Windows Photo Viewer - sabbad gamma, bugg?

Permalänk
Medlem

Windows Photo Viewer - sabbad gamma, bugg?

Kanske blir fel forum del? Men det enda jag kom på som passade.

Köpte nyligen en Asus VG248QE 144hz skärm men tyckte att färgerna var lite "meh" ur standard. Hittade då denna reddit tråd: http://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/1wxse9/just_bou... och vipps så var det mycket bättre. Nästintill underbart skulle jag påstå.

Enda problemet är att Windows Photo Viewer verkar få fnatt när man har den färgprofilen vald. Gamman i det blir aldeles för mörkt och det ser bara helt fel ut. Drar jag över samma bild (utan att stänga fönstret) till min andra skärm (BenQ G2420HDBL - par år gammal) så ser det korrekt ut, samma om jag väljer en annan profil (den man får genom att göra windows inbyggda skärmkalibrering) eller kör utan någon färgprofil.

Prövade programmet Picasa (fick tips om den i samma tråd) och där visar det korrekt med custom färg profilen (den ur reddit tråden) vald. Men det, likväl som Windows Photo Viewer, så spelar den inte upp gif bilder. Samt att det inte går att navigera mellan bilder med musknapparna (sidoknapparna dvs).

Är det helt enkelt så att det finns en bugg i Windows Photo Viewer som orsakar att den inte korrekt läser av custom färg profiler korrekt?

Tar gärna tips på andra foto-visnings program också då

Permalänk
Bildexpert 📺

För att få svar på vad som är rätt eller fel i sådan här situation behöver du mätutrustning och kartlägga vilket ljus som faktiskt kommer ur skärmarna. Det kan vara så att båda dina skärmar är tokfel men vad du uppfattar som "korrekt" är helt enkelt bara samma sak som det du är van med sedan tidigare.

En iPad, eller iPhone 5 och nyare, hör till det mest pålitliga du jämföra med i fråga om gamma, vitbalans och färgrymd (Mini-versionen är dock inte korrekt i färgerna) så har du tillgång till en sådan har du i alla fall en optisk jämförelse för en rimlig uppfattning om hur det bör se ut.

Permalänk
Medlem

När man inte kan se konturer öht så är det något fel med programmet, och det är ENDAST det programmet som visar fel. Hade det vart skärmarna borde det vart på andra program med. Vilket det inte är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuzul:

Kanske blir fel forum del? Men det enda jag kom på som passade.

Köpte nyligen en Asus VG248QE 144hz skärm men tyckte att färgerna var lite "meh" ur standard. Hittade då denna reddit tråd: http://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/1wxse9/just_bou... och vipps så var det mycket bättre. Nästintill underbart skulle jag påstå.

Enda problemet är att Windows Photo Viewer verkar få fnatt när man har den färgprofilen vald. Gamman i det blir aldeles för mörkt och det ser bara helt fel ut. Drar jag över samma bild (utan att stänga fönstret) till min andra skärm (BenQ G2420HDBL - par år gammal) så ser det korrekt ut, samma om jag väljer en annan profil (den man får genom att göra windows inbyggda skärmkalibrering) eller kör utan någon färgprofil.

Prövade programmet Picasa (fick tips om den i samma tråd) och där visar det korrekt med custom färg profilen (den ur reddit tråden) vald. Men det, likväl som Windows Photo Viewer, så spelar den inte upp gif bilder. Samt att det inte går att navigera mellan bilder med musknapparna (sidoknapparna dvs).

Är det helt enkelt så att det finns en bugg i Windows Photo Viewer som orsakar att den inte korrekt läser av custom färg profiler korrekt?

Tar gärna tips på andra foto-visnings program också då

Windows Photo Viewer beter sig på liknande sätt för mig också. Jag kör med f.lux, och när jag öppnar bilder med Windows Photo Viewer så verkar det som att det läggs på ett "extra lager" av f.lux rödton, medan tex Irfanview och XnView visar bilderna korrekt.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ