Flera skärmar, påverkar de varandra?

Permalänk
Medlem

Flera skärmar, påverkar de varandra?

Hejsan skärmexperter!

Min w2207h gick nyligen sönder och den var "bara" 6 år gammal.
Jag hade en w2207h och en LP1940 kopplade till min dator, via ett 7970 Matrix P, w2207h anslöts via DVI->HDMI adapter och LP1940 via DVI.
Jag misstänker att en bidragande faktor till att skärmen gick sönder kan ha varit att jag hade flera skärmar kopplade till samma grafikort.
Det låter långsökt men...
1) En sak jag märkt är att LP1940 alltid visar bild först vid boot etc. Alltid.

2) För "ett tag sedan" (1-2 år) gav skärmen ingen bild, bara en svart ruta. Men man märkte att OSet fortfarande tyckte att allt var ok.
Efter lite trixande som bla. innefattade att jag kopplade bort LP1940:n så fick jag bild.
Efter någon dag kopplade jag in LP1940:n igen.
Och allt har fungerat klockrent tills nyligen då samma sak inträffade

3) Förra veckan inträffade "svartskärmsproblemet" igen.
Jag löste det på samma sätt, koppla ur LP1940, prova etc. Men när jag fick igång w2207h "brummade" den. Låt ungefär som om en kabel precis touchar en chassifläkt. Mycket lågt, jag trodde först att det var något i chassit som flyttat på sig och kommit i kontakt med en chassifläkt. Men ljudet visade sig till sist komma från "bakom" skärmen.

3a) När jag hade problemet märkte jag att skärmen inte regerade på någon knapptryckning; on/off, menu eller select. Inget hände. men om jag inte anslöt skärmen och startade den då funkade knapparna

4) Dagen efter provade jag att använda skärmen som extraskärm till en bärbar. Ingen bild men OSet tyckte att jag har bild. Samma sak med knapparna; ansluten hände ingenting. Inte ansluten funkade knapparna.

Alltså får jag ingen bild alls på skärmen så jag klassar den som trasig.

Jag misstänker att om jag inte anslutit LP1940an hade min w2207h fortfarande funkat.

Vet någon vad som kan ha hänt?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

1) En sak jag märkt är att LP1940 alltid visar bild först vid boot etc. Alltid.

Ingen magi där, grafikkortet prioriterar ordningen på sina portar och kör du flera grafikkort startar den alltid med samma först.

Skrivet av ThomasLidstrom:

2) För "ett tag sedan" (1-2 år) gav skärmen ingen bild, bara en svart ruta. Men man märkte att OSet fortfarande tyckte att allt var ok.
Efter lite trixande som bla. innefattade att jag kopplade bort LP1940:n så fick jag bild.
Efter någon dag kopplade jag in LP1940:n igen.
Och allt har fungerat klockrent tills nyligen då samma sak inträffade

Svårt att avgöra om det är konfigurationsstrul eller skärmstrul, men det finns ingen anledning att tro att den ena skärmen skulle gå sönder bara för att det är två inkopplade.

Skrivet av ThomasLidstrom:

3) Förra veckan inträffade "svartskärmsproblemet" igen.
Jag löste det på samma sätt, koppla ur LP1940, prova etc. Men när jag fick igång w2207h "brummade" den. Låt ungefär som om en kabel precis touchar en chassifläkt. Mycket lågt, jag trodde först att det var något i chassit som flyttat på sig och kommit i kontakt med en chassifläkt. Men ljudet visade sig till sist komma från "bakom" skärmen.

Låter som att nätdelen i skärmen är trött. Hur har du kopplat dina saker? Är de anslutna till samma väguttag? Är allt jordat eller är det så att enheterna tvingas jorda mellan varandra?

Skrivet av ThomasLidstrom:

3a) När jag hade problemet märkte jag att skärmen inte regerade på någon knapptryckning; on/off, menu eller select. Inget hände. men om jag inte anslöt skärmen och startade den då funkade knapparna

Är det touchknappar? Om så se 3. Tänk även på att touchskärmar kan bli kinkiga om jordpotential ändras efter den blivit startad. Kan alltså räcka med omstart av problemskärmen i så fall.

Skrivet av ThomasLidstrom:

4) Dagen efter provade jag att använda skärmen som extraskärm till en bärbar. Ingen bild men OSet tyckte att jag har bild. Samma sak med knapparna; ansluten hände ingenting. Inte ansluten funkade knapparna.

Det beror på vilken typ av kablage du kopplar in och vilken typ av problem det är. Säg att kontrollern som ritar bilden gått sönder, då kan skärmen fortfarande vara igång nog för att säga till laptopen vad den heter och vilka upplösningar den hanterar. Är nätdelen död så skärmen inte ens startar kan fortfarande laptopen känna att en VGA-kabel är ansluten med något på andra sidan och säga att det sitter en skärm i.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Alltså får jag ingen bild alls på skärmen så jag klassar den som trasig.

Troligtvis, men inte nödvändigtvis. Nu är det omöjligt att säga i ditt fall, men om det hade varit en bil som inte startade hade du klassat den som trasig om någon kopplat ur batteriet eller om tanken var tom? Vad jag försöker få sagt är att likväl som att skärmen är sönder kan det bero på något annat, bara för att man inte får bild ska man inte dra slutsatsen att det är skärmens fel. Men med tanke på brumljud och att du prövat med laptopen, så kanske den har dött.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag misstänker att om jag inte anslutit LP1940an hade min w2207h fortfarande funkat.

Om du inte tror att LP1940n har ett elfel som skulle propagera ut till w2207an så ser jag ingen anledning att tro detta.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Jag öpnade skärmen för att ta en titt inuti, kanske kunde ma hitta något uppenbart.
Hittade inget.
Misstänker att det är nätdelen eller "styr-delen" som pajat, med tanke på brummadet och att den hänger.
Kommer att spara den då jag tror att själva panelen är ok, har en w2207 som fortfarande funkar finfint.

Jag köpte en BenQ 2411Z, kommer att köra den "stand alone" ett tag innan jag kopplar in 1940an.