Införskaffa ny TV för film och spel, LED/Plasma?

Permalänk
Medlem

Införskaffa ny TV för film och spel, LED/Plasma?

Tjenare, som rubriken lyder så har jag tänkt uppdatera mig med en ny tv. Har tänkt ha den placerad på väggen mitt emot sängen och vill att den minst ska vara 46'' och har en budget på max 6000kr.
Ska se film och spela på den mestadels, blir kanske lite tv tittande också. Vad är bäst för mina behov? Har hört att plasma har bättre svärta jämfört med led är det makaber skillnad? Sedan känns det som man får mer tv för pengarna.

Har kikat runt lite och hittat denna:

http://cdon.se/hemelektronik/lg/60-plasma-tv-lg-60pb560v-p274...

har fått mycket bra recensioner osv är det något att ha tror ni?
Tar mer än gärna emot andra tips och länkar.

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sebbb3:

Tjenare, som rubriken lyder så har jag tänkt uppdatera mig med en ny tv.

.....

Jag har inte sett någon LG plasma i den lägre prisklassen som har bra bild i standardutförande. Blek och blaskig bild. Svärtan ser sämre ut än vissa LCDer i butiken. Det finns dock vissa som gör några små justeringar på kretskortet vilket gör att bildkvalitén når en helt annan nivå. Man bryter dock garantin om man gör så.

Vilken input lag den har vet jag däremot inte.

Ett säkrare kort skulle vara en Sony LED LCD. De har låg input lag och bra bildkvalité med LCD-mått mätt, förmodligen bättre än LG plasman utan kretskortsjusteringar.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag har inte sett någon LG plasma i den lägre prisklassen som har bra bild i standardutförande. Blek och blaskig bild. Svärtan ser sämre ut än vissa LCDer i butiken. Det finns dock vissa som gör några små justeringar på kretskortet vilket gör att bildkvalitén når en helt annan nivå. Man bryter dock garantin om man gör så.

Vilken input lag den har vet jag däremot inte.

Ett säkrare kort skulle vara en Sony LED LCD. De har låg input lag och bra bildkvalité med LCD-mått mätt, förmodligen bättre än LG plasman utan kretskortsjusteringar.

Men frågan ju om de finns någon LED som kostar under 6000:- och som är runt 50" och håller hyfsad kvalité, har hittills inte hittat någon. Är inte den mest kräsna när det gäller bildkvalitén, vill få den bästa möjliga för min budget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sebbb3:

Men frågan ju om de finns någon LED som kostar under 6000:- och som är runt 50" och håller hyfsad kvalité, har hittills inte hittat någon. Är inte den mest kräsna när det gäller bildkvalitén, vill få den bästa möjliga för min budget.

Om du skulle kunna sträcka dig en tusenlapp till så har NetOnNet och Elgiganten verkat sänkt priset på Sony 50" W805 och Sony 60" W605 respektive. Bättre TV för spel hittar du nog inte, och den första har riktigt bra bildkvalité för att vara en LCD.

Du kan förmodligen få bättre bildkvalité ur LGs plasma om du vågar utför justeringarna som jag nämnde. Enligt denna lista så verkar deras plasma-apparater däremot ha högre input lag än Sony, 55ms och 71ms av de som är mätta.

Personligen så tycker jag att allt under 6000kr är ganska hugget som stucket, alla TV-apparater är mer eller mindre lika bra (eller dåliga). Jag hade tagit en av Sony'arna, speciellt om du har tänkt spela en hel del på TVn.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Hedersmedlem

Fast TS frågade efter en TV >46". Den du länkade är 40".

Sen så verkar både input lag och svärta vara medioker som bäst, i alla fall från den data jag lyckats hitta.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Hade kört på en Sony eftersom de har en bra kombo mellan lågt input lag för spelande och bra bild.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2486717

eller

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2534247

Hade kört på den sistnämnde, grymt bra pris just nu.