Permalänk

Öka DPI på en av skärmarna?

Hejsan!

Har en Bärbar Asus G75 som jag har en till skärm kopplad till. Använder laptopskärmen till tex Spotify medan min externa skärm är "main" för surfande tex.

Mitt problem är att jag har skärmarna bredvid varandra båda är 1080p, men allt blir så smått på 17tummaren en bit ifrån. Det jag skulle vilja kunna göra är att ha vanlig DPI på externa skärmen och 125% DPI på laptopskärmen. Går detta?

Tack för svar.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Vet inte hur du menar, men om du vill ställa in olika upplösningar på skärmarna kan du göra det i nVidias kontrollpanel, om du har nVidia-grafikkort..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Windows har dålig hantering av flera skärmar enligt mig. Såvitt jag vet går inte DPI-inställningen att applicera oberoende av de andra skärmarna så den enda alternativet är, som DaBone säger, att sänka upplösningen på 17" skärmen. Tyvärr så kommer man tappa detaljrikheten som följd.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Vet inte hur du menar, men om du vill ställa in olika upplösningar på skärmarna kan du göra det i nVidias kontrollpanel, om du har nVidia-grafikkort..

Vill ställa in DPI på en skärm och ha original kvar på den andra.

Skrivet av Jonny Myran:

Detta gör att DPIn ändras även på externa skärmen vilket jag inte vill.

En mindre upplösning än 1080p ser verkligen ut som skit på laptopskärmen tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Med Windows 8 ska man kunna ha olika DPI-inställningar på olika skärmar. Windows 7 har jag sämre koll på.
Om du jämt använder i stort sett samma program på den större skärmen så kan du gå in i kompatibilitetsfliken för dessa och säga åt dem att helt ignorera DPI-inställningar. Du kan då ställa in DPI:n på 125% eller nått så att du får större text på den mindre skärmen, samtidigt som dina utvalda program på den stora skärmen fortfarande körs med standard-DPI (100%).

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Med Windows 8 ska man kunna ha olika DPI-inställningar på olika skärmar. Windows 7 har jag sämre koll på.
Om du jämt använder i stort sett samma program på den större skärmen så kan du gå in i kompatibilitetsfliken för dessa och säga åt dem att helt ignorera DPI-inställningar. Du kan då ställa in DPI:n på 125% eller nått så att du får större text på den mindre skärmen, samtidigt som dina utvalda program på den stora skärmen fortfarande körs med standard-DPI (100%).

Har också läst att i windows 8.1 kan man ställa in DPI för enskild skärm men hittar verkligen inte vart! För mig ändras det på båda skärmarna även fast det inte är ikryssat att det ska göra det.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11