Permalänk

Fråga angående Ca modul

Hejsan köpte ny tv som hade inbyggt ca modul eller va man kallar det.
Så nu ska jag slippa ha en boxer med dubbla fjärrkontroller.

Jag har canal digital. Men kompisen har en ca moduel från boxer.

Funkar dessa ihop? eller måste jag ha en ca modul för just canal digital?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Hejsan köpte ny tv som hade inbyggt ci modul eller va man kallar det.
Så nu ska jag slippa ha en boxer med dubbla fjärrkontroller.

Jag har canal digital med Ci moduellen jag hade hemma är boxer.

Funkar dessa ihop? eller måste jag ha en ci modul för just canal digital?

Vad menar du med: Jag har canal digital med Ci moduellen jag hade hemma är boxer.

Permalänk
Medlem

http://www.canaldigital.se/kundservice/faq/?categoryId=211

Jag har ca-modul med mitt canal digital. Dock var det något jag fick köpa separat för typ 8år sedan och registrera numret på ca-modulen till canal digital.

Permalänk
Testpilot

CI står för Common Interface och är en port på exempelvis en TV:n där man ansluter CA-moduler (Conditional Access Module/CAM).

Det finns dock inga TV-apparater med inbyggda CA-moduler så man måste ha en sodan man stoppar sitt programkort i sen stoppar man i sin tur in den TV:n. Har du haft en digitalbox som du enbart stoppat ett kort i innan så behöver du just en CA-modul eftersom man inte kan stoppa programkorten direkt i TV:n.

För att hjälpa dig bättre behöver du tala om exakt vad det är du har.
Vilken TV har du köpt? (märke och modell)
Hur tar du emot dina kanaler och vad har du använt innan? du nämner att du har ett kort (eller är det en CA-modul?) från Canal Digital, har du egen parabol eller är det kabel-TV i en lägenhet det gäller?

Har du verkligen haft Boxer innan? Boxer är ett företag som säljer TV-abonnemang precis som Canal Digital så du kan rimligtvis inte ha haft båda, menar du egentligen att du haft en digital-box? (vet att många blandar ihop och kallar dessa för Boxer).

Så här ser en CA-modul ut: https://en.wikipedia.org/wiki/Conditional-access_module
Och så här ser ett programkort ut: https://en.wikipedia.org/wiki/Smart_card (som ett kreditkort)
Båda behövs alltså och beroende på vad du vill se på för sorts signaler och vilken leverantör så är det olika CA-moduler som gäller.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Oj verkade allt jag skrev varit fel .

Jag har canal digital och en boxer från canal digital och en parabol.

Ifrån boxern kör jag hdmi med bild och ljud till tv.

Igår köpte jag en ny tv PANASONIC TX-55AS640E och denna hade Inbyggd digital TV-mottagare.

Men jag har ingen CA-modul. Kompisen hade en som va ifrån boxer och står att den är ifrån 09.

Jag provade mitt kort från canal digital i boxers Ca modul. Men tv hittar inget då.

Ska detta funka eller måste jag ha en ca modul från canal digital. ?

Permalänk
Testpilot

Då blev det lättare men tyvärr ser det inte så bra ut för dig, enligt Panasonics hemsida så klarar 55AS640E enbart av DVB-T/T2/DVB-C vilket är digital-TV via egen antenn eller kabel-TV, satellit klarar den inte av alls så det finns ingen CA-modul som kan lösa det åt dig utan du får fortsätta att använda din digital-box.

För att kunna ta emot satellit-TV direkt i TV:n behöver man en som klarar av DVB-S/S2 och de apparaterna har ett speciellt uttag där man ansluter parabolantennen eftersom de vanligtvis ansluts med en kabel som har gängade kontakter, så kallad F-kontakt. Har du idag fortfarande parabolen ansluten till din gamla digitalbox?

Som sagt så rör det till det väldigt mycket när man kallar en digital-box/mottagare för "boxer" eftersom det är ett företag som levererar digital-TV via antenn, något du alltså inte har använt. Det är bättre att kalla det bör enbart "box".

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av hunden:

Då blev det lättare men tyvärr ser det inte så bra ut för dig, enligt Panasonics hemsida så klarar 55AS640E enbart av DVB-T/T2/DVB-C vilket är digital-TV via egen antenn eller kabel-TV, satellit klarar den inte av alls så det finns ingen CA-modul som kan lösa det åt dig utan du får fortsätta att använda din digital-box.

För att kunna ta emot satellit-TV direkt i TV:n behöver man en som klarar av DVB-S/S2 och de apparaterna har ett speciellt uttag där man ansluter parabolantennen eftersom de vanligtvis ansluts med en kabel som har gängade kontakter, så kallad F-kontakt. Har du idag fortfarande parabolen ansluten till din gamla digitalbox?

Som sagt så rör det till det väldigt mycket när man kallar en digital-box/mottagare för "boxer" eftersom det är ett företag som levererar digital-TV via antenn, något du alltså inte har använt. Det är bättre att kalla det bör enbart "box".

Se där ja. Va synd. stämmer att tv bara har vanligt antenn uttag. såg att tex biltema sålde skarvar ifrån F-kontakt till vanlig antenn uttag trodde sånt uttag funkade.
Digitalboxen har f-kabel eller vad man ska kalla den (alltså skruv antenn) Och sen finns vanlig antenn uttag också på den.
Men då får jag tyvärr bara gilla läget då

tack så jätte mycket för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Se där ja. Va synd. stämmer att tv bara har vanligt antenn uttag. såg att tex biltema sålde skarvar ifrån F-kontakt till vanlig antenn uttag trodde sånt uttag funkade.

Jag har också sett dom. Jag tycker att dom är väldigt förvirrande och inte heller jag har lyckats komma underfund med deras användarområde.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Vill passa in att ni ska akta er för de som är anpassade för Com Hem och Boxer. Jag hjälpte en bekant att köpa en ny TV. Den var anpassad för just Com Hem och Boxer. Problemet är att då passar ingen annan CA-modul och säljaren var 200% säker att Canal Digitals CA-modul skulle fungera. Vilket det då inte gjorde, när vi återkom efter helgen var det kalla handen att få byta eftersom det var en utgående modell.

Fick senare reda på att mer eller mindre alla TV-apparater som säljs av Siba, Elgiganten med flera har detta inbyggt. Så har du en CA-modul, se till att TVn inte är anpassad eller förberedd för Com Hem.

Nackdelen är att samma TV blir flera tusen kronor dyrare, då dessa kedjor subventioner priset.

Det är lite samma sak med de som lovar mellanskillnaden tillbaka om du hittar en likadan TV inom 30 dagar. Där måste hela serie eller modellnumret stämma. Det är bara det att den kedjan har några tecken sist i nummerserien, vilka är helt unika.

Fult gjort, ja visst är det det. Men så länge priset är avgörande kommer detta att fortgå.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Lifooz:

Jag har också sett dom. Jag tycker att dom är väldigt förvirrande och inte heller jag har lyckats komma underfund med deras användarområde.
/Lifooz

F-kontakten är mindre och sitter bättre så man kan med fördel använda det för mer fasta installationer i sitt hus även för icke-satellit-TV, exempelvis är splitters i F-utförande mycket bättre för en fast installation än i vanligt utförande där splittern kanske bara används för att splitta kabeln till två videoapparater som står bredvid varandra.

Omvandlarna behövs då om man exempelvis av någon anledning vill koppla in en vanlig kabel i en F-splitter, man kanske inte har plats för ett uttag där TV:n står.

Skrivet av Freezer64Pro:

Vill passa in att ni ska akta er för de som är anpassade för Com Hem och Boxer. Jag hjälpte en bekant att köpa en ny TV. Den var anpassad för just Com Hem och Boxer. Problemet är att då passar ingen annan CA-modul och säljaren var 200% säker att Canal Digitals CA-modul skulle fungera. Vilket det då inte gjorde, när vi återkom efter helgen var det kalla handen att få byta eftersom det var en utgående modell.

Fick senare reda på att mer eller mindre alla TV-apparater som säljs av Siba, Elgiganten med flera har detta inbyggt. Så har du en CA-modul, se till att TVn inte är anpassad eller förberedd för Com Hem.

Nackdelen är att samma TV blir flera tusen kronor dyrare, då dessa kedjor subventioner priset.

Det är lite samma sak med de som lovar mellanskillnaden tillbaka om du hittar en likadan TV inom 30 dagar. Där måste hela serie eller modellnumret stämma. Det är bara det att den kedjan har några tecken sist i nummerserien, vilka är helt unika.

Fult gjort, ja visst är det det. Men så länge priset är avgörande kommer detta att fortgå.

//Freezer

En "Com-Hem-TV" funkar med Canal Digital via kabel-TV, det har jag själv kört men däremot är det inte supportat från vare sig TV-tillverkarna eller Canal Digital så man får lösa eventuella problem själv. Com Hem och Canal Digital använder samma typ av CA-modul (Conax) men för HD behöver man moduler av CI+-typ och dessa har låsningar till programkort och annat fuffens för sig.

Jag tror nog att de flesta TV-apparates som klarar av DVB-C (digital-TV via kabel) har ComHem-logga på sig, blir nog svårt att hitta en utan. Utöver det så klarar alla som klarar av DVB-C även av DVB-T (idag även DVB-T2) så en "ComHem-TV" funkar med egen antenn och Boxers kort och CA-moduler.

Sen är det jäkligt fult med modeller som är nästan identiska men skiljer på en siffra eller bokstav, jobbade själv med TV-apparater och på vissa var det typ en färg på ramen som skiljde mellan de "olika" modellerna.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av hunden:

F-kontakten är mindre och sitter bättre så man kan med fördel använda det för mer fasta installationer i sitt hus även för icke-satellit-TV, exempelvis är splitters i F-utförande mycket bättre för en fast installation än i vanligt utförande där splittern kanske bara används för att splitta kabeln till två videoapparater som står bredvid varandra.

Omvandlarna behövs då om man exempelvis av någon anledning vill koppla in en vanlig kabel i en F-splitter, man kanske inte har plats för ett uttag där TV:n står.

En "Com-Hem-TV" funkar med Canal Digital via kabel-TV, det har jag själv kört men däremot är det inte supportat från vare sig TV-tillverkarna eller Canal Digital så man får lösa eventuella problem själv. Com Hem och Canal Digital använder samma typ av CA-modul (Conax) men för HD behöver man moduler av CI+-typ och dessa har låsningar till programkort och annat fuffens för sig.

Jag tror nog att de flesta TV-apparates som klarar av DVB-C (digital-TV via kabel) har ComHem-logga på sig, blir nog svårt att hitta en utan. Utöver det så klarar alla som klarar av DVB-C även av DVB-T (idag även DVB-T2) så en "ComHem-TV" funkar med egen antenn och Boxers kort och CA-moduler.

Sen är det jäkligt fult med modeller som är nästan identiska men skiljer på en siffra eller bokstav, jobbade själv med TV-apparater och på vissa var det typ en färg på ramen som skiljde mellan de "olika" modellerna.

vad menar du att jag ska kunna ha kortet min tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

vad menar du att jag ska kunna ha kortet min tv.

https://kabel.canaldigital.no/globalassets/idtv/cam_600.png

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Vad menar du med bilden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Jonas_latt:

vad menar du att jag ska kunna ha kortet min tv.

Nej som sagt kan du inte använda ditt kort med din TV oavsett CA-modul, det jag pratade om är Canal Digitals kabel-TV som finns i vissa lägenheter, där funkar en ComHem-TV som har stöd för DVB-C. Canal Digital levererar både via satellit och kabel-TV men det är helt olika system som inte är kompatibla med varandra.

Just på grund av att det är så rörigt med så många olika leverantörer och system är det viktigt att försöka hålla isär alla begrepp. Tänk på det som Internet, du kan ha Telia som leverantör men du kan ha det via olika system så som ADSL, mobilnätet eller fiber.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Vad menar du med bilden?

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag menar med den, är att det är det som isådanafall behövs om du skall köra kabelTV.
Då din nuvarande enhet vad jag fattade för, inte har F-kontakt så är det kabelTV som gäller för dig.
Annars får du köpa en TV som innehaver F-kontakt.
Här har du en lista på dom enheter som innehaver F-kontakt. Om du är smart och verkligen vill ha en enhet med F-kontakt, så lär du sälja din nuvarande apparat och köpa en som då har F-kontakt, och därmed möjligheten att mottaga Canal Digitals utbud utan digitalbox.
Det är smart då du dels slipper boxen med en styck upptagen HDMI-port som följd, plus att du slipper en extra fjärrkontroll och enbart kan köra med TV´s fjärrkontroll.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Lifooz:

Annars får du köpa en TV som innehaver F-kontakt.

Egentligen är det ju dock stöd för digital-TV via satellit (DVB-S/S2) man ska kolla efter och det är ju precis det du har filtrerat ut på Prisjakt. Sen har vad jag vet alla DVB-S-apparater en F-kontakt men det är dumt att leta TV efter en kontakt och inte efter vad man vill att den ska kunna ta emot.

Stirrar man sig blind på kontakten har man kanske otur och hittar en gammal TV som inte klarar av DVB-S2 (bara DVB-S alltså) eller en udda TV som bara klarar analoga signaler men råkar ha F-kontakt som kanske är för något helt annat än parabol.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Råkar ha F-kontakt som kanske är för något helt annat än parabol.

Nog för att vissa service-portar kan se konstiga ut (LG´s) blandannat.
Men F-kontakt är nog lite väl begränsad, för att kunna ha allt för många olika användarområden.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Testpilot

Nej troligtvis är det ju en TV som klarar av satellit men det kändes som att om man ska tipsa om vad för TV man ska leta efter så är det bäst att tipsa om att det är DVB-S/S2 som är den man ska titta efter då det troligtvis är det både tillverkare och affärer skriver ut i produktinformationen, om TV:n specifikt har en F-kontakt är kanske lite svårare att lista ut utan att kolla på den i verkligheten.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]