Permalänk

Bästa TV:n/4K TV för Netflix?

Tjenare, funderar på att köpa en TV som helst har möjligheten att se på Netflix i 4K med, eller bara en allmänt bra TV som kommer användas för internetTV. Har tittat lite på några TV-apparater från Samsung som ska klara UHD/4K, men har också hört att Netflix kräver vissa specifikationer för att kunna spela upp i högsta kvalitet, som många TV-apparater inte har. Vet ni vad som krävs/känner ni till en TV som skulle göra ett bra jobb? Målet är som sagt att kunna spela upp Netflix i 4K.

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk
Medlem

"Under CES 2014 avslöjade Netflix att alla serier som produceras under egen flagg kommer filmas och färdigställas i 4K för att sedan strömmas med en bitrate på 15,6 Mbps."

- Finns tydligen sjukt lite innehåll.

- En schysst 1080p HD-sändning på TV i VBR pekar på kanske 25 mbit(?) mpeg2 (*0,7 för h264 = 17.5).

- Blurayformaten BD25 och BD50 ligger på >20 mbps respektive >40mbps mpeg4

Även om h265 som netflix 4k upplösningar ska köra på är lite effektivare så låter ju 15,6 mbps sjuuuuukt snålt med tanke på att 1080p format har högre bitrate och antagligen bör den teoretiska bildkvaliten vara "mycket sämre" även om den 4x större upplösningen kan kännas vackert och fint på papper. Detta tillsammans med det sjukt låga utbudet av 4k hos Netflix gör nog att just Netflix skulle vara det absolut sista jag skulle bry mig i om jag var intresserad av 4K TV. Personligen så skulle jag nog dock väntat med 4k och lagt samma pengar på en riktigt fin TV och kanske något annat roligt.

EDIT: Kan jämföra bildkvalitet med när jag satt och kollade på min lite äldre Optoma projektor och hd-rippar i 5mbps (rätt standard "bra kvalitet" tror jag?) och knallade över till grannen och kikade på en mycket bättre 1080p projektor och en bluray. Skillnaden är enorm utan att byta upplösning.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

DVD = 7-9mbps - 480p - mpeg2
Blu-ray = 25 mbps - 1080p - h264
4K = ??? mbps - 2048p - h264/h265

När man gick från DVD till blu-ray så öka man pixlarna fyrfaldigt, men bara bitrate ca 3 gånger bättre (för man fick bättre codec också), samma sak gäller nu när man går från fullHD till 4K, man ökar pixlarna fyrfaldigt, men man har samtidigt skaffat ett nytt codec som är bra mycket bättre.

Ska man bara köra h264, så känns 15mbps lite väl lite, däremot h265 så känns det OK, då just h265 ska vara dubbelt så effektiv, så det blir som 4K i 30 mbps, knappast superbra, men borde vara helt OK för streaming. T.ex. streamar man 1080p via youtube så ligger det bara på 3-6 mbps, så tar man det gånger fyra så är ändå inte 15mbps fy skam.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Skrivet av sCaz:

"Under CES 2014 avslöjade Netflix att alla serier som produceras under egen flagg kommer filmas och färdigställas i 4K för att sedan strömmas med en bitrate på 15,6 Mbps."

- Finns tydligen sjukt lite innehåll.

Hm, jo det finns väl tyvärr inte så mycket att kolla på för tillfället, men fortsätter de som de har har planerat så kommer det bli rätt bra med innehåll inom de kommande åren.

Vad är skillnaden mot tex Samsungs billiga 4K jämfört med de dyrare modellerna för 50-60k? (förutom priset) Känns som om tekniken är i sin vagga, då spel är i stort sett omöjliga att spela i någorlunda hög kvalitet, samtidigt som det knappt finns media som visas i denna upplösning.

Vad finns det för vettiga "vanliga" TVs då, om 4K känns lite förhastat? Jag kollar i stort sett bara på Netflix och kanske nån Blu-ray då och då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk
Medlem

Filmer i 4K är ju t.ex. allt animerat sen ca 2010 (t.ex. Beowulf från 2007 fanns redan i 4K). I princip de flesta filmer som filmat på RED-kamera eller kört IMAX borde vara i 4K om man inte mastrat i 2K. Stora problemet för 4K har ju varit att det inte funnits något leveransformat som t.ex. blu-ray eller DVD.

T.ex. Hobbit, Social Network, The Dark Knight och Interstellar.

För spel kommer det dröja länge innan du ser "snygga" 4K-spel.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Filmer i 4K är ju t.ex. allt animerat sen ca 2010 (t.ex. Beowulf från 2007 fanns redan i 4K). I princip de flesta filmer som filmat på RED-kamera eller kört IMAX borde vara i 4K om man inte mastrat i 2K. Stora problemet för 4K har ju varit att det inte funnits något leveransformat som t.ex. blu-ray eller DVD.

T.ex. Hobbit, Social Network, The Dark Knight och Interstellar.

För spel kommer det dröja länge innan du ser "snygga" 4K-spel.

Spel? Du kommer aldrig se spel i 4K till en TV. Både Xbox One och PS4 kör HDMI 1.4a och 4K kräver HDMI 2.0. Eller ja, aldrig är ju att ta i, men det kommer inte på current gen. De orkar ju nätt och jämnt med att köra 1080p i 30fps idag liksom...

Till TS, en 4K-tv enbart med motivationen för att kunna spela upp "4K" från Netflix är verkligen pärlor för svin. Har köpt mig en sån här för drygt två månader sedan och är sjukt nöjd med den http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2574792

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Spel? Du kommer aldrig se spel i 4K till en TV. Både Xbox One och PS4 kör HDMI 1.4a och 4K kräver HDMI 2.0. Eller ja, aldrig är ju att ta i, men det kommer inte på current gen. De orkar ju nätt och jämnt med att köra 1080p i 30fps idag liksom...

Till TS, en 4K-tv enbart med motivationen för att kunna spela upp "4K" från Netflix är verkligen pärlor för svin. Har köpt mig en sån här för drygt två månader sedan och är sjukt nöjd med den http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2574792

Varför skriver du till mig som jag inte vet det där? Jag skrev precis att det kommer dröja länge innan spel kommer.

Man kan köra via datorn 4K säkert om 1-3 år, men det kommer inte vara med max grafik (jag kör hellre 1080p med bra grafik än 4K med dålig). Nintendo kommer kanske släppa nytt 2016, och jag tror inte de kommer satsa på 4K då heller (de tycker ju 1080p är lagom jobbigt). PS4 ska väl iaf. ha stöd för film i 4K eller stödja det senare, för film behöver inte vara mer än 30 fps i 4k. Nästa generation om det blir några fler av xbox och PS blir väl om ca 5-7 år, och att köpa en TV för spel 5-7 år i framtiden känns väl dumt.

Personligen så är inte 4K så intressant, då filmar jag ändå till och från i 4K-5K, för det finns mer att hämta i lägre upplösningar fast med bättre färger/kontrast.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Nintendo kommer kanske släppa nytt 2016, och jag tror inte de kommer satsa på 4K då heller (de tycker ju 1080p är lagom jobbigt)

Jag tror inte heller att Nintendos nästa kommer vara 4K men dom är ju dom enda som ser till att deras spel rullar i 60Hz i 1080P.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Hej,

Hoppar inte i tråden lite. Ser att mediamarkt under mellandags rean nu ska sälja en samsung 4k 55" för 9999. Vad tror ni om denna?
Läst lite om hu7200 som borde vara samma tv? skulle vara okej. Någon som har erfarenhet eller ser något som borde väcka varningsklockor?

http://www.mediamarkt.se/mcs/shop/annons.html

Tv'n som är på första sidan är det jag pratar om. Kan de vara värt att köpa denna?

God Jul

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

Hej,

Hoppar inte i tråden lite. Ser att mediamarkt under mellandags rean nu ska sälja en samsung 4k 55" för 9999. Vad tror ni om denna?
Läst lite om hu7200 som borde vara samma tv? skulle vara okej. Någon som har erfarenhet eller ser något som borde väcka varningsklockor?

http://www.mediamarkt.se/mcs/shop/annons.html

Tv'n som är på första sidan är det jag pratar om. Kan de vara värt att köpa denna?

God Jul

Jäklar också! Jag trodde att jag hade hittat den TV:n jag skulle satsa på - UE55H7005 på Elgigantens rea för 8990:-, så visar du mig den för en tusenlapp till
Har egentligen strikt budget på 8000:- men övervägde att betala 1000:- extra för H7005. Är ju rätt sugen på 4K då det säkert blir mer aktuellt inom 1-2 år.

Fan, nu kan jag inte bestämma mig! Dessa svåra beslut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophan:

Jäklar också! Jag trodde att jag hade hittat den TV:n jag skulle satsa på - UE55H7005 på Elgigantens rea för 8990:-, så visar du mig den för en tusenlapp till
Har egentligen strikt budget på 8000:- men övervägde att betala 1000:- extra för H7005. Är ju rätt sugen på 4K då det säkert blir mer aktuellt inom 1-2 år.

Fan, nu kan jag inte bestämma mig! Dessa svåra beslut!

Tror faktiskt att en bra 1080P är bättre än en 4K tv idag. Sen har många (tv tillverkare/butiker) dumheten att påstå att TV:en har HDMI 2.0, men bara har vissa delar och skipat kopieringsskyddet. Vist 30Hz räcker långt, men kommer det fler filmer med fler Hz vore uppskattat och du missar kopieringsskyddet oftast på 4K Tv apparater så mycket material lär inte gå att se.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ultra HD-streaming är tillgängligt på Netflix!

Vad behöver jag för att streama i Ultra HD?
En tv som är kompatibel med Ultra HD-streaming från Netflix. Mer information finns nedan.
Ett abonnemang som stöder streaming i Ultra HD. Se vilket abonnemang du just nu har på www.netflix.com/ChangePlan.
En stabil internetanslutning på 25 Mb/s eller mer. Mer information finns nedan.

Kräver endel av sin ISP också, 25mb/s eller mer , så gissar jag en 200mbit,s lina som krävs som är konstant.

https://help.netflix.com/sv/node/13444

Eller så skriver dom fel och menar 25mbit, och inte mb/s.

200mbit är rätt mycket , kräver fiber.

edit:https://help.netflix.com/sv/node/306

dom menar 25mbit.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tror faktiskt att en bra 1080P är bättre än en 4K tv idag. Sen har många (tv tillverkare/butiker) dumheten att påstå att TV:en har HDMI 2.0, men bara har vissa delar och skipat kopieringsskyddet. Vist 30Hz räcker långt, men kommer det fler filmer med fler Hz vore uppskattat och du missar kopieringsskyddet oftast på 4K Tv apparater så mycket material lär inte gå att se.

Håller helt med! Det blev UE55H7005 tillslut och jag kommer säkert bli jävligt nöjd! Känns nästan lite suspekt att man kan få en 55" 4K-tv för 10.000:- ändå, så det var ett bra val, känner jag.

Permalänk
Skrivet av Prophan:

Håller helt med! Det blev UE55H7005 tillslut och jag kommer säkert bli jävligt nöjd! Känns nästan lite suspekt att man kan få en 55" 4K-tv för 10.000:- ändå, så det var ett bra val, känner jag.

Verkar ju riktigt bra för det priset! Har du testkört den än? Vad hade du innan du köpte denna? Hur skiljer sig bildkvaliteten mot en vanlig 1080p TV när det visas vanlig TV/DVD/Blu-Ray?

Bandbredden är inga problem, man klarar sig långt med 100mbit ner Dock verkar det som man måste byta abonnemang på Netflix, men det är det nog värt Frågan är väl om det finns så mycket material att se än, när vi knappt ens har ett bra HD-utbud i svensk TV...

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaycobicious:

Verkar ju riktigt bra för det priset! Har du testkört den än? Vad hade du innan du köpte denna? Hur skiljer sig bildkvaliteten mot en vanlig 1080p TV när det visas vanlig TV/DVD/Blu-Ray?

Bandbredden är inga problem, man klarar sig långt med 100mbit ner Dock verkar det som man måste byta abonnemang på Netflix, men det är det nog värt Frågan är väl om det finns så mycket material att se än, när vi knappt ens har ett bra HD-utbud i svensk TV...

Får hem den först 7e januari då jag beställde över nätet och hemleverans (ingick i priset). Jag har dock läst mycket om TV:n och den har fått varma rekommendationer från diverse tekniksajter som lovordar den.

http://www.hdtvtest.co.uk/news/ue46h7000-201407153854.htm
http://www.hemmabiotidningen.se/extra-material/2014/08/Samsun...
http://www.test.se/platt-tv/testvinnare/

För att klargöra är detta alltså inte en 4K-TV, utan mitt resonemang syftade på att den här TV:n verkar vara en fantastisk 1080p-TV, vilket jag värdesätter högre. Det finns ju en 4K-TV för ca 10.000:- men det känns nästan för billigt och lite suspekt. Som tidigare sagt är det nog bättre att köpa en dyrare 1080p-TV än en billig variant med 4K.

Permalänk
Skrivet av Prophan:

Får hem den först 7e januari då jag beställde över nätet och hemleverans (ingick i priset). Jag har dock läst mycket om TV:n och den har fått varma rekommendationer från diverse tekniksajter som lovordar den.

http://www.hdtvtest.co.uk/news/ue46h7000-201407153854.htm
http://www.hemmabiotidningen.se/extra-material/2014/08/Samsun...
http://www.test.se/platt-tv/testvinnare/

För att klargöra är detta alltså inte en 4K-TV, utan mitt resonemang syftade på att den här TV:n verkar vara en fantastisk 1080p-TV, vilket jag värdesätter högre. Det finns ju en 4K-TV för ca 10.000:- men det känns nästan för billigt och lite suspekt. Som tidigare sagt är det nog bättre att köpa en dyrare 1080p-TV än en billig variant med 4K.

Ooops my mistake Kan nog hålla med där, känns som det kan vara mer värt att gå på en riktigt bra 1080p TV istället, med tanke på att 4K är såpass "nytt". Får kolla runt lite helt enkelt...

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |