Permalänk
Medlem

Syncmaster 226bw

Tjenixen!
Har då lite problem med min skärm, Samsung Syncmaster 226BW.
För några månader sedan började min skärm lägga av, blinka osv, var pga att kondensatorerna var slut, så dom bytte jag, o då funkade skärmen perfekt efter det.
Men sen var det lite glapp med den där grejen där DVI kabeln går in i skärmen, den satt lös, o jag såg att ena lödningen på den var lös, så lödde dit den så den satt.
O när jag satt ihop skärmen, dvs alla kablar osv, så startade jag den, men den var svart, men i vänster uppehörn blinkade det "Analog Dialog" o efter nån minut försvinner den rutan o istället kommer det upp en ny ruta där det står " kontrollera signalen"
Någon som har nån idé på vad som är fel? Om jag satt nån kabel fel elr något sådant?

Permalänk
Moderator
Moderator

Har du testat om VGA fungerar?

*Tråd rensad enl § 1.6*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Har du testat om VGA fungerar?

*Tråd rensad enl § 1.6*

Jaa vga har jag testat, men det fungerar inte heller

Permalänk
Medlem

HDMI? Det finns väl bara VGA och DVI på den modellen om jag inte misstar mig?

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

HDMI? Det finns väl bara VGA och DVI på den modellen om jag inte misstar mig?

Helt rätt, menade DVI*

Permalänk
Medlem

Ja då, jag vet exakt hur du fixar det
#14969507

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Ja då, jag vet exakt hur du fixar det
#14969507

Saken är den att jag har öppnat upp skärmen o kollat alla kondensatorer, de ser friska ut.
Den slutade fungera när jag lödde dit ena fästningen på Dvi "kopplingen"
Kan ju vara att jag satt någon kabel fel när jag satte ihop den igen, att det är drf den inte får signal osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daazion:

Saken är den att jag har öppnat upp skärmen o kollat alla kondensatorer, de ser friska ut.
Den slutade fungera när jag lödde dit ena fästningen på Dvi "kopplingen"
Kan ju vara att jag satt någon kabel fel när jag satte ihop den igen, att det är drf den inte får signal osv

Det kan inte vara så enkelt att något annat gick sönder när du lagade DVIn?
Kondensatorer kan ju iofs. vara trasiga utan att det syns men i den här monitorn brukar det synas rätt tydligt vad som är fel :/

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Kära nån finns det nån som kör den skärmen fortfarande? Köpte en sådan hösten 2007 och hade den i 4 år innan den gick sönder. Din skärm lär ju vara rätt ljussvag vid det här laget med tanke på lysrören i den. Den hade vad jag minns riktigt usla betraktningsvinklar. Normal TN standard för sin tid förvisso men jag skulle inte stå ut idag efter att ha vant mig vid IPS panel.

Dags för dig att ge upp detta med självfixeriet och satsa på en ny skärm så här i mellandagsrean som kommer!

God Jul förresten!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Kära nån finns det nån som kör den skärmen fortfarande? Köpte en sådan hösten 2007 och hade den i 4 år innan den gick sönder. Din skärm lär ju vara rätt ljussvag vid det här laget med tanke på lysrören i den. Den hade vad jag minns riktigt usla betraktningsvinklar. Normal TN standard för sin tid förvisso men jag skulle inte stå ut idag efter att ha vant mig vid IPS panel.

Dags för dig att ge upp detta med självfixeriet och satsa på en ny skärm så här i mellandagsrean som kommer!

God Jul förresten!

Bra uppdaterigshastighet (2-3 m), bra betraktningsvinklar och ok TN och inte alls ljussvag än iallafall

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Ny firmware?

Det här är ett mycket vanligt problem med just Samsung-skärmarna, och oftast beror det på att det behövs ny firmware till skärmen. Det är väldigt konstigt att de bara slutar fungera utan att ge någon som helst ledtråd till varför, men det är väl för att man ska köpa nytt i stället för att köra med sina gamla men väl fungerande prylar

Jag hade exakt samma problem med min gamla S22B300H där VGA-återgivningen plötsligt bara slutade fungera, och efter en del småpluttande och letande efter poppade kondningar och eventuella kallödningar så hittade jag ett tips om att uppdatera firmware.

Det går att ladda ner firmware och drivrutiner från Samsung, inga garantier dock från deras sida, men för mig fungerade det. När jag installerade programvaran så fick jag göra en del val, men om du kör via VGA som extern skärm ska du välja det analoga alternativet.

Här är en länk. Kolla bara ordentligt att nedanstående gäller för din skärm och operativsystem, om inte kan du söka på din skärmmodell:
http://www.samsung.com/us/support/owners/product/LS22MEWSFV/X...

Om du sparar exekveringsfilen på hårddisken så ska det gå att använda den för att avinstallera om det inte fungerar, alternativt av- och sen omsintallera om du gjort något felval vid installationen. Hoppas att detta funkar, det är i alla fall lite enklare att testa det här innan man börja löda runt med kondningarna.

Lycka till!

Starrider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starrider:

Det här är ett mycket vanligt problem med just Samsung-skärmarna, och oftast beror det på att det behövs ny firmware till skärmen. Det är väldigt konstigt att de bara slutar fungera utan att ge någon som helst ledtråd till varför, men det är väl för att man ska köpa nytt i stället för att köra med sina gamla men väl fungerande prylar

Jag hade exakt samma problem med min gamla S22B300H där VGA-återgivningen plötsligt bara slutade fungera, och efter en del småpluttande och letande efter poppade kondningar och eventuella kallödningar så hittade jag ett tips om att uppdatera firmware.

Det går att ladda ner firmware och drivrutiner från Samsung, inga garantier dock från deras sida, men för mig fungerade det. När jag installerade programvaran så fick jag göra en del val, men om du kör via VGA som extern skärm ska du välja det analoga alternativet.

Här är en länk. Kolla bara ordentligt att nedanstående gäller för din skärm och operativsystem, om inte kan du söka på din skärmmodell:
http://www.samsung.com/us/support/owners/product/LS22MEWSFV/X...

Om du sparar exekveringsfilen på hårddisken så ska det gå att använda den för att avinstallera om det inte fungerar, alternativt av- och sen omsintallera om du gjort något felval vid installationen. Hoppas att detta funkar, det är i alla fall lite enklare att testa det här innan man börja löda runt med kondningarna.

Lycka till!

Starrider

Hur har du tänkt att man ska uppdatera firmware på en skärm som bara har DVI och VGA? Det är drivrutiner du har länkat till, inte någon firmware.
Har du någon slags källa på det där? Att firmware i en monitor skulle få den att bara lägga av helt plötsligt känns så osannolikt att det saknar sannolikhetsskala.
Det som faktiskt är ett vanligt problem med just den här modellen/modellserien av Samsungs skärmar är kondensatorerna, inte kod.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Kära nån finns det nån som kör den skärmen fortfarande? Köpte en sådan hösten 2007 och hade den i 4 år innan den gick sönder. Din skärm lär ju vara rätt ljussvag vid det här laget med tanke på lysrören i den. Den hade vad jag minns riktigt usla betraktningsvinklar. Normal TN standard för sin tid förvisso men jag skulle inte stå ut idag efter att ha vant mig vid IPS panel.

Dags för dig att ge upp detta med självfixeriet och satsa på en ny skärm så här i mellandagsrean som kommer!

God Jul förresten!

Still going strong! Min har tydligen alltså några år på nacken

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Litet förtydligande

Skrivet av ZaInT:

Hur har du tänkt att man ska uppdatera firmware på en skärm som bara har DVI och VGA? Det är drivrutiner du har länkat till, inte någon firmware.
Har du någon slags källa på det där? Att firmware i en monitor skulle få den att bara lägga av helt plötsligt känns så osannolikt att det saknar sannolikhetsskala.
Det som faktiskt är ett vanligt problem med just den här modellen/modellserien av Samsungs skärmar är kondensatorerna, inte kod.

Jag tänkte inte alls över huvud taget, jag bara läste innantill och gjorde som det stod:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/63832-3-sa300-syncmaster-...

Mitt svar gällde endast följande problem:

Skrivet av Daazion:

...O när jag satt ihop skärmen, dvs alla kablar osv, så startade jag den, men den var svart, men i vänster uppehörn blinkade det "Analog Dialog" o efter nån minut försvinner den rutan o istället kommer det upp en ny ruta där det står " kontrollera signalen"
Någon som har nån idé på vad som är fel? Om jag satt nån kabel fel elr något sådant?

Firmware, drivrutiner, vad man nu än kallar det och hur osannolikt det nu än är så löste det mina problem direkt, och det är uppenbarligen ett problem som fler än jag har haft. Det kanske kan diskuteras om det är tillräckligt många för att att göra det till ett "vanligt" problem, och visst kan det säkert också diskuteras om det ska kallas firmware, drivrutiner eller något annat. Men jag är inte särskilt intresserad av att diskutera semantik och begreppsbestämning eftersom det inte har någon som helst betydelse för själva problemlösningen.

Angående sitens säkerhet så är min nerladdade fil kontrollerad med Norton 360, och man ska naturligtvis alltid vara försiktig innan man laddar ner något. Det är däremot inte mitt ansvar att skydda andra, och all nerladdning sker på egen risk (fast det vet ni ju redan). Även om jag så att säga har på mig säkerhetsbältet så är det ju inte till särskilt mycket skydd för de som sitter i bilen som krockar med min.

Så här ser i alla fall säkerhetsinfon från Norton ut:
Min nerladdade fil har få användare i Norton Community, men filen i sig innehåller inga virus eller andra säkerhetsproblem. Siten i sig har tydligen förut haft ett säkerhetsproblem men är sedan dess omtestad och klassad som säker av Norton SafeWeb/Security Center (därmed inte sagt att ni kan ladda ner utan virus/säkerhetskontroll):

Sammanfattning
Norton Safe Web hittade inga problem med den här webbplatsen.

•Datorhot: 0
•Identitetshot: 0
•Störande faktorer: 0

Totalt antal hot på den här webbplatsen: 0

Det var väl allt tror jag.

Starrider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Kära nån finns det nån som kör den skärmen fortfarande? Köpte en sådan hösten 2007 och hade den i 4 år innan den gick sönder. Din skärm lär ju vara rätt ljussvag vid det här laget med tanke på lysrören i den. Den hade vad jag minns riktigt usla betraktningsvinklar. Normal TN standard för sin tid förvisso men jag skulle inte stå ut idag efter att ha vant mig vid IPS panel.

Dags för dig att ge upp detta med självfixeriet och satsa på en ny skärm så här i mellandagsrean som kommer!

God Jul förresten!

Klart det finns, jag har en 206BW som används(användes) som sekundär skärm och det duger den utmärkt till.

Min dog för nån vecka sen och jag ska ta och byta kondensatorerna på den. Har en tv från samsung där jag behövt göra precis samma sak..

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk

@Starrider:

Vet ej varför jag inte kan redigera mina egna inlägg längre, kanske för att de är för gamla.

I vilket fall som helst: diskussionen på Tom's Hardware om den omdiskuterade firmware-uppdateringen har flyttat på sig om det är någon som fortfarande är intresserad av vilken min källa var:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-61027/sa300-syncmaster...

Och ja: min gamla Samsung SyncMaster strålar lika klart och starkt och vackert som någonsin förr, och det utan att en enda kondensator har bytts ut under alla dessa år...

Starrider