Har 2 HDMI skärmar men datorn har bara 1 HDMI uttag.

Permalänk

Har 2 HDMI skärmar men datorn har bara 1 HDMI uttag.

Hej! Idag så köpte jag en HDMI skärm på mellandags-rean. Innan så hade jag redan en HDMI skärm, och köpte skärmen för att ha som en andra skärm. När jag kom hem så såg jag att min dator har bara ett HDMI uttag. Just nu kör jag ena skärmen på DVI kabel (eller vad det heter) och andra på HDMI. Tänkte att jag kunde ha DVI på andra och HDMI på min vanliga, men nej. Det visade sig att den andra skärmen har inte ett DVI uttag. Så nu kör min vanliga skärm på DVI och min andra på HDMI. Har hört någoting om HDMI splitters, vart finns det? Och det vore bäst om man kan köpa via paypal. All hjälp uppskattas!

Min vanliga skärm (den nya): Asus VG248QE

Min andra skärm (den gamla vanliga): Asus VN247H

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är problemet med att köra som du gör nu?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiggeElTreo:

Hej! Idag så köpte jag en HDMI skärm på mellandags-rean. Innan så hade jag redan en HDMI skärm, och köpte skärmen för att ha som en andra skärm. När jag kom hem så såg jag att min dator har bara ett HDMI uttag. Just nu kör jag ena skärmen på DVI kabel (eller vad det heter) och andra på HDMI. Tänkte att jag kunde ha DVI på andra och HDMI på min vanliga, men nej. Det visade sig att den andra skärmen har inte ett DVI uttag. Så nu kör min vanliga skärm på DVI och min andra på HDMI. Har hört någoting om HDMI splitters, vart finns det? Och det vore bäst om man kan köpa via paypal. All hjälp uppskattas!

Min vanliga skärm (den nya): Asus VG248QE

Min andra skärm (den gamla vanliga): Asus VN247H

Tack!

Det finns annars adapter, DVI till Hdmi, direkt på kabeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför skulle du ens vilja köra med HDMI istället för DVI?

Permalänk
Medlem

HDMI-splitter ger samma bild på bägge skärmarna, så det är egentligen ingen lösning. Men som redan frågats, varför kan du inte köra som du redan gör?

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

den nya skärmen vill du nog ha DVI med tanke på att den nya skärmen kan visa upp till 144 FPS och det är bara DVI och Displayport som kan visa så många FPS.(HDMI kan bara visa 60fps)

Så koppla in DVI sladden i den nya skärmen, HDMI i den gamla och så använder du den nya när du spelar spel.

BTW Detta är en DVI http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/37/Dvi-cable....
och ska inte förväxlas men en VGA http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/81/Vga-cable....

Permalänk
Skrivet av giplet:

Vad är problemet med att köra som du gör nu?

Som jag har förstått så är HDMI mycket bättre än DVI?

Permalänk
Skrivet av SebbeL:

den nya skärmen vill du nog ha DVI med tanke på att den nya skärmen kan visa upp till 144 FPS och det är bara DVI och Displayport som kan visa så många FPS.(HDMI kan bara visa 60fps)

Så koppla in DVI sladden i den nya skärmen, HDMI i den gamla och så använder du den nya när du spelar spel.

BTW Detta är en DVI http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/37/Dvi-cable....
och ska inte förväxlas men en VGA http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/81/Vga-cable....

Tack så mycket för den bra förklaringen. Ett litet problem är bara att på ena skärmen med HDMI så är skärpan mycket ljusare och färgerna ser väldigt olik ut jämfört med min vanliga skärm. Har du något tips angåande det, men annars ännu en gång tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiggeElTreo:

Tack så mycket för den bra förklaringen. Ett litet problem är bara att på ena skärmen med HDMI så är skärpan mycket ljusare och färgerna ser väldigt olik ut jämfört med min vanliga skärm. Har du något tips angåande det, men annars ännu en gång tack!

skärmen som du har köpt är en "gamingskärm", där man fokuserar mer på att få skärmen att visa mer FPS och med det så kan man förlora färg och skärpa.

men du kan alltid gå in i skärm-menyn och leka lite där i. (testa med några inställningar här ifrån http://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/1wxse9/just_bou...)

Permalänk
Medlem

För att få ut 144Hz så måste du ha en dual-link DVI-I kabel

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiggeElTreo:

Som jag har förstått så är HDMI mycket bättre än DVI?

HDMI och DVI är samma, bara det att i HDMI får du stöd för ljud.

Skrivet av Tauri:

För att få ut 144Hz så måste du ha en dual-link DVI-I kabel http://www.showmecables.com/images/catalog/product/DVI-I-Dual...

Den såg lite halv-trasig ut.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiggeElTreo:

Tack så mycket för den bra förklaringen. Ett litet problem är bara att på ena skärmen med HDMI så är skärpan mycket ljusare och färgerna ser väldigt olik ut jämfört med min vanliga skärm. Har du något tips angåande det, men annars ännu en gång tack!

Kan vara för att den är ställd med olika inställningar på olika inputs på skärmen. Mellan olika skärmar varierar det också.
HDMI-Ljud=DVI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vangen:

HDMI och DVI är samma, bara det att i HDMI får du stöd för ljud.

Inget kunde vara mer fel. Själva signalerna är kompatibla, men HDMI är mycket mer begränsad när det gäller vilka upplösningar och uppdateringsintervall som kan köras.

Som Inets beskrivning av skärmen säger så krävs det DVI eller DP för att utnyttja denna skärmen till fullo. Så skrota HDMI, för det kommer inte att bli bra.

När det gäller färgerna på skärmen så är alla skärmar olika. Till och med två skärmar ur samma serie kan vara olika tex om tillverkaren har uppdaterat panelen eller mjukvaran i skärmen. Om man ska ha flera skärmar är det alltid bäst att köpa två eller tre likadana vid samma tillfälle.
För att lösa färgproblemet så får du mickla med inställningarna i skärmarna tills de blir bra. Det är dock inte säkert att du kan få dem helt lika. Vill du ha dem garanterat lika måste du nästan köpa en maskin som kan kalibrera skärmarna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!