Permalänk
Medlem

Gammal TV + ny bluray = FAILURE?

Jag har en gammal 32" Philips TV i källaren som extra TV. Så för nån vecka sedan köpte jag en Sony BDP-S1200 ifrån Elgiganten för endast 469:-

Den fungerade riktigt bra, startade filmer snabbt och bra respons i menyer m.m. till skillnad från min andra tröga Samsung bluray. Jag har hunnit kolla på typ 3 filmer, 1 bluray och 2 dvd.

Men nu idag när jag skulle starta en film, så är det bara helt svart på TV:n när jag trycker på Powerknappen på blurayspelaren (ej fjärrkontrollen) så ser jag "Home" menyerna flimra till 1 sekund för att sedan bli helt svart. Vad jag än gör så är det svart, flimrar lite smått men mest svart.
Jag har testat HDMI kabeln som sitter ansluten till min mediaspelare (som fungerar) men det är fortfarande svart.
Jag testade den på min andra nya TV och där fungerade det bra (testade ingen film) gick in på inställningar och tvingade den att skicka ut 720p då gamla TV:n inte klarar 1080p men det hjälpte inte.

Nån som har något tips?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

När du spelade blurayen uppdaterades Firmware på buleray spelaren då? Heller har du den inkopplad på nätverket så den uppdtaerat FW därigenom?

Om den har uppdaterat FW så har även kopieringsskyddet uppdaterats och som alltid när det handlar om denna skit så kan det leda till problem som tex att en skräm/tv helt plötsligt slutar visa bild då kopieringsskyddet tycker att den kanske är för gammal heller att det är en video/capture card du kopplat in blurayen till istället för en skärm/tv.
Enda sättet att lösa detta på är då att nedgradera firmware (vilket oftas inte funkar alls) och hoppas att även kopieringsskydden nedgraderas (vilket troligen aldrig kommer hända) och OM det var tex blurayskivan som uppdaterade FW så kan du troligen ej titta på den nåt mer OM du lyckats nedgradera FW.

Du kan ju alltid prova att tvinga den att skicka ut 576/480/360, p/i om det går och även 720i/1080i o se om det hjälper men är det HDCP som är boven dvs kopieringsskyddet så är risken väldigt,väldigt liten att nåt fungerar.
DU kan även prova att använda en förstärkare med hdmi in/ut mellan bluray o tv men även här OM det är HDCP som är boven så kommer det troligen inte att funka.

Välkomen till den moderna världen där betalande kunder ofta får problem medans pirater glatt tittar/spelar/lyssnar på det dom vill utan några som helst problem.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

När du spelade blurayen uppdaterades Firmware på buleray spelaren då? Heller har du den inkopplad på nätverket så den uppdtaerat FW därigenom?

Om den har uppdaterat FW så har även kopieringsskyddet uppdaterats och som alltid när det handlar om denna skit så kan det leda till problem som tex att en skräm/tv helt plötsligt slutar visa bild då kopieringsskyddet tycker att den kanske är för gammal heller att det är en video/capture card du kopplat in blurayen till istället för en skärm/tv.
Enda sättet att lösa detta på är då att nedgradera firmware (vilket oftas inte funkar alls) och hoppas att även kopieringsskydden nedgraderas (vilket troligen aldrig kommer hända) och OM det var tex blurayskivan som uppdaterade FW så kan du troligen ej titta på den nåt mer OM du lyckats nedgradera FW.

Jag hade inte den inkopplad till nätverket och den fungerade dom först 3 filmerna. Därefter slutade den att visa bild av okänd anledning. Efter det uppdaterade jag mjukvaran i den bara för att se ifall det var någon bugg som var löst. Men det hjälpte inte.

Skrivet av grizzly666:

Du kan ju alltid prova att tvinga den att skicka ut 576/480/360, p/i om det går och även 720i/1080i o se om det hjälper men är det HDCP som är boven dvs kopieringsskyddet så är risken väldigt,väldigt liten att nåt fungerar.
DU kan även prova att använda en förstärkare med hdmi in/ut mellan bluray o tv men även här OM det är HDCP som är boven så kommer det troligen inte att funka.

Välkomen till den moderna världen där betalande kunder ofta får problem medans pirater glatt tittar/spelar/lyssnar på det dom vill utan några som helst problem.

Jag har provat att tvinga den till 720p/1080i men det hjälpte inte, jag ser "Bluray" start logon sen blir det svart. TV:n anser att den får signal annars hade det stått en stor blå ruta med "Ingen signal", vilket det gör när jag stänger av Bluray spelaren.

Köpte en ny HDMI kabel idag, ifall det var nå fel på den gamla. Men det hjälpte inte alls..

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Och så det hade troligen inget med nån uppdatering av FW att göra då.

Kan du ställa in på mindre än 720i dvs 576/480/360, p/i? vet att det går på vissa blurayspelar.
Frågar för det är vid 720p som gränsen går för HDCP att det måste vara en "skyddad väg" om den ska tillåta uppspelning av den upplösningen heller över.
Jag har för mig att officiella gränsen är vid 720p så 720i bör fungera då MEN tillverkaren kan ju även spärra alla upplösningar även under 720p om denne vill det, och om jag minns rätt att det är 720p som är gränsen så var (är?) det ganska vanligt att tillverkare helt enkelt spärrar 720 helt och hållet dvs både p och i.

Jag själv har väldigt liten erfarenhet av blurayspelare då jag först och främst ej köper produkter av företag som vill kontrollera internet till 100%, stämmer skiten ur sina kunder, utnytjar sina artister/skådisar för egen vinning, vill ha och lobbar hårt för lagar som säger att dom för göra i stort sett vad dom vill medans folket ej får göra ett skit,osv,osv vilket gör att jag ej kan köpa blurays då företagen bakom dessa GÖR detta.
Så jag är inte alls säker på hur olika spelare uppför sig OM HDCP bestämmer sig för att det ej är skyddad väg mellan bluray och tv dom två gånger JAG sett detta så fungerar menyer och sånt ända tills man försöker spela blurayskivan och då blir det svart bild/inget ljud och en ruta med i stort sett ett F***Y** som ploppar upp.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Bildexpert 📺

Skulle säga att det är läge för uteslutningsmetoden. Kör BD-spelaren mot en annan TV. Kör en annan källa mot TV:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Och så det hade troligen inget med nån uppdatering av FW att göra då.

Kan du ställa in på mindre än 720i dvs 576/480/360, p/i? vet att det går på vissa blurayspelar.
Frågar för det är vid 720p som gränsen går för HDCP att det måste vara en "skyddad väg" om den ska tillåta uppspelning av den upplösningen heller över.
Jag har för mig att officiella gränsen är vid 720p så 720i bör fungera då MEN tillverkaren kan ju även spärra alla upplösningar även under 720p om denne vill det, och om jag minns rätt att det är 720p som är gränsen så var (är?) det ganska vanligt att tillverkare helt enkelt spärrar 720 helt och hållet dvs både p och i.

Ja det har jag för mig att fungerar, måste jag prova när jag kommer hem.

Skrivet av grizzly666:

Jag själv har väldigt liten erfarenhet av blurayspelare då jag först och främst ej köper produkter av företag som vill kontrollera internet till 100%, stämmer skiten ur sina kunder, utnytjar sina artister/skådisar för egen vinning, vill ha och lobbar hårt för lagar som säger att dom för göra i stort sett vad dom vill medans folket ej får göra ett skit,osv,osv vilket gör att jag ej kan köpa blurays då företagen bakom dessa GÖR detta.
Så jag är inte alls säker på hur olika spelare uppför sig OM HDCP bestämmer sig för att det ej är skyddad väg mellan bluray och tv dom två gånger JAG sett detta så fungerar menyer och sånt ända tills man försöker spela blurayskivan och då blir det svart bild/inget ljud och en ruta med i stort sett ett F***Y** som ploppar upp.

Det låter mer vettigt att den fungerar tills man ska spela bluray. Men eftersom det är en billig modell så kan dom a snålat in kontrollen och satt den direkt efter boot oavsett om man har bluray skiva eller inte i spelaren.

Skrivet av Laxpudding:

Skulle säga att det är läge för uteslutningsmetoden. Kör BD-spelaren mot en annan TV. Kör en annan källa mot TV:n.

Har gjort det...

Skrivet av McZ:

...
Jag har testat HDMI kabeln som sitter ansluten till min mediaspelare (som fungerar) men det är fortfarande svart.
Jag testade den på min andra nya TV och där fungerade det bra (testade ingen film) gick in på inställningar och tvingade den att skicka ut 720p då gamla TV:n inte klarar 1080p men det hjälpte inte.
...

Skrivet av McZ:

...
Köpte en ny HDMI kabel idag, ifall det var nå fel på den gamla. Men det hjälpte inte alls..

Som jag redan skrivit,

  • Jag har provat mot en annan TV där den fungerar.

  • Jag har provat Mediaspelaren (WD TV Live) på båda HDMI portarna på TV:n, det fungerar och min Xbox 360 fungerade bra tidigare.

  • Jag har provat båda HDMI portarna på TV:n med bluray, utan bild som resultat.

  • Jag har köpt ny HDMI kabel, fortfarande ingen bild.

Allt det tyder på att det är HDCP problem. Men den fungerade från början testade 1 bluray en kort stund när jag köpte den, sedan har jag spelat några DVD samt en bluray film och ytterligare nån DVD efter det. den har inte varit ansluten till nätverket/internet och har därför inte uppdaterat mjukvaran, före felet började då jag uppdaterade mjukvaran för att se om det löste problemet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Bluray skivor har uppdateringar så att spelare som ej ÄR anslutna till internet kan uppdateras.
Tex när en ny uppdatering av DRM skiten kommer då kan en äldre spelare ej spela dessa skivor utan att uppdateras och är den ej uppkopplad så är det ju kört för meddelsvensson kan man ej begära att denne ska kunna söka reda på uppdateringen med en dator och sen lägga över den på en cd/dvd/bluray/usbminne och sen stoppa i det i blurayspelaren och uppdatera.
Dvs det ska ske automatiskt och så lätt som möjligt.

Jag har sett dessa uppdateringar på två sätt.
1, Du stoppar i en bluray skiva det kommer upp en ruta som frågar om du vill uppdatera FW/DRM/ETC annars kan du ej se filmen och du kan välja ja heller nej sen tar det en halv evighet för skiten att uppdateras och sen kommer en ruta upp med att FW/DRM/ETC har uppdaterats och du får klicka på ok (troligen det vanligaste skulle jag gissa på).

2, Du stoppar i en bluray skiva det kommer upp en ruta som säger att FW/DRM/ETC uppdateras och du har ingen som helst möjlighet att avbryta/välja ja/nej och när allt är gjort fick man ingen som helst info om att en uppdatering var gjord dvs den startar av sig själv missar du det så får du ingen info och enda sättet du kan avbryta på är att dra ur strömsladden.
MEN drar man ur strömmen så är det ungefär 99,99999999999% chans att man har en 100% icke fungerande blurayspelare.

Dom jag har setts uppdateras med en skiva har varit rätt gammla bluray spelare så om det bara är en liten uppdatering och en ny spelare med snabbare cpu så kan det ju kanske gå rätt fort med uppdateringen (kanske så man ej hinner se den om man inte tittar på tv'n hela tiden).
Dvs du kan ha råkat ut för en uppdatering utan att veta om det men troligen så hade du ju sett det.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Provat vanlig DVD via spelaren?

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

När sista skivan i va en DVD låter det som att det är nått annat som är fel. Det borde slutat fungera i samband med en BR-skiva IMO.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoseMyMind:

När sista skivan i va en DVD låter det som att det är nått annat som är fel. Det borde slutat fungera i samband med en BR-skiva IMO.

Tänkte på HDCP. Om det är det som strular ska det väl inte påverka uppspelningen av DVD-skivor som borde fungera.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Bildexpert 📺

HDCP aktiveras så fort du har kopieringsskyddat innehåll, även DVD. Det är därför menyer ibland syns och sedan klipper bild och ljud när filmen drar igång.

Permalänk
Medlem

Det du kan prova är att bränna en egen dvd heller en vcd/svcd med nån kort filmsnutt på då har du absolut inget AACS.
Alternativt leta rätt på en dvd utan AACS dom finns men kommer inte ihåg hur vanligt det var.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Välkomen till den moderna världen där betalande kunder ofta får problem medans pirater glatt tittar/spelar/lyssnar på det dom vill utan några som helst problem.

Problemet pirater får är att de måste bryta mot lagen.

Permalänk
Medlem

Å fan, va övertygad om att HDCP bara gällde HD-material, sosom namnet antyder. Nu kanske det är som det är, men hur tänkte man när man fimpar bilden redan i maskinens menyer. Dårskap IMO.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |