Permalänk
Entusiast

Samsung S34E790C

Ser att det finns trådar på alla andra 34-tummare i 21:9-format, men inte på den här skärmen.

Jag satt först och väntade på Dells välvda 34", men datumen flyttades fram hos både den ena och den andra leverantören. Så jag slog till på en LG 34UM95-P istället. Denna skärmen tyckte jag var helt underbar... tills dess att det blev lite mörkare i rummet och en hemsk backlight bleed uppenbarade sig i tre av fyra hörn. Detta fenomen verkar alla 34" 21:9-skärmar (IPS) lida av. Vissa verkar kanske ha fått ett bättre exemplar, eller så nöjer de sig ändå med en viss grad av BB.

Själv så fick jag ett exemplar med en så pass hög grad av BB att jag inom ett par timmar bestämde mig för att skicka tillbaks den. Vill inte få hem ännu en till skärm med denna defekt. Så jag tänkte att vi tar och provar den här istället då den inte är IPS utan VA. Är i ärlighetens namn inte så överdrivet insatt i exakta skillnaderna utan har gått på vad man fått fram via googling och förklaringar på youtube. Vissa siter och videos har dock några år på nacken och tekniken har förhoppningsvis gått framåt...

Nån annan där ute som fått hem ett exemplar av denna skärm och kan ge säga lite om vad de tycker?

// Zpnk

Permalänk
Medlem

Har noterat samma sak och väntar på att läsa tester av denna Samsung.
Finns visserligen några kundrecensioner på Amazon.com och det verkar som paneltypen i kombination med bredden gör att man upplever färgskiftningar.

Var väldigt nära att beställa en Dell U3415W tills jag såg om problemen med BLB.

Att både LG och DELL uppvisar dessa problem är inte så konstigt eftersom de förmodligen använder samma eller liknande panel (sitter en panel från LG i U3415W).

Det är väl på gång skärmar från andra tillverkare i samma format så jag kommer luta mig tillbaka och avvakta tills det dyker upp recensioner på denna Samsung och de andra alternativen. Vem vet, kanske LG och Dell lyckats fixa BLB-problemet tills dess.

Vore kanon om du kom med ett utlåtande när du fått hem ditt exemplar.

Permalänk
Entusiast

Sitter med den framför mig nu... DP och strömkabel inkopplad. Svärtan är ju minst sagt imponerande... för den är kolsvart

Hittar ingen skärm i Nvidias kontrollpanel eller windows "skärmupplösning"...

Permalänk
Medlem

Oj. Har du redan fått en leverans av samsungen? Ta gärna bilder och posta så fort du får igång grejerna, vi får ju verkligen hoppas det inte är något fel på den!

Permalänk
Entusiast

Nu fick jag igång den... världens bäst dolda power-knapp. Sen hade jag iofs inte tid att söka särskilt bra när jag satte upp skärmen då jag har 45 minuters lunch och hundarna ska ut på promenad dessutom

Får återkomma på måndag med lite tycke och omdöme

Permalänk
Entusiast

Sen hade vi det där med powerknappen. Den sköter menyerna utöver av/på... min knapp har någon satt dit lite på sniskan då det knappt går att dra den åt höger. Neråt är halvtrögt det med, dock ej lika svårt som åt höger... det måste trycka så jävligt att det gör ont i fingret. Frågan är om den ger med sig, man lär sig leva med det eller om man helt enkelt väljer att skicka tillbaks skärmen för detta...

Permalänk
Medlem

Rackarns otur du har, först Dell med BLB vilket visserligen det flesta skärmarna lider av och sedan powerknappen.

Hur fungerar det med stöd på skärmar, går det att använda ett originalstöd från en gammal skärm om den också följer samma VESA-standard. Gillade inte riktigt att foten/stödet är som bredast i framkant men smaken är väl som baken.

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg! Foten speciellt Otur där med knappen, känns som en kvalitetsbrist tyvärr. Köpte du från komplett?
Hur upplever du svärtan, finns någon tendens till backlight bleeding?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Reckie:

Rackarns otur du har, först Dell med BLB vilket visserligen det flesta skärmarna lider av och sedan powerknappen.

Hur fungerar det med stöd på skärmar, går det att använda ett originalstöd från en gammal skärm om den också följer samma VESA-standard. Gillade inte riktigt att foten/stödet är som bredast i framkant men smaken är väl som baken.

BLB hade jag på LG-skärmen. Foten kanske inte är det vackraste, men den står iaf stadigt

Gällande att skruva dit annat fäste vet jag inte, men fäster du den med vesa 100 så bör det väl funka?!

Skrivet av Xorlon:

Riktigt snygg! Foten speciellt Otur där med knappen, känns som en kvalitetsbrist tyvärr. Köpte du från komplett?
Hur upplever du svärtan, finns någon tendens till backlight bleeding?

Där har du svärtan. Om du jämför de här två bilderna och kollar under drakens svans nere i vänstra hörnet så ser du en markant skillnad...

Permalänk
Medlem

Tydlig skillnad i svärtan, men var det så illa som det ser ut på fotot? Att man ser blb i hörnen även när skärmen inte visar en helt mörk bild, eller är det förstärkt av kameran?

Det har skrivits en del utlåtande om denna skärmen på hardforum.com där bland annat färgskiftningar, halos och ghosting upplevts som de problem man kan få med denna skärmen. Har du hunnit få någon uppfattning om det är något som märks?

Detta har även diskuterats på overclock.net

Permalänk
Entusiast

Då jag bara hann starta skärmen och snabbt kolla svärta/BLB samt döda pixlar och sen åka hemifrån så kan jag inte säga så mycket mer just nu. Återkommer på söndag eller måndag med mer åsikter och intryck.

Sökt reviews och videos på Youtube utan framgång. Enda jag hittar som är i närheten är Linus (TechTips) video om LG's välvda IPS... Som även den lider av BLB. Vad fan är problemet egentligen? Alla IPS på 34" verkar ha samma bekymmer...

Angående BLB på LG'n så var det tyvärr väldigt märkbart och inte bara när det var svart utan även i fler färger av mörkare stuk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Zpnk:

Då jag bara hann starta skärmen och snabbt kolla svärta/BLB samt döda pixlar och sen åka hemifrån så kan jag inte säga så mycket mer just nu. Återkommer på söndag eller måndag med mer åsikter och intryck.

Sökt reviews och videos på Youtube utan framgång. Enda jag hittar som är i närheten är Linus (TechTips) video om LG's välvda IPS... Som även den lider av BLB. Vad fan är problemet egentligen? Alla IPS på 34" verkar ha samma bekymmer...

Angående BLB på LG'n så var det tyvärr väldigt märkbart och inte bara när det var svart utan även i fler färger av mörkare stuk

Skickades från m.sweclockers.com

Berätta gärna om du upplever ghosting när du spelar. Fan, sitter och hoovrar med musen över köpknappen på komplett men kan inte bestämma mig:/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MisterX:

Berätta gärna om du upplever ghosting när du spelar. Fan, sitter och hoovrar med musen över köpknappen på komplett men kan inte bestämma mig:/

Har inget stativ och ingen kamera... så en snett lutad mobil-telefon fick duga.

Gjorde lite mongoryck emellanåt för att försöka känna några eftersläpningar... om du kollar på de orangea trianglarna i slutet av klippet så kan du se att de inte riktigt hänger med. Sen om det är en inställning eller skärmen vågar jag fan inte svara på

Edit: Knappen på baksidan och att den inte kändes helt perfekt gör att jag returnerar den här också. Kan vara att man vant sig med IPS? Om det är en inställning eller om det bara är så med va vet jag inte, men kanter som släpade efter på objekt gjorde att det inte kändes bra.

Jag chansar på en AOC som netonnet har ute till bra pris...

Permalänk
Proffsmoddare

Tack så mycket för videon. Såg fan bra ut! Kollade dock videon på paddan då jag precis sålt mina skärmar:)

Permalänk
Entusiast

Alltså i Borderlands 2 flyter det på förvånansvärt bra. Men i BF4 så är det nåt som stör mig så otroligt... har testat pillrat med lite inställningar i själva spelet utan att få bort det. Har det med skärmen att göra? Har jag missat nån inställning i BF4? Eller är det nåt annat?

Kolla mot pelaren så ser du de svarta skuggstrecken som dyker upp när jag rör musen fram och tillbaks. Detta dyker upp på väldigt många objekt, men valde detta då det var mest tydligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Alltså i Borderlands 2 flyter det på förvånansvärt bra. Men i BF4 så är det nåt som stör mig så otroligt... har testat pillrat med lite inställningar i själva spelet utan att få bort det. Har det med skärmen att göra? Har jag missat nån inställning i BF4? Eller är det nåt annat?

Kolla mot pelaren så ser du de svarta skuggstrecken som dyker upp när jag rör musen fram och tillbaks. Detta dyker upp på väldigt många objekt, men valde detta då det var mest tydligt...

https://www.youtube.com/watch?v=sBKF58X8mxs

Ser ut som riktigt kraftig tearing. Har du satt på vertical sync?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xorlon:

Ser ut som riktigt kraftig tearing. Har du satt på vertical sync?

Nope, deaktiverat. Testat runt med olika settings... satte allt på low och det blev ingen skillnad. LG'n jag fick hem led ju av BLB, men kan inte minnas att jag hade detta bekymmer med den, märkte detta ganska omgående och borde ha lagt märke till det på LG'n också? Bör ha med denna monitor att göra?

Kollar man gameplay på AOC-skärmen som jag tänkt byta till så verkar detta fenomen inte alls uppstå heller. Hade en 29" AOC tidigare som jag var nöjd med, så jag får hoppas att AOC gör mig nöjd än en gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Nope, deaktiverat. Testat runt med olika settings... satte allt på low och det blev ingen skillnad. LG'n jag fick hem led ju av BLB, men kan inte minnas att jag hade detta bekymmer med den, märkte detta ganska omgående och borde ha lagt märke till det på LG'n också? Bör ha med denna monitor att göra?

Kollar man gameplay på AOC-skärmen som jag tänkt byta till så verkar detta fenomen inte alls uppstå heller. Hade en 29" AOC tidigare som jag var nöjd med, så jag får hoppas att AOC gör mig nöjd än en gång

https://www.youtube.com/watch?v=b4shv1ApqEg

Ok, men om tearing upplevs som ett problem så behöver du aktivera vertical sync. Vad som händer är att grafikkortet inte uppdaterar exakt i 60fps, så när skärmen ritar om bilden så har grafikkortet bara uppdaterat en del av bilden, vilket gör att man får det fenomenet du ser där. Sätt på vertical syns så bör det försvinna. (Det kommer dock sänka din fps något, men man kan inte få allt.:))

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xorlon:

Ok, men om tearing upplevs som ett problem så behöver du aktivera vertical sync. Vad som händer är att grafikkortet inte uppdaterar exakt i 60fps, så när skärmen ritar om bilden så har grafikkortet bara uppdaterat en del av bilden, vilket gör att man får det fenomenet du ser där. Sätt på vertical syns så bör det försvinna. (Det kommer dock sänka din fps något, men man kan inte få allt.:))

Satte min sekundära gamla 24" TN som primär skärm och körde en repa test range... liiiten skymt av tearing på samma settings, men den irriterande skuggan är borta. Alltså är det skärmen... nåja, har som sagt redan beställt returnering och beställt en AOC u3477Pqu

Dessutom funkade dessa settings med dessa grafikkort prima med min före detta 29" skärm...

Spar 3000 pistoler dessutom...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MisterX:

Tack så mycket för videon. Såg fan bra ut! Kollade dock videon på paddan då jag precis sålt mina skärmar:)

Kolla blurr-videon innan du beställer...

EDIT: La just märke till skugg-effekten när jag kollade på en serie... antingen har jag fått ett redigt måndagsexemplar eller så är den här skärmen så här dålig

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Zpnk:

Kolla blurr-videon innan du beställer...

EDIT: La just märke till skugg-effekten när jag kollade på en serie... antingen har jag fått ett redigt måndagsexemplar eller så är den här skärmen så här dålig

Har bestämt mig för att gå en helt annan väg och väntar nu på att Philips BDM4065UC ska komma i lager nånstans.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MisterX:

Har bestämt mig för att gå en helt annan väg och väntar nu på att Philips BDM4065UC ska komma i lager nånstans.

Blev livrädd för va-panel jag, sen måste jag ha 21:9. Hoppas du blir nöjd iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Zpnk:

Blev livrädd för va-panel jag, sen måste jag ha 21:9. Hoppas du blir nöjd iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Det hoppas jag med:) Tack för att du tog dig tid att skriva om denna skärm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Kolla blurr-videon innan du beställer...

EDIT: La just märke till skugg-effekten när jag kollade på en serie... antingen har jag fått ett redigt måndagsexemplar eller så är den här skärmen så här dålig

Detta är väl ghosting? Responstiden för vit-till-svart är snabb på många VA-paneler men så fort det är mörkare toner -> mörkare toner dyker det upp lila/svarta eftersläpningar. Känner igen detta från en BenQ EW2430 jag hade förr i tiden. Nu blir jag lite orolig som sitter och väntar på BDM4065UC. Den Samsungen denna tråd handlar om var ju min backup plan ifall jag inte orkar vänta längre.

Sitter just nu med en LG 34UM95-P med helt galen bleeding som jag ska försöka krångla tillbaka pengarna för om jag kan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Logixx:

Detta är väl ghosting? Responstiden för vit-till-svart är snabb på många VA-paneler men så fort det är mörkare toner -> mörkare toner dyker det upp lila/svarta eftersläpningar. Känner igen detta från en BenQ EW2430 jag hade förr i tiden. Nu blir jag lite orolig som sitter och väntar på BDM4065UC. Den Samsungen denna tråd handlar om var ju min backup plan ifall jag inte orkar vänta längre.

Sitter just nu med en LG 34UM95-P med helt galen bleeding som jag ska försöka krångla tillbaka pengarna för om jag kan.

Har just skickat tillbaks en LG 34UM95-P som också hade på tok för mycket BLB enligt min smak. Pga denna skärm kommer jag nog aldrig mer fundera på en VA. Hoppas verkligen att min AOC som jag hämtar imorgon är någorlunda ok i BLB...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Har just skickat tillbaks en LG 34UM95-P som också hade på tok för mycket BLB enligt min smak. Pga denna skärm kommer jag nog aldrig mer fundera på en VA. Hoppas verkligen att min AOC som jag hämtar imorgon är någorlunda ok i BLB...

Alla 21:9 som har samma panel som 34UM95 verkar lida av extrem BLB.

Jag letar runt efter premium-skärmar nu, men alla verkar lida av problem. Dell 21:9 = BLB. LG 21:9 kurvad eller inte = BLB. Samsung 21:9 = Ghosting. ROG Swift = Tusen fel.

Det kliar som attan i fingrarna. BDM4065UC är jag också lite osäker på. Att driva 4K är väldigt krävande, t o m för SLI.

Permalänk
Medlem

Tänkte låna tråden och skriva lite för de som eventuellt sitter i samma situation som OP och jag.

Jag testade denna skärm också. Men till skillnad mot OP har mitt exemplar fungerat prima. Ingen märkvärdig ghosting (jag är ändå relativt känslig), inget kännbart input-lag och ingen trasig joystick på baksidan. Det enda min skärm lider av är lite lättare BB i övre kant (men enormt mycket mindre än min LG 34UM95).

Färgerna och svärtan är riktigt bra men kan kräva lite pill i inställningarna för att få det behagligt.

Spelat WoW, Battlefield och CSGO på den än så länge. Allt fungerar fint!

Permalänk
Medlem

Jag köpte också denna skärmen i förra veckan från komplett och även min knapp på baksidan var trasig, den går inte att trycka åt höger.
Så jag får lov att lämna tillbaka den men jag är faktiskt väldigt nöjd med skärmen.

Jag kommer att hitta en likadan skärm så fort jag returnerat den trasiga, förhoppningsvis lite billigare någon annanstans.

Det är fantastiskt att se film på skärmen helt utan svarta kanter.

Permalänk
Medlem

OT: ifall någon har denna skärm till salu så hör gärna av er på PM

Permalänk

Köpte denna skärmen då jag inte kände att 11k för Acern känndes rätt när jag fick denna snygging för 7200kr.
Ojojoj vilket lyft och vilken inlevelse, fick en som är helt perfekt ingen trasig knapp, inte sne eller är högre / lägre på ena sidan. Inga döda pixlar eller saker under skärmen. Inget röd tint som en del haft.
Kärlek då den hänger med riktig riktigt grymt i spel, hade 144hz innan och så jätte jätte stor skillnad är det faktisk inte tycker jag.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå