Permalänk

Dags att köpa projektor, eller?

Hej, jag har tänkt köpa en projektor och duk, kan tänka mig lägga max runt 8000 kr. Jag vill ha en som fungerar bäst för filmer och tv men också lite användning som extra skärm till datorn. Min tv är såld så kommer att använda projektorn även som tv på dagtid, så antar att jag ska behöva en bra ljusstyrka.

Om du kan detta får du gärna hjälpa mig med köpråd Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av extreamforce:

Hej, jag har tänkt köpa en projektor och duk, kan tänka mig lägga max runt 8000 kr. Jag vill ha en som fungerar bäst för filmer och tv men också lite användning som extra skärm till datorn. Min tv är såld så kommer att använda projektorn även som tv på dagtid, så antar att jag ska behöva en bra ljusstyrka.

Om du kan detta får du gärna hjälpa mig med köpråd Tack på förhand.

Tänk på att om du använder projektor som vanlig TV. Så bränner du lamptimmarna rätt snabbt.

Oftast är lampan den dyra komponenten att byta ut. Vilket i sin tur blir dyrare än TV:n.

Ja du bör ha hyfsat hög lumen för att titta i dagsljus. HD-ready? Full HD?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Sant, använder inte tv så mycket så skulle nog säga att jag kommer använda den utan tvekan mest till film. Jag vill ha Full HD och gärna 3D men inte om glasögon kostar 1000 kr stycket... Har inte jätte mycket fönster så ser ingen anledning att lägga överdriven peng på just ljusstyrka... tror det dom flesta har räcker.

Vet att det är viktigt med bra duk när man använder projektor men är det värt att lägga pengar på eller kan man köra med typ lakan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av extreamforce:

Sant, använder inte tv så mycket så skulle nog säga att jag kommer använda den utan tvekan mest till film. Jag vill ha Full HD och gärna 3D men inte om glasögon kostar 1000 kr stycket... Har inte jätte mycket fönster så ser ingen anledning att lägga överdriven peng på just ljusstyrka... tror det dom flesta har räcker.

Vet att det är viktigt med bra duk när man använder projektor men är det värt att lägga pengar på eller kan man köra med typ lakan?

En BenQ TH681. Full HD. 3D-stöd. 3000 lumen, så ljusstyrkan är bra. 5990 kr

En Draper Ultra Electric 4:3 210X157,5 103". Elektrisk och 103 tum. 2099 kr

Totalt 8089 kr. 89 kr över din budget, tyvärr.

Vet ju inte vilken storlek på skärm du ska ha eller avstånd till duken. Sånt man bör ta reda på innan man lägger en beställning

Du får läsa på om de jag länkat, eller får någon mer kunnit hoppa in och rätta mig

Du kan säkert köra på lakan eller en vit vägg. Kanske inte optimalt, men det går. Drog ut min på balkongen och körde på andra bostadsrättsföreningens hus

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Tack för hjälpen! Ska iväg imorgon och titta. En elektrisk duk verkar ju sjukt nice