Myrornas krig på en äldre 30" skärm?

Permalänk
Medlem

Myrornas krig på en äldre 30" skärm?

Hej!
Har lånat en äldre 30" tums skärm (LG W3000H) av en bekant för att testa. Men jag märker en rätt annorlunda sak på den mot mina EIZOs.
När man har en vit yta syns det lite som det är någon sorts "myrornas krig" microflimmer på skärmen?
Är det något tecken på att skärmen håller på ge upp?
Eller har det med lysrören eller att jag har 5 m DVI-Dual Link kabel istället för säg 2 meter?

Mvh
/Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara kabellängden. Pröva en kortare så kan du i alla fall utesluta den möjligheten.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det är inte den extrema anti glare coatingen du ser då? Det brukar flimra en del för mig när man har helt vit bakgrund.. Det är alltså inget riktigt flimmer utan det uppfattas bara som det för att coatingen är lite väl hård.

Permalänk
Medlem

Garanterat kabellängden, 5m är väääldigt långt för DVI =).
Den har f.ö. samma panel som min u3011 och den flimrar definitivt inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det är inte den extrema anti glare coatingen du ser då? Det brukar flimra en del för mig när man har helt vit bakgrund.. Det är alltså inget riktigt flimmer utan det uppfattas bara som det för att coatingen är lite väl hård.

Jag vet inte hur man identifierar coatinhen riktigt. Det jag jämför med är mina två 2431W Eizos där det vita är flimmerfritt. Men de är dels VA panel, dels mindre och har 2 m single-link kablar.

Skrivet av Svensktiger:

Garanterat kabellängden, 5m är väääldigt långt för DVI =).
Den har f.ö. samma panel som min u3011 och den flimrar definitivt inte.

Skall testa med en kortare kabel imorgon.

För övrigt Svensktiger, du vet inte möjligen om den här panelen är en Wide Gamut panel? Nu har jag inte en färgkalibrator, utan jämför min mina Eizos, men jag tycker färgen verkar dra åt både rött och grönt. Har läst att på Wide Gamut skärmar kan det se annorlunda ut tills man ställt in dem rätt. Denna har dock ingen OSD.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

För övrigt Svensktiger, du vet inte möjligen om den här panelen är en Wide Gamut panel? Nu har jag inte en färgkalibrator, utan jämför min mina Eizos, men jag tycker färgen verkar dra åt både rött och grönt. Har läst att på Wide Gamut skärmar kan det se annorlunda ut tills man ställt in dem rätt. Denna har dock ingen OSD.

Det är den definitivt.
Med min kan jag ändra mellan olika RGB lägen lite beroende på vad man skall använda den till.
Om din inte har OSD så kanske den behöver nåt program för att justera ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är den definitivt.
Med min kan jag ändra mellan olika RGB lägen lite beroende på vad man skall använda den till.
Om din inte har OSD så kanske den behöver nåt program för att justera ?

Ok. Det förklarar en del.
Jo, precis. Det hade varit rätt bra med att kunna byta mellan sRGB och dess vanliga. Har aldrig använt en 10-bitars panel tidigare. Har den för test för att köpa den om jag vill.
Har försökt justera lite via grafikkortet men det var svårt. Vet du några program för just profiler och sånt får du gärna tipsa. Måste man köpa kalibrator till dessa?

Jag fotar en del men poängen med denna är mer jobbrelaterad.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Garanterat kabellängden, 5m är väääldigt långt för DVI =).

Verkligen? Jag trodde upp till 10 meter inte var några större problem med en någorlunda respektabel kabel. Kör det själv till teven med en 10m kina-kabel och det fungerar utmärkt. Kanske blir bråkigare om man nyttjar Dual Link?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Verkligen? Jag trodde upp till 10 meter inte var några större problem med en någorlunda respektabel kabel. Kör det själv till teven med en 10m kina-kabel och det fungerar utmärkt. Kanske blir bråkigare om man nyttjar Dual Link?

Jag läste någonstans att just när man kom upp till över 1920 upplösningar så börjar det bli svårare att ha längre kabel. Jag kör med Dual-Link kabel.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Det var kabeln. Blev mycket bättre med kabeln. Nu finns det barea ett väldigt svagt flimmer på vita ytor som man tittar noga.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.