Asus ROG Swift PG278 - Backlight flicker

Permalänk

Asus ROG Swift PG278 - Backlight flicker

Har en sådan skärm som funkat utmärkt i ett par månader men som nu över natten börjat bete sig.

Stängde av dator som vanligt ena dagen, nästa dag så började den mesta texten i windows flimra i kanterna, den texten vid ikoner. Typsnitt i vissa program ser annorlunda ut, tex live mail, firefox, itunes etc.
Viss text nästan helt oläsbar som i Steam.

I de spel jag spelar säger den 2560*1440 (som i windows och spelens inställningar, samt skärmens egen OD) men allting ser lite luddigt ut, som om upplösningen är lite off, inte så illa som 1028*764 på full-hd skärm men nästan. Märker att inte är riktigt så skarpt som det vart.

I Homeworld, Dying Light, Heroes of the Storm, Diablo och World of Tanks flimrar ljusa fält något väldigt intensivt OM jag har G-sync på. Knappt märkbart utan, men det märks om skärmen går på 144Hz, i 60HZ är det inte märkbart vare sig G-sync är på eller av. HoTS har alltid gjort så men jag har skyllt på att det är betan.

Vad jag testat är:
systemåterställning i windows till innan problemen uppstod.
ominstallerat drivisar till grafikkortet (MSIs GTX 970 men nvidia generella drivrutiner)
Bytt grafikkort (Gigabyte 780) och drivrutiner ominstalerat var gång.

Vad jag inte gjort ännu:
Testat med gamla skärmen (utan G-sync)
Ominstallerat windows (vill absolut inte göra )

Någon som har erfarenheter av detta?

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

Läs igenom skärmens tråd här på Sweclockers, har för mig att jag har läst igenom inlägg med liknande problem där.