Finns det en TV utan eftersläpningar eller hack? 55"+

Permalänk
Medlem

Finns det en TV utan eftersläpningar eller hack? 55"+

Hejsan!

Jag letar efter en tv som inte har eftersläpningar eller får FPS-drops så fort det händer mycket under filmen.

Jag har varit och kollat på ganska många tvn under dessa två veckor och jag verkar inte hitta en tv som har båda två.

jag testade 55ub850v från lg ett tag och den hade mellan varje snabb scen(i filmen transformers) grova fpsdrops i 0.5 sekunder och sedan flöt det som bara den, det finaste jag sett på en tv och även 3Dn var super. men att det verkligen hacka efter varje byte av kameravinkel i en actionscen störde mig för mkt.

Sedan har jag testat samsung 7505. den har otrolig kontrast och 4k, även riktigt bra flyt. MEN.... så fort det händer ganska mycket i filmen som kräver mer prestanda, så får jag lite fpsdrops och upplever att bilden inte flyter längre. t ex när megatron och optimus prime bråkar. annars har tvn bra övergånger mellan scener och får inte extrem hack mellan varje scen. dock så får man fpsdrops när det händer väldigt mycket, vilket LGn klarade av galant, bara att den "buffra" i någon sekund mellan varje scen för att processorn är för seg för att bearbeta den nya bilden.

Sedan har vi kd-x8505 som verkar vara en balans mellan båda, bra kontrast, bra flyt, bra färger. men urusel 3d och har även ingen 3d i 4k, må vara den absolut sämsta 3Dn jag har sett.

så ja, det är lite svårt.

Men det jag söker efter just nu är en tv som har så bra flyt som möjligt. färger är smaksak och kan ställas in till ens egna behov vilket fall. så flyt värderar jag snäppet högre i detta fall.

Min setup är, GTX 980 MSI Gaming > Hdmi > RX-V777 > Hdmi > TV

Filmer som jag kollar mest på är Action och sci-fi

Någon som känner till en tv som har det jag söker?

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk

Alltså, tv'n ger ju inga fps drops på samma sätt som en dator gör...

Om du upplever att den tappar bildrutor så beror det på att du använder fel signal.

Om du kollar på en bluray som ligger i 1080p24, och skickar den via 1080p60 (är ju en vanlig skärmupplösning) så kommer bildrutor att försvinna. Eller rättare sagt, vissa visas dubbelt, andra gör det inte.

Dom flesta apparater nu för tiden klarar att visa 24p korrekt, om man då matar dom med det vill säga. För några år sedan var detta ett typiskt ämne som testades vid tv-tester i olika tidningar. Nu för tiden brukar det bara kommenteras med att det fungerar.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Hänger inte rktigt med dej i din beskrivning.
Har en ca 4 år gammal LG på 47" utan eftersläpning och en ca 2 år gammal projektor med jättefin 3D, även den utan eftersläpning.
Kör lite av varje som källa men mest blir det *.mkv och ibland då som SBS3D.
Kanske har du för höga krav men framför allt så verkar det som du inte är vän med inställningarna i din källa och mottagare.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Alltså, tv'n ger ju inga fps drops på samma sätt som en dator gör...

Om du upplever att den tappar bildrutor så beror det på att du använder fel signal.

Om du kollar på en bluray som ligger i 1080p24, och skickar den via 1080p60 (är ju en vanlig skärmupplösning) så kommer bildrutor att försvinna. Eller rättare sagt, vissa visas dubbelt, andra gör det inte.

Dom flesta apparater nu för tiden klarar att visa 24p korrekt, om man då matar dom med det vill säga. För några år sedan var detta ett typiskt ämne som testades vid tv-tester i olika tidningar. Nu för tiden brukar det bara kommenteras med att det fungerar.

jag använder Kodi(xbmc) som ändrar skärmen till 24p. så det ska inte vara problemet. och dessa problem visades även i butik. men hur förbättrar jag min signal i så fall?

Skrivet av Uslingen:

Hänger inte rktigt med dej i din beskrivning.
Har en ca 4 år gammal LG på 47" utan eftersläpning och en ca 2 år gammal projektor med jättefin 3D, även den utan eftersläpning.
Kör lite av varje som källa men mest blir det *.mkv och ibland då som SBS3D.
Kanske har du för höga krav men framför allt så verkar det som du inte är vän med inställningarna i din källa och mottagare.

Jo förstår. men jag är vääääldigt kräsen när det gäller hack och fpsdrop. bilden ska flyta helt enkelt. lg klara det galant tills det kom snabba scener, samsung klara det tills den va tvungen att bearbeta stora fighter eller scener

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

Om du stänger av interpolering och annan liknande bildbehandling så kommer TVn inte tappa fps vid snabba scener eller scenbyte etc. Om det gör det så är det din dator som är anledningen. Det är nästan alltid datorn som är felet när man matar en TV från datorn.

Däremot så räcker ju inte 24fps för att det ska flyta så det kommer ju att rycka vid panoreringar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Om du stänger av interpolering och annan liknande bildbehandling så kommer TVn inte tappa fps vid snabba scener eller scenbyte etc. Om det gör det så är det din dator som är anledningen. Det är nästan alltid datorn som är felet när man matar en TV från datorn.

Däremot så räcker ju inte 24fps för att det ska flyta så det kommer ju att rycka vid panoreringar osv.

okej. men ett gtx 980 borde väl ge en rätt så flefri signal?

Och jag har en 1.4v Hdmi kabel, de flesta säger att det inte spelar roll vilken kabel det är sålänge det är high speed. ps, den är 5 meter lång

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Sötast

Har aldrig upplevt eller ens någonsin hört talas om att någon form av bildvisare skulle ha fps drops, det är maskinen som skickar signalen som ska felsökas, inte den som visar den oO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har aldrig upplevt eller ens någonsin hört talas om att någon form av bildvisare skulle ha fps drops, det är maskinen som skickar signalen som ska felsökas, inte den som visar den oO

det kanske inte är fps-drops det heter men de flesta vet nog vad jag menar med fps-drops.
Om "flytet" i bilden avgörs helt av datorn eller det som skickar ut signalen så skulle det ju inte flyta olika på olika tv-apparater, eller? vetefan

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

Testa stänga av all bildbehandlig i tv'n och se om problemet försvinner.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Sötast
Skrivet av Fc-inter:

det kanske inte är fps-drops det heter men de flesta vet nog vad jag menar med fps-drops.
Om "flytet" i bilden avgörs helt av datorn eller det som skickar ut signalen så skulle det ju inte flyta olika på olika tv-apparater, eller? vetefan

Jo, förlåt det stämmer ju till en viss del!

Men stänger man av alla "bildförbättringar" som de så vackert kallas så ska filmen/bilden spelas upp just på det viset som den skickas, precis som på en monitor.

Det är väl oftast alla såna flera hundra hz funktioner som totalsabbar bilden om något, flow hit å crystal dit... av med rubbet så blir det nog bra ^^

Permalänk
Skrivet av Fc-inter:

det kanske inte är fps-drops det heter men de flesta vet nog vad jag menar med fps-drops.
Om "flytet" i bilden avgörs helt av datorn eller det som skickar ut signalen så skulle det ju inte flyta olika på olika tv-apparater, eller? vetefan

stäng av alla "bildförbättrare", gjorde enorm skillnad mot lagg (tyvärr inte 100% perfekt, men mer uthärdligt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Testa stänga av all bildbehandlig i tv'n och se om problemet försvinner.

testat och det verkar inte vara det som är problemet

Skrivet av Allexz:

Jo, förlåt det stämmer ju till en viss del!

Men stänger man av alla "bildförbättringar" som de så vackert kallas så ska filmen/bilden spelas upp just på det viset som den skickas, precis som på en monitor.

Det är väl oftast alla såna flera hundra hz funktioner som totalsabbar bilden om något, flow hit å crystal dit... av med rubbet så blir det nog bra ^^

jo de e ju sant. men det är detta flow och motion grejsamojset som gör att det flyter så fint. ser ut som 60 fps+. men sen kommer den där scenen som gör det till 24 igen osv

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

testat och det verkar inte vara det som är problemet

jo de e ju sant. men det är detta flow och motion grejsamojset som gör att det flyter så fint. ser ut som 60 fps+. men sen kommer den där scenen som gör det till 24 igen osv

Bästa TVn för gaming är utan tvekan Sony KDL60W855 som har väldigt låg input lag (perfekt för spel) men också väldig fin bild med knappt någon clouding och grym svärta. Köpte den på REA på Elgiganten för ca en månad sedan och är väldigt nöjd!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Jag har en kd-x8505 55tum, otroligt nöjd, ingen typ av input lag som är kännbar, spelar mycket super stardust hd ultra, resogun och kill alla zombies.

Viktigt att ställa tv:n i game läge för spel, annars är det märkbar input lag.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fc-inter:

jag testade 55ub850v från lg ett tag och den hade mellan varje snabb scen(i filmen transformers) grova fpsdrops i 0.5 sekunder och sedan flöt det som bara den, det finaste jag sett på en tv och även 3Dn var super. men att det verkligen hacka efter varje byte av kameravinkel i en actionscen störde mig för mkt.

Sedan har jag testat samsung 7505. den har otrolig kontrast och 4k, även riktigt bra flyt. MEN.... så fort det händer ganska mycket i filmen som kräver mer prestanda, så får jag lite fpsdrops och upplever att bilden inte flyter längre. t ex när megatron och optimus prime bråkar. annars har tvn bra övergånger mellan scener och får inte extrem hack mellan varje scen. dock så får man fpsdrops när det händer väldigt mycket, vilket LGn klarade av galant, bara att den "buffra" i någon sekund mellan varje scen för att processorn är för seg för att bearbeta den nya bilden.

Jag försöker förstå vad det är som är ditt problem, för det är helt klart inte fps-drops på grund av TV'n. Den tanken kan du lägga på hyllan direkt. Och som tidigare nämnts, stäng av all bildförbättring.

Några förslag:

Du pratar om att buffra. Är det datorn som buffrar för att du spelar upp filmen över nätverk du menar då? I så fall så skaffa bättre nätverk.

Något som jag irriterar mig mycket på är när det hackar när man panorerar. Typ en gång i sekunden hoppar det till. Är det detta du menar så beror det på olika uppdateringsfrekvens. TV, dator (eller bluray om du har filmen på skiva) och film måste ha samma uppdateringsfrekvens. De flesta filmer är inspelade i 23,97fps. Kolla så att din film verkligen är 23,97fps och inte är konverterad till 25fps, för i så fall är hacket inkonverterat i själva filmen. Sedan måste både dator/bluray och TV också vara inställda på samma uppdateringsfrekvens samt i TV'ns fall hantera hastigheten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe94:

Bästa TVn för gaming är utan tvekan Sony KDL60W855 som har väldigt låg input lag (perfekt för spel) men också väldig fin bild med knappt någon clouding och grym svärta. Köpte den på REA på Elgiganten för ca en månad sedan och är väldigt nöjd!

Skrivet av kriller007:

Jag har en kd-x8505 55tum, otroligt nöjd, ingen typ av input lag som är kännbar, spelar mycket super stardust hd ultra, resogun och kill alla zombies.

Viktigt att ställa tv:n i game läge för spel, annars är det märkbar input lag.

jadå det ska vara bra tvn det där.

men att spela spel och att kolla på film är inte riktigt detsamma. spelen sänds ju i 60p till tvn men filmen gör det i 24p. tror inte det går att jämföra.

filmen ser ut att vara i 60 fps tills det kommer en snabb scen som det händer väldigt mycket i. då¨ser det ut som om vi är nere på 24 fps igen

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

Stängt av nästan all bildbehandling på min vt60, hellre lite hack vid panoreringar än "såpopera-effekt"

Visa signatur

ggmu

Permalänk

Om du kör nedladdade filmer så kommer det alltid "hacka" vid panoreringar , actionscener etc med snabba rörelser då de är inspelade för US standard alltså 60hz, det blir aldrig rätt hur du än gör. Köp en Bluray eller stoppa i en köp DVD så ser du snart skillnaden.

Permalänk

Brukar också störa mig på att filmer kan "lagga" ibland på min Philips plasma. Enda gången det aldrig har hänt är när jag ser en gammal film på dvd med min dvd-spelare från 2008.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

filmen ser ut att vara i 60 fps tills det kommer en snabb scen som det händer väldigt mycket i. då¨ser det ut som om vi är nere på 24 fps igen

Men filmen är alltid 24fps...

Du kanske inte märker detta för än det att bliden rör sig?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

Stängt av nästan all bildbehandling på min vt60, hellre lite hack vid panoreringar än "såpopera-effekt"

att stänga av min bildbehandling ändrar ingenting tyvärr

Skrivet av guineapig:

Om du kör nedladdade filmer så kommer det alltid "hacka" vid panoreringar , actionscener etc med snabba rörelser då de är inspelade för US standard alltså 60hz, det blir aldrig rätt hur du än gör. Köp en Bluray eller stoppa i en köp DVD så ser du snart skillnaden.

okej där ser man. men hur kan det komma sig att det flyter i vanliga scener men så fort det händer väldigt mycket på skärmen så tappar den lite flyt och ser ut som om man tappar fps? jag har en bluray spelare och skiva hemma. ska testa det senare ikväll

Skrivet av SimpanDirr:

Brukar också störa mig på att filmer kan "lagga" ibland på min Philips plasma. Enda gången det aldrig har hänt är när jag ser en gammal film på dvd med min dvd-spelare från 2008.

Skrivet av Jazz 1-up:

Men filmen är alltid 24fps...

Du kanske inte märker detta för än det att bliden rör sig?

bilden kan röra sig men fortfarande flyta, så länge det inte går blixtsnabbt. de känns nästan som ett spel. att när det väl händer mycket och anstränger grafikkortet så tappar man lite fps. som att kolla in i en explosion i BF4 med ett mediokergrafikkort.

jag sitter ju på ett gtx 980, så jag förstår inte hur en film kan orsaka detta problem. antingen är det grafikkortet eller skärmen som inte hänger med. troligen skärmen

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

Vad händer om du testar en annan uppspelare istället för Kodi?

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Vad händer om du testar en annan uppspelare istället för Kodi?

det blir sämre helt klart.

har bara testat vlc dock. finns det ett annat bra program? jag vill ju utnyttja DTS-HD och trueHD ljudformaten också

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

det blir sämre helt klart.

har bara testat vlc dock. finns det ett annat bra program? jag vill ju utnyttja DTS-HD och trueHD ljudformaten också

MPC-HC http://mpc-hc.org/ ihop med http://forum.doom9.org/showthread.php?t=156191 alt http://haali.su/mkv/

Jag kör MPC-HC med LAV Filters, Funkar hur bra som helst men som folk har sagt så hackar det när dom panorerar går inte komma undan. Har du fixat och trixat med alla inställningar i Kodi?

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

MPC-HC http://mpc-hc.org/ ihop med http://forum.doom9.org/showthread.php?t=156191 alt http://haali.su/mkv/

Jag kör MPC-HC med LAV Filters, Funkar hur bra som helst men som folk har sagt så hackar det när dom panorerar går inte komma undan. Har du fixat och trixat med alla inställningar i Kodi?

ska dessa vara bättre än kodi?

jadå jag har trixat med nästan allt för att få bort det men inget hjälper. så det verkar vara ett problem som inte kan försvinna.
Men det verkar som om olika tvapparater hanterar panoreringar på helt olika sätt

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

Har aldrig upplevt det du beskriver. Det enda problemet jag haft de senaste tio åren har varit vissa hack i panoreringar när uppspelaren kört 24 fps och TV:n kört 60 fps men det var ett antal år sedan. Kan säkert förekomma även idag men det är ett så litet problem att jag sällan märker det.

Kör en HTPC/Gamingburk med ett GTX 780 och en 60" LG Plasma som är runt fyra år gammal och alla rippade filmer från min NAS funkar helt utan de problem du beskriver. Kör Plex för egna filmer men även när jag streamar Netflix eller HBO Nordic funkar det som det ska utan "fps drops".

Även med min Blu-ray spelare funkar det utan några problem mellan scener eller vid scener när mycket händer.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Har aldrig upplevt det du beskriver. Det enda problemet jag haft de senaste tio åren har varit vissa hack i panoreringar när uppspelaren kört 24 fps och TV:n kört 60 fps men det var ett antal år sedan. Kan säkert förekomma även idag men det är ett så litet problem att jag sällan märker det.

Kör en HTPC/Gamingburk med ett GTX 780 och en 60" LG Plasma som är runt fyra år gammal och alla rippade filmer från min NAS funkar helt utan de problem du beskriver. Kör Plex för egna filmer men även när jag streamar Netflix eller HBO Nordic funkar det som det ska utan "fps drops".

Även med min Blu-ray spelare funkar det utan några problem mellan scener eller vid scener när mycket händer.

jo jag förstår det. men flyter dina filmer som om det är 60 fps konstant? som att spela ett spel i 60 fps+. för så har mina tvn varit, förut i snabba actionscener.. då går vi ner till 24 igen känns de som.
varför det flyter så fint är tack vare motion funktionen som man ska ha "mjuk" på. utan den så är det ju helt vanligt, inget speciellt flyt utöver det vanliga

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

Jag har min TV inställd på 60Hz och filmerna jag har kollat på funkar prima inga "fps drops" eller om det är mycket action som skulle sega ned filmen.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

jo jag förstår det. men flyter dina filmer som om det är 60 fps konstant? som att spela ett spel i 60 fps+. för så har mina tvn varit, förut i snabba actionscener.. då går vi ner till 24 igen känns de som.
varför det flyter så fint är tack vare motion funktionen som man ska ha "mjuk" på. utan den så är det ju helt vanligt, inget speciellt flyt utöver det vanliga

Förstår faktiskt inte riktigt vad du menar. Kör min TV med alla så kallade bildförbättringar avstängda vilket innebär att alla riktiga (bio)filmer körs i 24 fps från min dator och Blu-ray spelare och TV:n uppdaterar också i 24 fps. Detta är precis så som filmer spelas upp på bio alltså med 24 fps. Inte tycker du att det blir "fps drops" på bio?

Den enda filmen jag hört talas om som kört högre fps på bio är Hobbit som körde 48 fps. Streamar man från Netflix eller HBO så antar jag att fps:en ligger på 60 både på TV:n och datorn.

Motionfunktionen är antagligen kass som det brukar vara med de mesta så kallade bildförbättringar. Jag skulle inte vilja mina filmer såg ut som om de kördes i 60 fps (mina spel är en annan femma dock.).

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Jag har min TV inställd på 60Hz och filmerna jag har kollat på funkar prima inga "fps drops" eller om det är mycket action som skulle sega ned filmen.

jag förstår. men ser det ut som 60 fps när du kollar på film?

Skrivet av Bascule666:

Förstår faktiskt inte riktigt vad du menar. Kör min TV med alla så kallade bildförbättringar avstängda vilket innebär att alla riktiga (bio)filmer körs i 24 fps från min dator och Blu-ray spelare och TV:n uppdaterar också i 24 fps. Detta är precis så som filmer spelas upp på bio alltså med 24 fps. Inte tycker du att det blir "fps drops" på bio?

Den enda filmen jag hört talas om som kört högre fps på bio är Hobbit som körde 48 fps. Streamar man från Netflix eller HBO så antar jag att fps:en ligger på 60 både på TV:n och datorn.

Motionfunktionen är antagligen kass som det brukar vara med de mesta så kallade bildförbättringar. Jag skulle inte vilja mina filmer såg ut som om de kördes i 60 fps (mina spel är en annan femma dock.).

jo jag förstår. och det är nog så, men jag vill ha mina filmer så att det med ser ut som 60 fps. och det gör det fram tills det blir en snabb scen. det som gör att de ser ut som 60 fps är ju själva motionfunktionen. så jag tror att det är den funktionen som inte hänger med riktigt när det är för snabba och stora scener under filmen. eller kan jag ha fel?

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800