Permalänk
Medlem

Funderar 34" 21:9 High-end skärm

Väldigt sugen på en LG 34UC97 men tydligen lider många exemplar av svår backlight bleeding, väldigt dyr skärm om man får en dålig med andra ord. Samsung S34E790C är också ett alternativ, men tydlingen så är det endel som är grymt missnöjda med denna skärm. Dålig byggkvalite och eftersläpningar, känns ju inte som någon höjdare heller. Priset är ju lite lindrigare i alla fall. Vilken skärm har ni köpt eller funderar på att köpa?

Permalänk

Jag själv sitter och väntar på en 21:9 skärm med freesync kommer inte köpa någon före det kommer.

Skulle nog även rekommendera att avakta lite tills början på sommaren och se om någon mer hinner ut. Det kommer ju en från Acer med gsynk inom kort som verkar riktigt bra.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på att formatet ska mogna lite, drömskärmen är en 34", 21:9, oled med 120hz, freesync och bra fot. Vi närmar oss snabbt nu, till slutet av året är det nog bara oled kvar och det kommer nästa år.

Det kommer bli en väldigt dyr skärm så jag vill se till att den är perfekt för den kommer inte bytas på väldigt många år efter en sådan investering.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Har NVIDIA kort så freesync är inte aktuellt TN panel är inte heller intressant.

Vänta på på oled och 120 hz blir nog en väldgt lång väntan, priset på skärmar kommer nog att gå upp ganska kraftigt om Dollarn forsätter uppåt. Så när den skärmen väl når Sverige så får man väl ta en ny inteckning i huset

Permalänk
Skrivet av TwiceFire:

Jag själv sitter och väntar på en 21:9 skärm med freesync kommer inte köpa någon före det kommer.

Skulle nog även rekommendera att avakta lite tills början på sommaren och se om någon mer hinner ut. Det kommer ju en från Acer med gsynk inom kort som verkar riktigt bra.

34UM67

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Inte direkt en High-end skärm

Permalänk
Skrivet av HAZ:

Inte direkt en High-end skärm

" 21:9 skärm med freesync" är det iaf. Får nog vänta några år annars

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Entusiast

Tog först hem en LG, men den hade på tok för mycket blb/glow och den fick åka tillbaks. Sen en Samsung, men då jag vant mig med IPS så kändes inte VA som ett alternativ för mig. Eftersläpningar och väldigt skev power/meny-knapp gjorde att den for tillbaks ännu fortare än LG-skärmen. Sen tog jag hem en AOC för den trevliga prislappen 5990. Den verkar jag haft tur med då den har väldigt lite blb/glow om man jämför med många andra exemplar. Det verkar som att det är ett jävla lotteri och du kan säkert få gå igenom ett par skärmar innan du hittar ett bra exemplar.

Antingen provar du att ta hem en eller så avvaktar du och ser om det hinner komma fler alternativ och/eller om de kanske kan få lite rätsida på bekymren. Många pratar om OLED, 120/144hz, Gsync/Freesync... men prislappen på den skärmen och datorn för att driva runt det lär inte vara gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Tog först hem en LG, men den hade på tok för mycket blb/glow och den fick åka tillbaks. Sen en Samsung, men då jag vant mig med IPS så kändes inte VA som ett alternativ för mig. Eftersläpningar och väldigt skev power/meny-knapp gjorde att den for tillbaks ännu fortare än LG-skärmen. Sen tog jag hem en AOC för den trevliga prislappen 5990. Den verkar jag haft tur med då den har väldigt lite blb/glow om man jämför med många andra exemplar. Det verkar som att det är ett jävla lotteri och du kan säkert få gå igenom ett par skärmar innan du hittar ett bra exemplar.

Antingen provar du att ta hem en eller så avvaktar du och ser om det hinner komma fler alternativ och/eller om de kanske kan få lite rätsida på bekymren. Många pratar om OLED, 120/144hz, Gsync/Freesync... men prislappen på den skärmen och datorn för att driva runt det lär inte vara gratis

Hmmm. ..
Kanske får göra en fuling och beställa några LG-skärmar. Och behålla den som är bäst för någon ska väl ändå vara hyffsad

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Tog först hem en LG, men den hade på tok för mycket blb/glow och den fick åka tillbaks. Sen en Samsung, men då jag vant mig med IPS så kändes inte VA som ett alternativ för mig. Eftersläpningar och väldigt skev power/meny-knapp gjorde att den for tillbaks ännu fortare än LG-skärmen. Sen tog jag hem en AOC för den trevliga prislappen 5990. Den verkar jag haft tur med då den har väldigt lite blb/glow om man jämför med många andra exemplar. Det verkar som att det är ett jävla lotteri och du kan säkert få gå igenom ett par skärmar innan du hittar ett bra exemplar.

Antingen provar du att ta hem en eller så avvaktar du och ser om det hinner komma fler alternativ och/eller om de kanske kan få lite rätsida på bekymren. Många pratar om OLED, 120/144hz, Gsync/Freesync... men prislappen på den skärmen och datorn för att driva runt det lär inte vara gratis

Blir att införskaffa ett AMD 390x och en 34" 21:9 skärm med freesync så fort det kommer någon sådan, men får väll vänta till i höst på något sådant men då har man ju tid att spara pengar tills dess

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Skrivet av HAZ:

Hmmm. ..
Kanske får göra en fuling och beställa några LG-skärmar. Och behålla den som är bäst för någon ska väl ändå vara hyffsad

Får gärna återkomma hur det går/ gick sen.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwiceFire:

Får gärna återkomma hur det går/ gick sen.

Efter mycket velande fram och tillbaka så la jag in en beställning på en Samsung S34E790C i dag, den ska tydligen vara riktigt bra om man bara lyckas kalibrera den ordentlgt. LGn var dyrarare och får faktiskt inte bättre omdömme.

Permalänk
Skrivet av HAZ:

Efter mycket velande fram och tillbaka så la jag in en beställning på en Samsung S34E790C i dag, den ska tydligen vara riktigt bra om man bara lyckas kalibrera den ordentlgt. LGn var dyrarare och får faktiskt inte bättre omdömme.

Själv kommer man slå till på Acer 34" curved , om det inte kommer någon bättre till sommaren då

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå