Permalänk

TV-köp - Samsung vs Sony Bravia

Tjena alla,

har tänkt att inhandla en TV som håller för att streama på filmer/serie samt sportsändningar som håller sig under 6.5k i pris.

Min uppfattning via forumet har varit att Sony Bravia KDL-50W805BBN (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2534247) är bland det bästa, speciellt iaf det gäller att spela på tvn.

När jag var i affären och mingla lite om den här som blev jag istället rekommendera att köpa en samsung, som givetvis var dyrare, men som även var mindre till storlek.

Jag har sedan tidigare spanat på Samsung UE50H6400 (https://www.dustinhome.se/product/5010821884/ue50h6400) ,men blivit lite oroliga då den inte finns på samsungs hemsida.

Vad tror ni? Ska jag köra på Sony eller Samsung-tvn eller finns det något ännu mer intressant i prisklassen ca 6.500 kr som huvudsakligen ska fungera bra på sportsändningar samt streamad film/serie?

mvh

Seb

Permalänk
Medlem

Jag äger en 55"W905 vilket var 2013 års flaggskeppsmodell.

805:an ligger precis snäppet under men ska vad jag förstått prestera i stort sett lika bra. Dock när det kommer till spelande är till och med 805 snabbare med 1 eller 2ms. Innan hade jag en Samsung, skillnaden är som natt och dag!! Jag kan varmt rekommendera Sony.

En kompis till mig har just en 805:a, även han är oerhört nöjd med tv:n.

Min åsikt är att det är den bästa tv du kan köpa för de pengarna.

Permalänk
Medlem

Äger själv en Samsung UE46F8005, och vist levererar den jäkligt bra bild sett till färger och kontrast, men efter att ha tittat närmre på en Sony Bravia-TV inser man hur långsam CPU Samsungs TV-apparater har. Bravia-apparaterna presterar mycket bättre i snabba scener och vid TV-spelande. De har även en lite mer "kallare" och naturligare färgåtergivning än vad Samsung har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

55 tummaren w805 ligger på 6900 på electroworld,grymt prisvärd. Själv har jag också en w905. Bra tv apparater helt klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

55 tummaren w805 ligger på 6900 på electroworld,grymt prisvärd. Själv har jag också en w905. Bra tv apparater helt klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte själv se det erbjudandet, vad jag ser kostar den 8400 kr..

Permalänk

Tänker du alls på hållbarhet så ska du hålla dig borta från Samsung. De använder lågkvalitativa komponenter som gillar att sluta fungera - ofta efter ungefär 13 månader. Sony, å andra sidan, använder stolt enbart japanska delar, vilka alltid håller en mycket hög klass, oavsett prisnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Kan inte själv se det erbjudandet, vad jag ser kostar den 8400 kr..

Den kanske hoppade upp i pris igen då. Den går ned till 6900 med jämna mellanrum, kolla prisjakt historiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Har en Sony Bravia KD-55X8505B, tycker bildkvaliteten vid film & Ps4 är helt otrolig, ingen inputlag i "game mode" Skulle köra Sony alla dagar i veckan.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Har en w805:a undersökte länge innan jag valde den, riktigt bra tv. Jag har som många andra fått uppfattningen att hålla sig borta från Samsung.

Vill du välja mellan någon mer tv kan jag även rekommendera Panasonic as640 som även den fått mycket god kritik. Dock har den betydligt högre "input lag" jämförelse Sonyn.

Permalänk
Medlem

Jag som levererar och installerar TV i mitt arbete skulle rekommendera alla att bara köpa Sony och Panasonics apparater. Bäst bild helt enkelt.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Bildexpert 📺

Största skillnaden kommer att handla om vilken panelteknik som sitter i apparaten. Samsung kör med VA-paneler som ger högt kontrastförhållande (bra svärta) men snäva betraktningsvinklar. Sony växlar mellan IPS- och VA-paneler där IPS-panelerna ger lägre kontrastförhållande men bättre betraktningsvinklar.

Där har du ditt viktigaste beslut, för den faktiska bildkvaliteten är i grunden snarlik.

Skrivet av Obligatorisk:

Tänker du alls på hållbarhet så ska du hålla dig borta från Samsung. De använder lågkvalitativa komponenter som gillar att sluta fungera - ofta efter ungefär 13 månader. Sony, å andra sidan, använder stolt enbart japanska delar, vilka alltid håller en mycket hög klass, oavsett prisnivå.

Sony har sedan ett par år tillbaka ingen egen TV-tillverkning utan lägger ut det på entreprenad vilket ofta innebär kinesisk tillverkning. Dock har de fortfarande rätt bra insyn och god kvalitetskontroll. Exemplarvariationen är till exempel hyfsat liten. Ja, förutom clouding, kantblödningar och sådana fenomen som hör till exemplarlotteriet hos alla tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Största skillnaden kommer att handla om vilken panelteknik som sitter i apparaten. Samsung kör med VA-paneler som ger högt kontrastförhållande (bra svärta) men snäva betraktningsvinklar. Sony växlar mellan IPS- och VA-paneler där IPS-panelerna ger lägre kontrastförhållande men bättre betraktningsvinklar.

Där har du ditt viktigaste beslut, för den faktiska bildkvaliteten är i grunden snarlik.

Sony har sedan ett par år tillbaka ingen egen TV-tillverkning utan lägger ut det på entreprenad vilket ofta innebär kinesisk tillverkning. Dock har de fortfarande rätt bra insyn och god kvalitetskontroll. Exemplarvariationen är till exempel hyfsat liten. Ja, förutom clouding, kantblödningar och sådana fenomen som hör till exemplarlotteriet hos alla tillverkare.

Alla Samsung jag sett har väldigt mycket bleeding och clouding. Aldrig tänkt på detta när jag installerat Sony och Panasonic.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av LSD:

Alla Samsung jag sett har väldigt mycket bleeding och clouding. Aldrig tänkt på detta när jag installerat Sony och Panasonic.

Skickades från m.sweclockers.com

Min Samsung-TV har en del edge bleeding som man ser vid väldigt mörka bilder, men vid vanligt TV- eller filmtittande är detta inget jag reagerar på (och jag är väldigt kräsen av mig, både vad gäller ljud och bild).

Permalänk
Medlem

Så har också bestämt mig för en Sony nu, letar en 55 trums för film spel och sport

tror att jag satsar på en bra 1080p skärm istället för 4k för tillfället, tycker ni om det?

har en budget på 15 000 fast skulle vilja hamna mellan 10 -12 helst .

kollar på dessa 3 just nu http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3048302,2552289,2585287#...
den ena har inte släppts än så hittar inga tester på den.

angående panel så är inte betrakningsvinkeln lika viktig hellre bättre svärta.

tackam för vägledning

Permalänk
Hedersmedlem

Elgiganten kör 55w805B för 6 790:- den här veckan. Lägsta priset som jag kan se att den har varit nere i (utgående modell nu, å andra sidan). Det lär dröja innan ersättaren 805C kommer ner i samma prisklass. Tänkte själv ta en sväng förbi butik efter jobbet och plocka upp en apparat.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk

Köpte en 55W805B för inte så längesedan och är fortfarande övertygad om att det var den bästa TVn jag kunde köpa i den prisklassen. Samsung må se bättre ut i butik, men väl hemma brukar bilden bli lite "meh". Satsa på en Sony är mitt råd!

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte en 55W805B i förrgår. Har inte hunnit kolla mycket mer än Game of Thrones från HBO Nordic på den, men första intrycket är bra. Ändrade till eget bildläge med alla förbättringar avstängda och bilden lämnar än så länge inget att önska. Seriös byggkvalitet och det verkar finnas bra inställningsmöjligheter. Ska försöka köra en kalibrering vid tillfälle.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future