Permalänk
Medlem

Digitalt färgformat

Efter att ha installerat senaste drivrutinen för GTA V så har mitt digitala färgformat ändrats till RGB. Förut hade jag YbRb eller vad det hette, som man kunde ändra till i NVIDIAS kontrollpanel. Men efter grafikdrivrutinsuppdateringen så ändrades formatet till RGB och det är nu det enda alternativet? Finns det nåt sätt att fixa fram det jag hade innan eller får jag köra med RGB nu istället? Har en Dell U2414H IPS skärm.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Gå in under färghantering i windows (inte via nvidia), så har du "enhetsprofil" i inställningarna där du kan byta.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Gå in under färghantering i windows (inte via nvidia), så har du "enhetsprofil" i inställningarna där du kan byta.

Där fanns en jädra massa att välja mellan, ingen aning vilken som motsvarar den färgformat jag hade haha. Vågar inte byta till någon utav dessa 50+ om det nu skulle hända något.

Min enhetsprofil står i alla fall på Systemstandard (sRGB IEC61966-2.1) nu. Vet inte vad den stod på före jag installerade grafikdrivrutinen.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet finns det ingen YbRb-färgrymd, dock kanske du tänker på YPbPr (analog signal) eller YCbCr (digital signal)? För det första, vilket gränssnitt ansluter du skärmen med (analogt eller digitalt), och för det andra, har du någåt emot RGB eller undrar du annars bara?

Färgprofil-inställingarna i Windows är en lite annan sak, de ändar inte på den färgrymd som grafikkortet skickar ut (RGB eller YCbCr), utan är olika standarder för hur skärmen ska tolka bilden datorn ger ut och används till exempel om man vill kalibrera sin skärm. Det kan du lära mera om här: http://www.sweclockers.com/artikel/17633-digitala-farger-adob...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Såvitt jag vet finns det ingen YbRb-färgrymd, dock kanske du tänker på YPbPr (analog signal) eller YCbCr (digital signal)? För det första, vilket gränssnitt ansluter du skärmen med (analogt eller digitalt), och för det andra, har du någåt emot RGB eller undrar du annars bara?

Färgprofil-inställingarna i Windows är en lite annan sak, de ändar inte på den färgrymd som grafikkortet skickar ut (RGB eller YCbCr), utan är olika standarder för hur skärmen ska tolka bilden datorn ger ut och används till exempel om man vill kalibrera sin skärm. Det kan du lära mera om här: http://www.sweclockers.com/artikel/17633-digitala-farger-adob...

YCbCr vad nog det jag ställde in på nvidias kontrollpanel för att få färgrymd ifrån grafikkortet till just denna skärm ( vilket ser bättre ut ). Kopplad som digitalt.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Du kan inte välja RGB-färg i skärmen? Eller extended color eller nåt sånt som det brukar kallas.

Egentligen har inte själva färgformatet någon större betydelse så länge både skärm och dator använder samma format.