Permalänk
Avstängd

Hur bra är en plasma från 2010?

Jag har hittat två begagnade plasma TV:s som jag funderar på, för jag har hört att plasma-apparater som är några år gamla ska vara väldigt bra. Men hur bra är dessa modeller? Jämfört med dagens LCD/LED-apparater. Särskilt när det gäller svärtan, så bilden inte är alldeles grådassig.

Den första är en Panasonic viera TX-P50S20E 50" från 2010

Den andra är en Samsung PS50B565 50" från 2009

Permalänk
Avstängd

Det finns två punkter som plasma är betydligt bättre än LCD/LED, svärta och svarstid. En bra plasma som Panasonics håller helt klart än idag, dock kan det finnas inbränningar i en plasma - kolla det om du ska köpa begagnat. Jag skulle hellre köpa en begagnad plasma än en ny LED om jag letade tv idag, men kanske något nyare än vad du tittar på. Men då stiger ju priset så klart.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ingen av dem är särskilt spännande utan är budgetmellanklass. Panasonicen är det vettigare valet men skulle inte placera mycket pengar på dem. Begagnade Samsung-plasmor bör man välja 7, 8- eller 9-serierna då dessa generellt fungerade betydligt bättre.

Permalänk
Medlem

Inte speciellt bra men om du får dem billigt så kan det vara värt de3t.

Permalänk
Frilansskribent

En sak att tänka på är att äldre plasma apparater brukar dra rejält med ström

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599