Permalänk

Gaming Skärm

Hejsan, har nyligen köpt en ny dator och skulle behöva en ny skärm med den. Problemet är att de två skärmarna som ger de inställningar jag egentligen vill ha, alltså G-sync, 144 hz och 1440p resolution: (Acer 27" XB270HU - Predator) samt (ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q - 144Hz) är ganska dyra.

Så min tanke är följande: är det bättre att försöka satsa på en skärm med 144hz och G-sync eller en skärm med 1440p och 144hz, eller kanske en skärm med 1440p och G-sync, men endast 60 hz? Det känns som att vilket val man än gör så förlorar man en ganska betydande del i video prestanda.

Min frågeställning är följande: Vad är skillnaden mellan dessa skärmarna i form av prestanda, är skillnaden stor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattmoris:

Hejsan, har nyligen köpt en ny dator och skulle behöva en ny skärm med den. Problemet är att de två skärmarna som ger de inställningar jag egentligen vill ha, alltså G-sync, 144 hz och 1440p resolution: (Acer 27" XB270HU - Predator) samt (ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q - 144Hz) är ganska dyra.

Så min tanke är följande: är det bättre att försöka satsa på en skärm med 144hz och G-sync eller en skärm med 1440p och 144hz, eller kanske en skärm med 1440p och G-sync, men endast 60 hz? Det känns som att vilket val man än gör så förlorar man en ganska betydande del i video prestanda.

Min frågeställning är följande: Vad är skillnaden mellan dessa skärmarna i form av prestanda, är skillnaden stor?

144Hz har du endast nytta av om du har en fps i spelen som ligger betydligt över 60.
G-sync har jag inte koll på och skulle troligen inte själv lägga extra pengar på det.
1440p är ju en smak sak vilken upplösning man vill ha, kräver ju ett grafikkort som klarar av det också för att det skall vara lönt.

Hoppas detta kan hjälpa dig lite i alla fall.

Permalänk
Medlem

Överlever du utan G-Sync, vilket jag själv kommer göra så släpps Asus MG279Q snart. Verkar bli den första med vettig panel, 144 hz och 1440p. Även FreeSync, men det är förmodligen värdelöst om du har nvidia grafikkort. http://www.inet.se/produkt/2205386/asus-27-mg279q

Permalänk
Medlem

Ska du ha 144Hz med 1440p måste du ha en riktigt bra dator då man köper 144Hz/120Hz för att man kan och vill ha 144/120 FPS, att sitta med 60fps på en 144Hz skärm är onödigt t.ex. Om det inte är en riktigt stor skärm du ska ha kanske 1080p räcker? Förstår dock om man vill ha 1440p när man sitter med 27" och uppåt

Permalänk

FPS borde inte vara några problem, just därför jag känner att 144hz borde vara värt att ha, däremot undrar jag över skillnaden på t.ex. 1080p och 1440 eller att ha G-sync, har aldrig haft något av detta förr, endast spelat på 1080, 60hz skärmar tills nu, därför vet jag inte vad som är värt att satsa på och inte

Permalänk
Skrivet av Kattmoris:

FPS borde inte vara några problem, just därför jag känner att 144hz borde vara värt att ha, däremot undrar jag över skillnaden på t.ex. 1080p och 1440 eller att ha G-sync, har aldrig haft något av detta förr, endast spelat på 1080, 60hz skärmar tills nu, därför vet jag inte vad som är värt att satsa på och inte

Prova att dra inom någon datorbutik t.ex webhallen eller Inet. Någon av dem bör ha skärmar uppställda där du kan få prova 144hz. Om inte så kanske dem kan plugga in en åt dig. Det är väldigt subjektivt hur folk upplever +60Hz så det bästa är väl att gå och se efter antar jag

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja