Grundig Cinemo 32 LXW går inte på.

Permalänk

Grundig Cinemo 32 LXW går inte på.

Hej!

Fick en Grundig Cinemo 32 LXW 82-8735 REF av en vän som skulle köpa ny tv. De skulle köpa nytt pga. att Grundigen började strula. Den hade kraft ur uttaget eftersom det blåa ljuset gick på, men TVn verkar inte kunna gå från standby (röd ljus) till på (grön ljus), den blir kvar på turning on (orange ljus) och går tillbaks till standby. Tydligen så går den på ibland om man försöker många gånger, och då funkar den bra. Min första misstanke är nåt fel i TVns kraftkällla.

Erbjöd mig att ta den för att försöka fixa den. Den är gammal nog att garantier inte längre gäller. Jag måste klara mig på egen hand. I värsta fall så kan jag bara slänga den. Brukade fixa gamla datorer och ta isär laptops för att rengöra dem, så det här blir en ny DIY för mig med en ny TV som bästa utfall. Eftersom felet dök upp på egen hand så misstänker jag att jag är inte den första som får strul med Grundings kraftkällor och jag tänkte börja med att fråga om någon här har kunskap som kan sätta mig på rätt spår.

Cheers!

Permalänk
Medlem

Öppna och leta efter svullna kondingar i nätdelen. Det är garanterat det felet

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Öppna och leta efter svullna kondingar i nätdelen. Det är garanterat det felet

Nice! Tack för det snabba svaret. Förlåt okunnigheten om termer, men vad är en "kondning", vad innebär det om den är svullen och vad gör man för att fixa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suecotero:

Nice! Tack för det snabba svaret. Förlåt okunnigheten om termer, men vad är en "kondning", vad innebär det om den är svullen och vad gör man för att fixa det?

Kondensator, man kan se på toppen att den buktar ut den borde vara rätt så platt. Om det är någon som verkar dålig så byter man ut den.

Det borde finnas massor av videos på nätet om fenomenet.

edit:
Typ https://youtu.be/x0Pqx6LMT2w. Du borde även vara försiktig precis som han säger i videon.

Skickades från m.sweclockers.com