Kräver ett VR headset som Oculus Rift mer prestanda än en vanlig monitor?

Permalänk

Kräver ett VR headset som Oculus Rift mer prestanda än en vanlig monitor?

Om jag spelar ett viss spel på en monitor med samma upplösning och samma frekvens som en Oculus kommer man då märka någon prestanda skillnad mellan att spela på en oculus än att spela på en monitor?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Du kommer få lika många FPS och så, men du kommer förmodligen vara känsligare för uppdateringsfrekvens etc på ett headset.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Du kommer få lika många FPS och så, men du kommer förmodligen vara känsligare för uppdateringsfrekvens etc på ett headset.

jo det kan jag förstå att man blir. Tack för svaret

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Det blir ungefär samma om du lirar i 3D på din nuvarande monitor, annars blir det väll mer eller mindre halva prestandan då allt renderas två gånger för stereoskopisk effekt.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det blir ungefär samma om du lirar i 3D på din nuvarande monitor, annars blir det väll mer eller mindre halva prestandan då allt renderas två gånger för stereoskopisk effekt.

OKej. Men kommer en dator med en i7 4790k och ett gtx 970 klara av det jobbet? Jag kommer antagligen inte spela med den hela tiden. Tänkte mest skaffa en när den släpps för skoj skull och leka runt lite och testa diverse spel.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

OKej. Men kommer en dator med en i7 4790k och ett gtx 970 klara av det jobbet? Jag kommer antagligen inte spela med den hela tiden. Tänkte mest skaffa en när den släpps för skoj skull och leka runt lite och testa diverse spel.

Det beror helt och hållet på vad du har för inställningar i spelet. Det kommer fungera men inte med en bra upplevelse OM oculus rift får 4k skärm.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Det beror helt och hållet på vad du har för inställningar i spelet. Det kommer fungera men inte med en bra upplevelse OM oculus rift får 4k skärm.

just det ja. Aja man kanske ska leta efter ett begangnat dev 2 kit istället då. Vill som sagt mest testa på VR bara.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

just det ja. Aja man kanske ska leta efter ett begangnat dev 2 kit istället då. Vill som sagt mest testa på VR bara.

Alltså du kan ju alltid köra lägre upplösning än skärmens, vill du däremot bara testa så skaffa ett begagnat dev kit. Du får det då ett år tidigare också

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

OKej. Men kommer en dator med en i7 4790k och ett gtx 970 klara av det jobbet? Jag kommer antagligen inte spela med den hela tiden. Tänkte mest skaffa en när den släpps för skoj skull och leka runt lite och testa diverse spel.

Du lär få dra ner inställningarna jo, vill du njuta så skulle nog två kort passa bättre...
Testade DK2 på jobbet för ett tag sedan, kul att testa, visst. Dock aldeles för låg upplösning för att "duga". Bara att förtränga allt som VR innebär till någon vettig release, HTC Vive lär väll komma först i slutet av året, sedan möjligen Rift i början på 2016. Lär skaffa båda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Du lär få dra ner inställningarna jo, vill du njuta så skulle nog två kort passa bättre...
Testade DK2 på jobbet för ett tag sedan, kul att testa, visst. Dock aldeles för låg upplösning för att "duga". Bara att förtränga allt som VR innebär till någon vettig release, HTC Vive lär väll komma först i slutet av året, sedan möjligen Rift i början på 2016. Lär skaffa båda...

Känner detsamma. Väntar nog tills någonting nära 4k släpps i en hyffsad frekvens med bra motion tracking. Kommer däremot definitivt skaffa något VR headset.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Du lär få dra ner inställningarna jo, vill du njuta så skulle nog två kort passa bättre...
Testade DK2 på jobbet för ett tag sedan, kul att testa, visst. Dock aldeles för låg upplösning för att "duga". Bara att förtränga allt som VR innebär till någon vettig release, HTC Vive lär väll komma först i slutet av året, sedan möjligen Rift i början på 2016. Lär skaffa båda...

Jo jag är nog för höga förväntningar när det gäller VR och kommer säkert bli jätte besviken när jag väl testar det. Men å andra sidan verkar det så himla coolt ändå. Skulle vara tervligt om det fanns något företag i Sverige som typ hyrde ut oculus så man bara kan testa det utan behöva slänga ut massa pengar för att sedan bli besviken.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk

Hittade ett ställe där man kan hyra en oculus synd bara att det är i Stockholm.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Jo jag är nog för höga förväntningar när det gäller VR och kommer säkert bli jätte besviken när jag väl testar det. Men å andra sidan verkar det så himla coolt ändå.

VR är grymt, men tycker inte det är värt att skaffa ett devkit som ligger ljusår bakom nuvarande prototypen. Bättre om du kan testa det någon annanstans så du blir av med "vill ha"-begäret. Var inne på samma spår som dig förut men lyckades undvika då jag fick tillgång, nu längtar man bara till final...