Permalänk
Medlem

Får inte ut ljud datorn-tvn

Har kopplat från sapphire 4870 dvi-uttag till tvns hdmi uttag. Det är då en hdmi kabel där jag har använt en konverter från grafikkortet som kom med när jag köpte grafikkortet.

Problemet är att jag inte får ut något ljud. Bild kommer, men inte ljud. Grafikkortet ska ju ge både ljud och bild, men varför kommer inte ljudet? Är det någon inställning jag måste ändra på? Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Har du valt i kontrollpanel --> ljudinställningar att ATI HDMI skall användas som ljudkort?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Tv:n rätt inställd?

Med gamla grafikkortets DVI->HDMI-adapter behövdes separat ljudkabel och TV:n inställd på analogt ljud.

Med HD4350:s inbyggda HDMI-port behövs bara HDMI-kabel och TV:n ska stå på digitalt ljud.

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem

Dvi levererar inte ljud, HDMI gör det. Använder du dig av en DVI->HDMI adapter så kommer det inget ljud i signalen.

Köp en 3,5mm's sladd (hane-hane) som du ansluter i datorns hörlurs uttag och andra änden i TV'ns 3,5mm ljud IN. Om du har det alternativet (att koppla VGA+3,5mm ljud) så är det via VGA video sladd som gäller, annars kan du köra med adapter som nu och koppla dator högtalare direkt till datorn.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Med DVI>HDMI adapter från ATI HD2000,HD3000,HD4000 och 5000 serien så fungerar det mycket bra med ljud via HDMI kabel till TV.

Höger klicka på högtalar symbolen nere till höger på skrivbordet och välj uppspelningsenheter, om du har TVn inkopplad så kan du klicka på TV symbolen och sätta HDMI Output som standard.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt, efter janee's inlägg så googlade jag snabbt och fann detta

http://tyve.se/blog/2008/overfora-ljud-via-dvi/

Visserligen är inte en blogg särskilt bra källa, men i det här fallet spelar det ingen roll då janee bekräftar att det faktiskt funkar, står extra info i länken som (om info'n stämmer) kan vara bra att veta.

" Det som är sant är att ljud inte finns specificerat i i DVI standarden och därför finns det inga anslutning som tar emot ljud via DVI i t.ex. TV-apparater."

"Det finns däremot en massa grafikkort som sänder ljud och bild via DVI. Till dessa kopplar man sedan en DVI till HDMI adapter och TV eller receiver kan ta in ljud och bild via HDMI. Tyvärr verkar det som tillverkarna valt att göra specialadaptrar för att ljudet ska skickas så det går inte med vilken adapter som helst även om det inte finns några egentliga tekniska hinder för det."

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

ATIs grafikkort har en egen ljudkrets inbyggd.
Datorn nu har nu 2 st ljudkort att välja mellan.

Som iller skrev måste du välja vilken du vill ha ljud från i kontrollpanel / ljudinställningar. Detaljerna varierar med Windows versionen men du behöver bara läsa och testa.

Tur att ATI åtminstone skickar rätt adapter men man önskade att alla kunde skriva tydligare vilka DVI->HDMI adaptrar som släpper igenom ljud om man behövde köpa en adapter.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara tillägga att man bör använda en DVI>HDMI adapter som är avsedda för ATI grafikkort om man vill vara säker på att ljudet skall fungera via HDMI.

Om inte DVI>HDMI adaptern följde med grafikkortet så skall man köpa 2K adapter till HD2000 serien och 3K eller 4K till HD3000 och HD4000 serien för att ljudet skall fungera via HDMI kabel.

När det gäller HD5000 serien så är jag inte säker men jag tror att 3K och 4K adaptern fungerar bra.

Nu behöver inte många köpa DVI>HDMI adapter eftersom det nästan alltid följer med grafikkortet om native HDMI utgång saknas på kortet.

Denna DVI>HDMI adapter passar HD3000, HD4000 och HD5000 serien https://www.inet.se/artikel/5408583/

Och här har vi 2K DVI>HDMI adaptern för HD2000 serien http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342932

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Har du valt i kontrollpanel --> ljudinställningar att ATI HDMI skall användas som ljudkort?

Att jag inte tänkte på det:D
Ska testa nu!

janne, jag använder dvi-hdmi konverter som kom med grafikkortet som jag skrev.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunlight
Att jag inte tänkte på det:D
Ska testa nu!

janne, jag använder dvi-hdmi konverter som kom med grafikkortet som jag skrev.

Funkar inte, står att ati hdmi output är ej inkopplad. Länkar upp en bild

Permalänk
Medlem

Klarar din TV ljud via HDMI? Kolla även om det är någon inställning i TV'n för att aktivera ljud via HDMI. Du bör läsa i manualen vad som gäller vid inkoppling av dator.
Vad har du för TV?

Permalänk
Medlem

Skumt.
Har du testat att högerklicka på den och se om man kan välja något?
(Eller kollat egenskaper)

Permalänk
Medlem

Det står "Denna adapter från ATI ihop med PowerColor grafikkort i 3000/4000 serien", menar dom att det endast funkar med grafikkort från Powercolor? Antagligen inte men vill kolla för att vara säker.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Det är en lg 32lc32. Varför ska den inte klara av att ha hdmi när den ger bild och har hdmi uttag?

Permalänk
Medlem

När du försöker sätta HDMI som standard så skall du ha TVn inkopplad och inställd på rätt HDMI ingång och därefter klicka på TV symbolen och sedan klicka på standard > ok.

Om detta inte fungerar så kan du installera nya HDMI sound driver http://drivers.softpedia.com/get/SOUND-CARD/REALTEK/Realtek-A...

Kontrollera att HDMI adapter och kabeln är ordentligt inkopplad, jag har haft problem med att HDMI kabeln var mycket trög att trycka in i HDMI adaptern.

Om det inte fungerar efter alla kontroller så prova en annan HDMI kabel.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför det inte funkar. Kan inte vara kabelns fel, då bilden kommer.

Om jag går in i kontroll panel> ljud, så står det : realtek hdmi output, ati hdmi audio, ej inkopplad

Permalänk
Medlem

Du har väl klickat på TV symbolen och därefter sätta den som standard ?.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

vilken tv symbol? vilken standard? vart är det jag ska göra det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunlight
vilken tv symbol? vilken standard? vart är det jag ska göra det?

Titta på bilden från din länk, http://forumbilder.se/show.aspx?iid=d723200924222bf7c

När du har klickat på ATI HDMI Output och kollat att det står som standard och klickat på verkställ och ok så skall ljudet bli aktiverat och ett grönt V visas under TV symbolen.

För att detta skall fungera så måste TVn vara inkopplad och inställd på rätt HDMI ingång.

Du kan även testa att dra ut HDMI kabeln från datorn och sedan koppla in den igen med både datorn och TV påslagen.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
Titta på bilden från din länk, http://forumbilder.se/show.aspx?iid=d723200924222bf7c

När du har klickat på ATI HDMI Output och kollat att det står som standard och klickat på verkställ och ok så skall ljudet bli aktiverat och ett grönt V visas under TV symbolen.

För att detta skall fungera så måste TVn vara inkopplad och inställd på rätt HDMI ingång.

Du kan även testa att dra ut HDMI kabeln från datorn och sedan koppla in den igen med både datorn och TV påslagen.

Kan man inte bränna sönder uttagen om man sätter i kablarna när datorn och tv är påslagen?

Permalänk
Medlem

Jag har kopplat HDMI kabeln ca 50 gånger med datorn och TVn påslagen och det har inte uppkommit något fel.

Jag vet att man inte bör göra detta med Scart eller S-Video kabel men har inte hört eller läst att det skall vara något problem med HDMI kabel.

Om det är någon som vet att det kan vara skadligt så skriv gärna detta i denna tråd.

Visa signatur

janee