ViewSonic V3D241wm-LED 23,6" 1920x1080 120Hz monitor !

Permalänk
Medlem

ViewSonic V3D241wm-LED 23,6" 1920x1080 120Hz monitor !

Ser ut som att LGs 120Hz:are kommer få en värdig motståndare.

http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=12...

Man vet ej specifikationerna (dock input DVI, HDMI and D-SUB (VGA) nämns) men att den använder LED backlight är ju i sig ett steg mot rätt riktning. Nästa får gärna bli IPS + 120Hz. Men den kommer ju först i Q2 (april-juni) så vi får ju vänta ett bra tag ännu men är ju bra att nämna vad som komma skall iaf.

Det enda som jag har stört mig på VX2268wm är ju just den dåliga svärtan och mycket backlight bleed så det borde ju fixas med denna. Samt skulle jag gärna hoppas på bättre kontrast på denna V3D241wm-LED då VX2268wm har rätt så dålig kontrast för dagens standard, enligt digitalversus 769 - 808 statiskt då den är spekkad som 1000:1 och 20.000 dynamiskt liksom 2233rz men 2233rz däremot så får hela ~950 i digitalversus test och jag har ju själv jämfört båda och kunnat konstatera att det är stor skillnad på kontrasten på båda.

En annan bra sak man kan konstatera på designen är att de bytt ut den vingliga foten till en mera stabil konstruktion.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk

Har också haft koll på den här ett tag nu. Ser väldigt lovande ut med som du säger så fattas lite specifikationer. Intressant att det är en LED.

Förhoppningsvis pressar dom ner priset för oss dödliga

Visa signatur

Eclipse G500A | ASUS ROG Strix X670E-F | Ryzen 9 7950X3D w/ Arctic Liquid Freezer II 360 | RTX 4090 | Samsung Oddysey G95SC OLED | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 4TB | 128GB Kingston DDR5 6000MHz CL36 FURY |

Permalänk
Medlem

får hoppas att den här javla skärmen kommer snart, vill ha den i födelsedagspresent

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daemon85
får hoppas att den här javla skärmen kommer snart, vill ha den i födelsedagspresent

håller med...

längtar som fan efter denna.. hoppas den inte kommer kosta över 4000kr dock

Permalänk
Medlem

Enligt en person som skickat mail till kundsupporten rapporterade att den ska kosta $399 (samma som Acer skärmen) på [H]ard forumet. Huruvida det kommer stämma får vi väl se då kundsupport brukar ju inte svara på såna frågor i allmänhet men själv tycker jag ju mellan 4000 ~ 4500kr är ungefär det som den högst troligen kommer kosta.

Har en känsla att det kommer dröjja ett tag förrän vid ser den på marknaden i norden. :/ Skulle inte förvåna mig om det sker först i juli - augusti.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
Enligt en person som skickat mail till kundsupporten rapporterade att den ska kosta $399 (samma som Acer skärmen) på [H]ard forumet. Huruvida det kommer stämma får vi väl se då kundsupport brukar ju inte svara på såna frågor i allmänhet men själv tycker jag ju mellan 4000 ~ 4500kr är ungefär det som den högst troligen kommer kosta.

Har en känsla att det kommer dröjja ett tag förrän vid ser den på marknaden i norden. :/ Skulle inte förvåna mig om det sker först i juli - augusti.

den infon tackar vi för!
hoppas den inte stämmer allt för väl bara

edit: en tanke man fick var om den kommer kunna ta in 120hz via hdmi porten

typ om den kommer ha hdmi 1.4 eller nåt

vore ju nice om man kan koppla upp konsoler/hemmabio utrustning som matar ut stereo 3d i 120hz till skärmen

t.ex vore fett att lira ps3 på den i stereo 3d
i.om att man sitter så nära skärmen och den är 24" så borde de bli en schysst upplevelse

Permalänk
Medlem

HDMI klarar inte 120 hz, vet inte hur det blir med 1.4, men 1.4 kräver nog annan hårdvara som inte lär finnas med än

Permalänk
Medlem

nån som vet hur ps3's stereo 3d fungerar då?
antar att det inte är 120hz teknik? eller kan dom uppgradera ps3ans hdmi port från 1.3 till 1.4 genom mjukvaruuppdatering?

för dom har ju tydligen lagt till stöd för stereo 3d i ps3orna somehow...

Permalänk
Medlem

jo det är så jag tänker med, att rent logiskt borde den här skärmen få hdmi 1.4
så vi får ju hoppas att det blir så också

har man otur så kör dom in en vanlig 1.3 kontakt bara för att erbjuda möjligheten att koppla in en digitalbox eller typ blu-ray / tv spel osv.
fast inte med stereo 3d...

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Några nyheter om denna skärm? Jag googlar men hittar inget nytt, däremot ser jag ditt nick överallt så det är väl lika bra att fråga dig. Vet man när den kommer? Jag hoppas den stöder ATi bättre än lillebrorsan (ati senaste drivis verkar dock förstärkt stödet) Jag hoppas också att färgerna är MYCKET bättre!

Vad jag vill ha är denna full-hd 24 tums skärm med bra färger och möjlighet att köra 120 hz i lägre uppl. (cs-nörd) Just nu har jag också på min CRT "krympt" skärmytan med hjälp av skärmens panelknappar. Sådana krympningar är specifika för upplösningen och det blir väldigt skönt att spela på. Vet någon om detta är möjligt på dessa nya skärmar?

Ser fram emot att få mina förväntningar mötta och köpa denna skärm i slutet av sommaren för under 3k!

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Visa signatur

i5 2500K - Gigabyte P67 UD3 - G.Skill RipjawsX 2x8GB DDR3 2133 MHz - MSI GTX 1660 Super Gaming X - Samsung 860 EVO 500GB - WD Green 2TB - FD Define R3 - Corsair RM750X V2 750W - HP X27q - CM Quickfire XT (MX-brown) - Glorious Model D

Permalänk
Medlem

Perfekt ''jul-timing''

Permalänk
Skrivet av drin:

Perfekt ''jul-timing''

Hehe, jo.

Visa signatur

i5 2500K - Gigabyte P67 UD3 - G.Skill RipjawsX 2x8GB DDR3 2133 MHz - MSI GTX 1660 Super Gaming X - Samsung 860 EVO 500GB - WD Green 2TB - FD Define R3 - Corsair RM750X V2 750W - HP X27q - CM Quickfire XT (MX-brown) - Glorious Model D

Permalänk
Medlem
Skrivet av backsla5h:

Hehe, jo.

Fast nu säger alla butiker att den kommer i januari

Permalänk

På JME står det 17dec och dustin 1-2 dagar. Ser inte att det står januari nånstans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av backsla5h:

På JME står det 17dec och dustin 1-2 dagar. Ser inte att det står januari nånstans.

Vi ringde båda. Dustin sa att det stod fel, om du tittar lite längre upp så står det beräknad leverans 2011-01-05. JME sa att de skulle få nästa leverans nästa år.

Men finns det någonstans utomlands där man kan köpa denna skärm? Min mobil levererades från Frankrike på en dag direkt till min dörr med hemkörning från Kastrup och nästan halva av det svenska priset. Så denna skärm borde ändå kunna skaffas från t.ex Tyskland.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte. Varför är inte denna skärm populär? Det finns inte en enda artikel om den typ. Inte heller filmklipp på YouTube. Är det så att den precis har kommit ut eller så är det inget stort genombrott?

Permalänk
Medlem

Precis kommit ut på marknaden, den blev fördröjd ett halvår pga AMD ville lansera sin egen 3D lösning med denna skärm i spetsen. Skulle önska att man kunde köpa den billigare utan 3D grejjorna dock för jag vill inte ha dem, endast intresserad utav 120Hz för spel och generellt smidigare windows/web browsing.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det någon som har denna skärm just nu på SC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drin:

Finns det någon som har denna skärm just nu på SC?

nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Är du så säker på det?

Permalänk
Skrivet av drin:

Vi ringde båda. Dustin sa att det stod fel, om du tittar lite längre upp så står det beräknad leverans 2011-01-05. JME sa att de skulle få nästa leverans nästa år.

Men finns det någonstans utomlands där man kan köpa denna skärm? Min mobil levererades från Frankrike på en dag direkt till min dörr med hemkörning från Kastrup och nästan halva av det svenska priset. Så denna skärm borde ändå kunna skaffas från t.ex Tyskland.

Fast den finns inte där heller, du vet väl att Prisjakt har en knapp som heter internationella priser.
Bara listad hos en affär, liefertermin unbekannt.

Ciao.de ger en annan säljare, Amazon.de
ViewSonic V3D241wm-LED Test und Preisvergleich
2-3 veckor

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10629893']Fast den finns inte där heller, du vet väl att Prisjakt har en knapp som heter internationella priser.
Bara listad hos en affär, liefertermin unbekannt.

Ciao.de ger en annan säljare, Amazon.de
ViewSonic V3D241wm-LED Test und Preisvergleich
2-3 veckor

Behövs inte. Jag beställde den från Multitronic.se. Den skickas från Finland. Billigt och de har över 30 i lager. Leveranstiden är OK men stressigt nu i jultider. Hoppas den kommer på Torsdag. 4-5 dagar står det och den lämnade Finland snabbt. Fast nu är den på fartyget(?, flyg tar ju inte så lång tid väl). Och här tar det lite tid. Snart 24 h har den varit på sträckan mellan Finland - Sverige.

Permalänk
Medlem

Den kom igår med posten fast jag hämtade ut den precis nu! (Fast ska inte öppna före jul )

Permalänk
Medlem
Skrivet av drin:

Den kom igår med posten fast jag hämtade ut den precis nu! (Fast ska inte öppna före jul )

OMG, känns liksom hajarna simmar runt drin som kräver få lite feedback på skärmen. ^^ Bara så du vet väntar inte endast andra svenskar på feedback men 120Hz LCD fans över hela världen eftersom dessa skärmar har dykt upp först i norden, finns inte i USA osv ännu, samma sak var det med BenQ skärmen. Du är liksom den första som postar i ett forum att han/hon har fått sin (retail) V3D241wm-LED exemplar.

Kommentera gärna så mycket som möjligt och ge lite bilder och sånt när du väl kan öppna/testa den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

OMG, känns liksom hajjarna simmar runt drin som kräver få lite feedback på skärmen. ^^ Bara så du vet väntar inte endast andra svenskar på feedback men 120Hz LCD fans över hela världen eftersom dessa skärmar har dykt upp först i norden, finns inte i USA osv ännu, samma sak var det med BenQ skärmen. Du är liksom den första som postar i ett forum att han/hon har fått sin (retail) V3D241wm-LED exemplar.

;D

Skrivet av RPGWiZaRD:

Kommentera gärna så mycket som möjligt och ge lite bilder och sånt när du väl kan öppna/testa den.

Jag ska göra en unboxing och en mini-review imorgon. Då jag inte har andra skärmar kan jag inte jämföra, och att detta är mitt 'första' skärmköp(har suttit vid en gammal Envision 19'' VGA skärm), och jag är ingen proffs testare, så borde ni inte förvänta er något stort eller perfekt. Men tveka inte att fråga olika saker så att jag kan försöka testa de saker ni vill ha besvarade.

Permalänk
Medlem

En sak som många gärna vill ha svar på som är lätt att testa är ju backlight bleed, att ta bilder när rummet är mörklagt mot en helsvart bakgrund (t.ex. "blank" skärmsläckare) och testa t.ex. med 100% och 50% i ljusstyrka så får man en bra bild hur pass mycket det hjälper när man sänker ljusstyrkan ifall den har klart märkbar BLB vid 100%. Speciellt vore det intressant att kolla det på denna skärm då ViewSonics förra VX2268wm 22" 120Hz:are hade ju rätt så mycket backlight bleed (mest hittills av 120Hz skärmarna).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har öppnat den nu!

Permalänk
Medlem

Har något problem med denna skärm nu.

När jag väljer 120hz läge i bildskärmsinställningar i Windows. Så går skärmen automatiskt in i 3D Mode fast det inte visar något 3D. Så man kan inte ändra inställningar. Sen om man vill titta på något i 3D så fungerar inte glasögonen. Men de fungerar om man är i 60hz generellt(över allt bl.a Windows). Så de fungerar i 60hz ej-3D men inte i 120hz ej-3D eller 120hz 3D.

Någon som har 22'' av FuHzION som kan berätta hur de gjorde?

Permalänk
Medlem

Vad vill du att ska fungera då? 3D i 120Hz läge eller 120Hz för 2D användning? Vad har du installerat? Drivrutin för grafikkortet + 3D Vision software paketet behövs för 3D läge. Själv har jag aldrig installerat 3D vision drivrutinerna då jag inte har några 3D glasögon och vill bara spela i 120Hz/FPS. Antagligen nånting du får ta och ändra i 3D Vision softan.

EDIT: Sitter o läser manualen för tillfället på viewsonics hemsida, det är iaf trevligt att denna skärm har justerbar Overdrive / RTC i olika nivåer som jag tror endast Asus 120Hz skärmen har förutom denna.

Citat:

Response Time adjusts the response time of liquid-crystal display for image
quality enhancement.
Standard sets response time to normal speed.
Advanced sets response time to higher speed.
Ultra Fast sets response time to highest speed.

Visa signatur