Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Redzo
90c i idle och bara 8c+ under belastning på det ? skulle inte tro det.
fel på tempsensorerna.
och tyckte inte du att det var konstigt att din kort idlar i sisådär 30c+ högre än allas andra ? förresten vilken kort var det ? är genuint nyfiken då jag har aldrig sett ett kort idla i 90c och jag har ändå jobbat professionellt som datortekniker i över 10 år.
Självklart sitter jag och kvällsljuger för nöjes skull...
Nä, men det var ett ASUS EAH4870 med referenskylare. När jag läste om andras kort så betedde sig dem likadant. Om det inte är så och att det faktiskt var fel på mitt kort. Så vore det väldigt kul att se bevis på det.
Jag ägde även ett annat 4870. Nämligen ett XFX med XFX:s egna kylare. Det höll dig runt 50-60C. Men enligt min uppfattning så var GPU:erna lika varma. Bara att fläktarna kördes olika hårt på korten.
EDIT: Mindes lite knasigt. Temperaturen låg högt men inte så högt som jag skrev tidigare. De riktiga siffrorna är ~80C i idle och 90-95C vid belastning. Det var därför jag bytte till 5xxx-serien överhuvudtaget. Behöver egentligen inget värstingkort eftersom jag inte så mycket spel. Men lägre temperatur, lägre strömförbrukning och tystare kylare var mer än väl övertygelse för att gå över från 4xxx till 5xxx.
EDIT2:
79c idle temp normal for a 4870? - [H]ard|Forum