Behålla ett Antec Fusion Remote eller byta.

Permalänk
Medlem

Behålla ett Antec Fusion Remote eller byta.

Hej! Just nu har jag ett Antec Fusion Remote (Svart) chassi och ska uppgradera min HTPC.
Och jag funderar starkt på att nu byta chassi till ett Lian Li PC-Q08B.

Min tanke är att framtiden kommer bjuda på många små enheter (telefoner) som kommer klara det en HTPC nu gör.
Men det stora problemet är utrymmet. Man måste ha plats för lagring. Det finns inte i de mindre enheterna.

Mitt Antec har lite utrymme men det blir väldigt tajt.
Och om man i framtiden skulle byta ut det mot en mindre enhet så skulle det inte ge så mycket om jag kastar in mitt Antec i garderoben.
Jag skulle kunna köpa ett mindre riktigt litet mITX och kasta in mitt Antec i garderoben direkt?

Men samtidigt att slänga ut ca: 1000 spänn extra bara för chassit låter lite dumt.
Åsikter från er skulle uppskattas.

Med vänliga hälsningar!

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Jag har samma chassi, och tycker väl egentligen att det är i största laget, MEN: Man får inte glömma att mITX-chassin är faktiskt inte sååååå mycket mindre, om du räknar med allt som skall gå in. Visst är en Mac Mini till exempel liten och fin, men det är svårt att bygga en så liten burk själv, speciellt om du skall ha prestande som är värt något i den.

Sen vet jag inte vad du har för setup i övrigt, men mitt fusion står bra brevid min förstärkare, som är ungefär lika stor...

Jag skulle säga att du kan ju köpa ett mindre moderkort nu, fusionen tar ju mITX, och sen byta senare om du verkligen tycker den är för stor. Jag kör med två 5.25-3.5" adaptrar istället för optisk enhet, vilket ger plats för fyra diskar. Jag tycker det är en underbar låda om man har plats för den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruda:

Jag har samma chassi, och tycker väl egentligen att det är i största laget, MEN: Man får inte glömma att mITX-chassin är faktiskt inte sååååå mycket mindre, om du räknar med allt som skall gå in. Visst är en Mac Mini till exempel liten och fin, men det är svårt att bygga en så liten burk själv, speciellt om du skall ha prestande som är värt något i den.

Sen vet jag inte vad du har för setup i övrigt, men mitt fusion står bra brevid min förstärkare, som är ungefär lika stor...

Jag skulle säga att du kan ju köpa ett mindre moderkort nu, fusionen tar ju mITX, och sen byta senare om du verkligen tycker den är för stor. Jag kör med två 5.25-3.5" adaptrar istället för optisk enhet, vilket ger plats för fyra diskar. Jag tycker det är en underbar låda om man har plats för den!

Jag tycker också det är lite stort men jag tror att jag kommer behålla det. Som du säger så är det nog ganska liten skillnad endå på ett nytt mITX.
Dessutom så har jag tre diskar nu, bl.a. en bakom den otroligt onödiga displayen som jag aldrig använder.
Och jag funderar på att kasta ut DVD:n.

Det är ju ett ganska stabilt chassi faktiskt.

Tack för svaret

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa en raspberry pi som datordel så får du mycket plats i lådan. och så fixar du lagringen nån annan stans och kör datan via nätverk och slipper bullret från diskarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skaffa en raspberry pi som datordel så får du mycket plats i lådan. och så fixar du lagringen nån annan stans och kör datan via nätverk och slipper bullret från diskarna.

Hade den lösningen i åtanke först. Och det skulle vara en bra lösning.
Men jag tänkte att även om lagringen står på ett annat ställe så tar ju allt mer plats dock ej framför tv:n (mini htpc + server).
Jag känner att jag då bara sopar in allt ett annat hörn? Det är just detta dilemma jag står inför.

Raspberry pi är väll ganska klen också?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Hade den lösningen i åtanke först. Och det skulle vara en bra lösning.
Men jag tänkte att även om lagringen står på ett annat ställe så tar ju allt mer plats dock ej framför tv:n (mini htpc + server).
Jag känner att jag då bara sopar in allt ett annat hörn? Det är just detta dilemma jag står inför.

Raspberry pi är väll ganska klen också?

Raspberry pi med Openelec skulle nog funka ganska bra det kräver inget, men ska du ha mer krävande lösningar typ ubuntu + xbmc eller windows +xbmc är den nog för klen.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Raspberry pi med Openelec skulle nog funka ganska bra det kräver inget, men ska du ha mer krävande lösningar typ ubuntu + xbmc eller windows +xbmc är den nog för klen.

Jo, jag kommer nog med stor sannolikhet använda en linux distro. Använder just nu Linux Mint med fluxbox. Men kommer nog dra in XBMC när allt är klart.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Har 2ST alternativ här (Inet kundvagn):

Intel Core i3 2125 3,3GHz (HD 3000) - PRO = strömsnål + bättre CPU
ASRock Z68M ITX mITX - PRO = Ivy bridge + DVI

summa: 2354 SEK

vs.

AMD A8 X4 3870K 3,0GHz FM1 (Radeon HD6550D) - PRO = Bättre GPU
ASRock A75M-ITX mITX - PRO = 4st SATA 6.0 GBit/s + 4st USB3 + priset

summa: 1924 SEK

Intel vs AMD Artikel - http://www.hardwaresecrets.com/article/A8-3870K-vs-Core-i3-2105-CPU-Review/1470/1

Vad tror ni skulle passa bäst i en HTPC (måste klara Bluray med hög bitrate)

Båda systemen kommer ha: 8GB Corsair Vengeance då jag redan har det liggandes i hyllan hemma.
Även därav kommer det vara ett 64-bit OS (förmodligen Ubuntu eller Linux Mint)

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Rekordmedlem

Intels inbyggda grafik har fortfarande en bugg som gör att de hoppar över bilder med nån minuts mellanrum, det är ett hårdvaruproblem så den kommer att finnas kvar tills nästa generation kommer ut, så ska man köra film på inbyggda grafiken är amd bäst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Intels inbyggda grafik har fortfarande en bugg som gör att de hoppar över bilder med nån minuts mellanrum, det är ett hårdvaruproblem så den kommer att finnas kvar tills nästa generation kommer ut, så ska man köra film på inbyggda grafiken är amd bäst.

Precis vad jag tänkte, men när jag frågade här på forumet tidigre så skulle i3 kunna klara på detta på ren CPUkraft
(därav så håller sig hela systemet bättre?). Fast då försvinner kanske den strömsnåla aspekten?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maysay:

Precis vad jag tänkte, men när jag frågade här på forumet tidigre så skulle i3 kunna klara på detta på ren CPUkraft
(därav så håller sig hela systemet bättre?). Fast då försvinner kanske den strömsnåla aspekten?

Om det vore så så borde det väl nämnas i tester ? Bilden ska ju ut från maskinen, så även om uppkodningen funkar så måste nån hårdvara mata ut bildsignalen, och det är väl där felet är, jag har iallafall inte sett nån test där de säger att det går att gå runt felet utan ett externt grafikkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det vore så så borde det väl nämnas i tester ? Bilden ska ju ut från maskinen, så även om uppkodningen funkar så måste nån hårdvara mata ut bildsignalen, och det är väl där felet är, jag har iallafall inte sett nån test där de säger att det går att gå runt felet utan ett externt grafikkort.

Så du skulle säga att om man ska ha en HTPC (i mITX) som kör intern grafik så är i3, i5 & i7 helt kört?
Isf blir ju allt ganska enkelt AMD All the way.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maysay:

Så du skulle säga att om man ska ha en HTPC (i mITX) som kör intern grafik så är i3, i5 & i7 helt kört?
Isf blir ju allt ganska enkelt AMD All the way.

Jag har inte någon intel att testa med själv, men om det gick att gå runt problemet så borde det kommenterats mera, nu verkar det bara finnas info om att de tappar bilder, det är i ärlighetens namn inte ett jättefel, men det går att göra det rätt eftersom i princip alla andra grafiklösningar gör det rätt.
Men hittar du nån test som visar en metod som fixar det så länka gärna den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok, om jag skulle köpa en AMD finns det då någon kylare som platsar in bland tysta?

Scythe Big Shuriken II Rev.B & Noctua NH-C14 skulle dessa fungera på en FM1 socket?
Vilken av dessa skullle t.ex spöa stock kylaren med hästlängder?

Noctua NH-C14 är lite i dyraste lagret tycker jag. Är det värt detta? (skulle nästan få ut mer av att köpa en i3:a med ett GT430 Inet kundvagn)

Jag är ute efter ett tyst system...
Kanske finns någon som kan köra passivt som jag har missat?
Scythe Ninja mini som ska passa Antec Fusion finns inte att köpa längre, men denna skulle gå bra att köra passivt tydligen.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Rekordmedlem

Små kylare är inget för mig, jag vill ha det tyst och då blir det stort som gäller, jag har ingen koll på småkylarna, men mycket hänger på lådan, och är den liten blir det svårt att få bort varmluften med självdrag, men gå till http://www.silentpcreview.com/ o kika runt, det är ett betydligt tystare ställe än detta

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inget blev som jag hade tänkt
Men nu är en beställning på gång:

Det blev:

Scythe Big Shuriken II Rev.B (verkar vara en bra low profile fläkt)
Intel Core i3 2100T (Energisnål)
KFA2 GeForce GT430 1024MB Passivt (ska tydligen ha stort stöd med drivrutiner m.m.)
ASRock H67M REV B3 (mATX, har även en ASRock i den andra datorn.)

Blev en i3:a pga av att det är Intel, kommer vara uppgraderingsbar. + att jag även har en i52500k i min andra dator.
Och om jag byter processor på denna så kan jag slänga in den i HTPC:n...

Ok, allt blev ca: 500 kr dyrare. Men jag har alltid uppfattat att mina tidigare datorer så har Intel alltid varit bätte än AMD. Lite tråkigt dock...

Tack för all hjälp.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)