Permalänk
Medlem

VGA vs HDMI

Hejsan..

Använder i dagsläget min arbetslaptop som HTPC och den kör jag via HDMI men har börjat tröttna på ta med datorn från jobbet och sätta upp i hyllan och koppla in. Så rota lite i garderoben och hitta en älde laptop med en Core 2 Duo och 2 gb ram o liknade som borde klara full HD. Men nu kommer vi till problemet den har endast VGA. Vet att VGA är analogt och ska inte ge lika bra bild som HDMI men är skillnaden så märkbar.. Jag har en Benq W1100 Projektor på 100 tumm med Full HD upplösning så det är en ganska stor bildkälla så kanske kommer märkas på den?

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Kan du inte koppla in å testa?

Visa signatur

Intel i5 3570K, Radeon HD 6970 artic cooling Accelero Twin Turbo II, 8gb 1600mhz, Fractal Design Define R4, msi Z77-S03, Coler Master GX 750w 80+ brons.

Permalänk
Medlem

Eftersom det ligger ett gammalt windows på datorn med lösenord så måste jag formatera den för att kolla det.. Då är det lite surt om det inte funkar och den åker tillbaka i garderoben. Suttit och fixat mitt Xbox 360 med FFplay för kunna spela 1080P och typ fixat och trixat med i 4 timmar tills jag kom fram till att det är skit och aldrig kommer funka bra. Så orkar inte slösa mer tid i onödan.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Annars kan du kolla upp om du kan köpa ett externt usb grafikkort med DVI/HDMI så borde du får bra bild. Kolla dock upp så att kortet klarar av att mata ut full hd film utan lagg, jag vet ej hur det ligger till men det är möjligt att det på grund utav usb 2.0 bussens långsamma hastighet inte fungerar så bra men det borde du kunna kolla ut

Permalänk
Medlem

Man kan säga såhär, det funkar såklart med VGA men du kommer att märka stor skillnad!

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Oh, jag brukar säga att folk inte ser skillnad mellan 1080p och 720p på normalt tittavstånd och en 60" TV. Men vid 100" kanske det börjar märkas?

Har du ingen annan maskin med VGA-ut som du kan testa med? Jag tror att även om du tvingas köra 720x upplösning så är det okej bild. Inget du stör dig på vid film.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Skrivet av kyre:

Oh, jag brukar säga att folk inte ser skillnad mellan 1080p och 720p på normalt tittavstånd och en 60" TV. Men vid 100" kanske det börjar märkas?

Har du ingen annan maskin med VGA-ut som du kan testa med? Jag tror att även om du tvingas köra 720x upplösning så är det okej bild. Inget du stör dig på vid film.

Jag kan inte förstå att man bryr sig om 1080p när 720p ser så jävla fint ut, men jag har aldrig varit finsmakaren

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Jag kan inte förstå att man bryr sig om 1080p när 720p ser så jävla fint ut, men jag har aldrig varit finsmakaren

Oh, en självsfrände!

Vid film har ju hög upplösning lågt värde eftersom 1. ögat klarar bara en viss upplösning på ett visst avstånd och detta varierar från person till person. 2. Detaljer försvinner vid rörelse ändå. Därför är jag mer nyfiken på att James Cameron ska filma i 60fps.
Om du sätter 99% av befolkningen framför en TV kommer ingen klaga på 720p. Däremot är jag allergisk mot hack i svepande kamerarörelser så 60fps tack

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Ska ge det en chans och testa men får bli en Rasberry PI sen med HDMI och köra XBMC ifrån eller bygga ihop nåt senare. USB Grafikkort är väll inte mycket att hurra för?

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Vet att VGA är analogt och ska inte ge lika bra bild som HDMI men är skillnaden så märkbar?

Nej. Få har klarat en blindtest. Vilken tror du är VGA respektive HDMI?

VGA har begränsningar i upplösning, men klarar Full HD.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

still in skärmen på 24hz så kommer det flyta välldigt smidigt och bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej. Få har klarat en blindtest. Vilken tror du är VGA respektive HDMI?

+1

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Oh, jag brukar säga att folk inte ser skillnad mellan 1080p och 720p på normalt tittavstånd och en 60" TV. Men vid 100" kanske det börjar märkas?

Har du ingen annan maskin med VGA-ut som du kan testa med? Jag tror att även om du tvingas köra 720x upplösning så är det okej bild. Inget du stör dig på vid film.

Tycker att över 80" så börjar det bli en märkbar skillnad på 720p och 1080p. Men det är ju inte direkt smärtsamt att titta på 720p men om man har en Full HD projektor så känns det bara "dumt" att köra 720p när man kan köra 1080p.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Enligt min erfarenhet är det mycket vilket grafikkort man har. Nya grafikkort har dåliga omvandlare till VGA (eller dylikt) och då blir bilden mer flimmrig. Ex mitt 560 TI ger ett flimmer i VGA bilden, inte direkt störande men det är synligt. Det är lite som att det ligger ett tunt filter med "myrornas krig" ovanpå bilden.

Mitt 5850 var mycket bättre på detta, trots att även det är relativt nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Enligt min erfarenhet är det mycket vilket grafikkort man har. Nya grafikkort har dåliga omvandlare till VGA (eller dylikt) och då blir bilden mer flimmrig. Ex mitt 560 TI ger ett flimmer i VGA bilden, inte direkt störande men det är synligt. Det är lite som att det ligger ett tunt filter med "myrornas krig" ovanpå bilden.

Mitt 5850 var mycket bättre på detta, trots att även det är relativt nytt.

Jag kan hålla med om att kvalitén på VGA-signalen kan skilja mellan olika kort. Däremot är inte min erfarenhet att kvalitén genomgående skulle vara sämre på just nyare kort. Däremot tycker jag att kvalitén snarare är i paritet med hur pass påkostat kortet är i sig. Dyrare = bättre.

Edit: Nvidia har kanske en annan filosofi än AMD idag?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

hört att vga ska kunna klara full hd. så det bör inte vara ett problem

Visa signatur

Moderkort: AsRock P67 Extreme4 GEN 3 Grafikkort: Asus GeForce GTX1070 STRIX 8GB OC Processor: Intel I5 2500K Kylare: Corsair H100 RAM: 16GB Corsair Vengeance CL9 1600Mhz Nätaggregat: Fractal Design Newton R2, 650W Modulär Chassi: Corsair Carbide 500R Systemdisk: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB Tangentbord: Corsair K70 RGB Mus: Mionix NAOS 8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag kan hålla med om att kvalitén på VGA-signalen kan skilja mellan olika kort. Däremot är inte min erfarenhet att kvalitén genomgående skulle vara sämre på just nyare kort. Däremot tycker jag att kvalitén snarare är i paritet med hur pass påkostat kortet är i sig. Dyrare = bättre.

Edit: Nvidia har kanske en annan filosofi än AMD idag?

Ja nu har jag bara ägt 4 olika grafikkort på 5 år så är bara min egen slutsats, dvs att det är inte bara vga vs dvi (och hdmi) utan även vilket kort vgakontakten sitter på!

Permalänk
Medlem

Snart fixat till Laptopen så den är klar för testa XBMC och Avatar i full hd så får jag se hur det ser ut. Frågan om jag orkar koppla in den till projektorn i natt eller om jag gör det imorgon.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Skrivet av kyre:

Oh, en självsfrände!

Vid film har ju hög upplösning lågt värde eftersom 1. ögat klarar bara en viss upplösning på ett visst avstånd och detta varierar från person till person. 2. Detaljer försvinner vid rörelse ändå. Därför är jag mer nyfiken på att James Cameron ska filma i 60fps.
Om du sätter 99% av befolkningen framför en TV kommer ingen klaga på 720p. Däremot är jag allergisk mot hack i svepande kamerarörelser så 60fps tack

Haha självklart

Håller definitivt med dig angående fps, får se hur upplevelsen blir när 59" kommer hem, som vanligt strular mediamarkt, det lär iallafall bli Avatar för det var första filmen jag såg i 720p och vilken kvalite! sen dess har den spelats upp på TVn 24/7 frugan tycker det är tjatigt men vafan alla har sin hobby.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Snart fixat till Laptopen så den är klar för testa XBMC och Avatar i full hd så får jag se hur det ser ut. Frågan om jag orkar koppla in den till projektorn i natt eller om jag gör det imorgon.

Berätta hur det gick, jag förväntar mig att det funkar utmärkt som filmvisare.

Skrivet av toxicstone:

Haha självklart

Håller definitivt med dig angående fps, får se hur upplevelsen blir när 59" kommer hem, som vanligt strular mediamarkt, det lär iallafall bli Avatar för det var första filmen jag såg i 720p och vilken kvalite! sen dess har den spelats upp på TVn 24/7 frugan tycker det är tjatigt men vafan alla har sin hobby.

Åhå, jag köpte just en Sony NX720 46" för att den var så snygg, en 46" svart gorilla glass-skiva ;). Laddade ner Transformers i Blu-Ray från hdbits. 46Gb men de va de värt!

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Provade o köra 1080p trodde laptopen skulle orka driva det men det gick inget vidare...

HP Compaq 6510b specs:

CPU: Intel Core 2 Duo T7500 2.20GHz
OS: Microsoft Windows Vista Business
Hard Drive: 120 GB SATA @ 5400RPM
Screen: 14.1" WXGA Widescreen (1280 x 800)
Graphics: Intel GMA X3100 integrated graphics
RAM: 2.0GB DDR2 SDRAM @800MHz (2 x 1GB

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Provade o köra 1080p trodde laptopen skulle orka driva det men det gick inget vidare...

HP Compaq 6510b specs:

CPU: Intel Core 2 Duo T7500 2.20GHz
OS: Microsoft Windows Vista Business
Hard Drive: 120 GB SATA @ 5400RPM
Screen: 14.1" WXGA Widescreen (1280 x 800)
Graphics: Intel GMA X3100 integrated graphics
RAM: 2.0GB DDR2 SDRAM @800MHz (2 x 1GB

Kan du beskriva lite mer ingående vad det är som gick snett? Den datorn borde klara av det "utan problem".

Permalänk
Medlem

Filmen hackar rejällt och släpar efter och rullar inte alls bra om man säger så.

Det funkar skit bra i VLC.. Så det är väll XBMC som har nån codec eller liknade som inte riktigt går ihop.. Testa den nya "EDEN" versionen så tänkte testa nån äldre version och se om det blir likadant.

EDIT: Testa att starta om datorn! Tycker personligen bilden ser väldigt bra ut och kan inte direkt se nån skillnad på VGA på den äldre garderobs laptopen mot min laptop med HDMI. Får bli ett USB Ljudkort med optisk utgång så jag kan få riktigt 5,1 ljud!

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Vad är filmen på för upplösning, format?

Permalänk
Medlem

1080p och MKV format men som sagt fick den att rulla nu.. Dock kan de bli nåt litet små hack så det rullar typ 98,5% men det kan jag leva med för de kan lika gärna vara filen.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Filmen hackar rejällt och släpar efter och rullar inte alls bra om man säger så.

Det funkar skit bra i VLC.. Så det är väll XBMC som har nån codec eller liknade som inte riktigt går ihop.. Testa den nya "EDEN" versionen så tänkte testa nån äldre version och se om det blir likadant.

XBMC kör väl ffmpeg?

Kolla om det finns någon inställning någonstans för att slå på hårdvaruacceleration av video i XBMC?

Jag har en Dell m1330 med T71000 1,8Ghz och den kunde inte spela 1080p alls när den var ny. Men så småningom kom ffmpeg för Dual-Core och då gick det vid låg bitrate. Sen började Media Player Classic stödja h264 acceleration från grafikkort och då åkte CPU ner på 20%.

Intel GMA X3100 kan accelerara h264 och där har nog du förklaringen. Kolla om du kan stänga av h264 acceleration i VLC och se skillnaden. Annars vet jag inte.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

1080p och MKV format men som sagt fick den att rulla nu.. Dock kan de bli nåt litet små hack så det rullar typ 98,5% men det kan jag leva med för de kan lika gärna vara filen.

Ptja den datorn ligger väldigt på gränsen. Grafikkortet klarar inte av det och processorn ligger väl i gränslandet. Det är som det ska vara alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Ptja den datorn ligger väldigt på gränsen. Grafikkortet klarar inte av det och processorn ligger väl i gränslandet. Det är som det ska vara alltså.

Hacken/Hacket är dock nästan omärkbara om man tittar avslappnat och kollade på ett 25 minuters klipp och märkte ett litet hack i en hetsig scen.

För er som är nyfikna på hur det ser ut så tog jag en väldigt dålig bild med min Lumia 800. (Vet att bilden ligger i vänsterkant av duken och är sne) Orkar inte ställa in projektorn efter jag tog ner den och satte i VGA kabeln.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Hacken/Hacket är dock nästan omärkbara om man tittar avslappnat och kollade på ett 25 minuters klipp och märkte ett litet hack i en hetsig scen.

För er som är nyfikna på hur det ser ut så tog jag en väldigt dålig bild med min Lumia 800. (Vet att bilden ligger i vänsterkant av duken och är sne) Orkar inte ställa in projektorn efter jag tog ner den och satte i VGA kabeln.

Alltså jag har en Athlon X2 2,4Ghz och ett spelgrafikkort AMD HD4850 och har testat lite i VLC.

Hårdvaruacceleration är avslaget som standard i VLC!
Med en kärna småhackar det hela tiden, 100% cpu.
Med två kärnor ligger jag på 70-80% cpu men tycker inte det flyter perfekt. Inte hack men, små nästan som tearing, diskret.
Med "Use GPU accelerated decodin" på så halkar det ner till 20% och fint flyt.

Din Intel GMA X3100 har någon form av video acceleration, men om du vill hålla dig till XBMC så kan jag inte alla inställningar. Trodde att dom skulle tagit steget till GPU acc med Eden men kanske har fel, eller så har dom det i någon av betorna?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Så slutsatsen av denna tråd enligt mig är att det är ingen skillnad bildmässigt mellan VGA och HDMI. Testat o köra samma klipp direkt efter varandra mellan VGA och HDMI från 2 st olika laptops och märker ingen som helst skillnad. Dock så har jag vänner på Facebook som tycker synd om mig för jag inte ser nån skillnad för dom tydligen gör det. Om det stämmer att dom verkligen gör det de är en annan femma.

100 tums bild på en Beng W100 i full hd så går det helt tänket lika bra att använda sig av VGA

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s