Några kommentarer såhär i retrospekt:
Vad gäller Streacom FC5-chassit, som väl egentligen var det huvudsakliga frågetecknet för min del före köp, så känns chassit rejält och bra och den passiva kylningen verkar klara sig bra.
Vid montering märks det att det är lite av ett "specialchassi", det är ganska pyssligt jämfört med ett normalt chassi. Lite "primitiva" lösningar och mycket skruv som ska på plats.
Manualen, som man nog faktiskt vill titta i för att få ordning på hur det egentligen är tänkt med monteringen av kylningslösningen, är tyvärr ganska bristfällig med ofullständiga förklaringar, inkonsekventa benämningar och väldigt "Engrish".
Ett par "höjdpunkter" ur manualen:
- Det följer med sju(!) sorters skruv, de ger dem i manualen bokstavsbeteckningar men märker inte påsarna (istället pyttesmå bilder i manualen på sju sorters små svarta skruvar). Sedan är de heller inte konsekventa med att säga vilken sorts skruv de menar. (Klart att det där ger sig allteftersom men de hade med små medel kunnat bespara förstagångsmontören lite huvudbry.)
- De yrar en del om "CPU shrapnel"... Det låter ju som att det gått alldeles på tok om man har CPU-splitter i sin dator.
Trots sina brister skulle jag dock säga att manualen är bättre än ingenting.
Vad gäller GA-A75M-UD2H-moderkortet så duger det men jag blev inte direkt överväldigad. Några klagomål:
- USB-tangentbord fungerar inte för att ta sig in i BIOS-inställningarna, vad jag sett så påverkar ingen inställning detta heller. UNDERKÄNT, Gigabyte! Detta ska bara fungera på ett modernt kort (2011) och om det måste finnas inställningar som påverkar det ska default vara att det fungerar.
- Inget stöd att använda XMP-profiler från minnen. Är det Gigabyte som av någon anledning skippat det eller är detta något som är normalt i AMD-världen, XMP är väl en SPD-utökning påhittad av Intel men jag hade ju trott att det fanns universellt stöd för det?
För att få dit rätt minnesinställningar blev jag då istället tvungen att leta fram ett verktyg som kunde lista hela XMP-profilen (t.ex.
Typhoon Burner Demo) och sedan sitta och matcha ihop benämningarna i BIOSet med benämningarna i programmets listning... Är ju ändå 10-15 värden så det blir ju ett irritationsmoment när det är något man vet bara borde ha fungerat.
Totalt sett är det väl ändå succé, knäpptyst dator som har mer än tillräcklig prestanda för HTPC-verksamhet. Om jag skulle ändra något så hade jag valt ett annat moderkort.