Zotac Zbox AD04 minireview.

Permalänk
Medlem

Zotac Zbox AD04 minireview.

Fick tillslut min AD04 så jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter av den.

Vi börjar med utseendet.
Otroligt plastigt och blankpolerat, ingenting för dom som är allergiska mot fingeravtryck eller damm.
Det finns en lysande grön ring på ovansidan, men lyckligtvis kan man stänga av den i BIOS.
Den har inte en integrerad IR sensor utan en extern (USB) sak, vilket är bra om man vill dölja hela enheten men dåligt om man vill ha den framme.
Fläkten är hörbar på maxfart, men lyckligtvis så håller den sig på lägre hastigheter så länge man inte maxar CPUn längre stunder.
Och den är inte heller irriterande högljudd ens på max.
Det finns även 2 st starka blåa LED på framsidan....... att dom inte lär sig.
Nåja, inget man inte kan fixa med en tushpenna.
Ena är för WiFi (!), vilket är lite konstigt imo, andra är HDD.

In/utgångar.
Bara en USB på framsidan vilket betyder att om man vill koppla in t-bort + mus för lite trixande så måste man sätta ena på baksidan.
Inte heller är front USB'n av 3.0 varianten vilket är lite märkligt många säkert vill använda den för inkopplande av diverse hårddiskar och USB minnen.
Vi hittar även en minneskortläsare och mic+hörlurs utgångar.
På baksidan finns 4 USB, varav 2 st är 3.0.
Den vanliga HDMI'n är kompletterad av en Displayport, lite ovanligt kanske men helt klart mindre plottrigt än en HDMI.
Även en SPDIF finns för dom med äldre surround recievrar.
Och slutligen en vanlig nätverksport och en enkelt borttagbar/utbytbar 2.4ghz wifi antenn.

BIOS (UEFI):
Finns inget utöver det vanliga här.
Vi hittar dock möjligheter att styra fläkten med min/max farter och start/max temperaturer m.m
Lite udda dock är att mina 1600 minnen körs som 1333 trots att UEFI hittar dom korrekt och anger att dom klarar 1600.
Det finns inte heller några möjligheter att ändra minneshastighet, eller CPU för den delen.
Kanske inte så överraskande i en liten HTPC, men ändå.
Däremot kan man ändra minnes spänning....

Hårdvaran:
Den innehåller ju som bekant AMD's E-450 APU, som är mer än tillräckligt för att spela upp i princip allt filmmaterial.
Då jag inte köpte "plus" modellen måste jag komplettera med minne och hårddisk.
Båda når man enkelt bakom 2 st "tummskruvar" och ett plastlock, en operation som tar max 1 minut även för dom fumliga =).
Under locket hittar man 2 st stackade DDR3 SO-DIMM platser och 1 st 2.5" SATA 6gbit plats (uder ytterligare en tummskruv)
USB 3 kontrollern är en "Etron" variant som jag själv inte råkat på tidigare, den verkar dock fungera.
NIC'et är av generisk 1gbit realtek typ, fungerar tillräckligt bra som vanligt.
Det inbyggda ljudkortet är även det av realtek, inget man skryter över för polarna men det fungerar (oftast använder man ju ljud över HDMI).

Och slutligen det trådlösa nätverkskortet..........*suck*............
Zotac har som så många andra valt Qualcomms Atheros AR9002WB, kombinerad 802.11n och bluetooth.
Även om det fungerar hyffsat så är hastigheterna man uppnår rent utsagt patetiska.
Hur jag än beter mig kan jag inte få det att ansluta med mer än 65mbit, vilket ger ungefär 2megabyte/s i överföringshastighet.
Vilket -inte- är tillräckligt för att streama blurays.
Att det även är begränsat till enbart 2.4ghz bandet gör ju såklart inte saken bättre.
Och Zotac har även valt att sätta mini PCI-E porten på undersidan av PCB'n, bakom flera "warranty void if removed" klisterlappar.
Nåja, efter att jag bytt bort AR9002WB *tandagnissel* mot ett Intel 6205 så femdubblades hastigheterna och allt blev frid och fröjd igen.
Och jag hittade även en liten godisbit på baksidan !:

Japp det är en extra mini pci-e plats ni ser, märkt mSATA !.
Zotac nämner vad jag vet ingenting om denna plats men den kan ju vara kul för dom som vill ha SSD plus en lagringsdisk i den (det finns ju 1tb 2.5" numera).
Och slutligen hittar vi även en intern (2.4ghz) wifi antenn vilket är trevligt.
Väldigt irriterande att man måste förbruka sin garanti för att komma åt WIFI kortet, men å andra sidan trevligt att hitta en bonusanslutning

Jag ser ingen poäng att posta benchmarks då den presterar exakt som alla andra E-450 gör.
Däremot är det slående hur långsam CPU'n faktiskt är, framförallt under windows installationen.
Men väl installerat så är systemet helt OK att använda.
Och den relativt kvicka GPU'n får även de tyngsta skinnen i XBMC att flyta bra.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket.
Tror jag hoppar över Zotac AD04.
Kanske blir det en Arctic MC101 istället, men har inte bråttom, vill läsa om den först.
http://www.sweclockers.com/nyhet/15012-arctic-gor-minimal-htp...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Streamar en sådan FullHD utan lagg?
Är inne själv på köpa nåt liknande omgående..

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

Streamar ?
Om du menar spelar upp så ja självklart, så länge filmen kan GPU accelereras så funkar det perfekt (99.99% av alla format är det).

Permalänk
Medlem

Och sen för att få den där mSATA porten aktiv och fungerande så krävs vad?

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Och sen för att få den där mSATA porten aktiv och fungerande så krävs vad?

Antar att du bara behöver koppla in en mSATA disk i den.
Men den är ju odokumenterad så det finns ju en chans att den inte fungerar alls.
Fast då tycker man ju att dom kunde sparat ytterligare ett par kronor och inte monterat den alls.

Permalänk
Medlem

För de som har mecenat-korten, så har HP ett erbjudande.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1072123
Samma specs som AD04 nästan, kostar 3290 inkl. extern DVD/RW värde 899kr.
Kostar annars som billigast 4490 om man kollar på prisjakt.
Saknar bara USB 3 och vilken HDMI version det är, står det inte.

Edit:
Asus 1225 kanske är bättre för 3000kr som har USB 3. och HDMI 1.4.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Och sen för att få den där mSATA porten aktiv och fungerande så krävs vad?

Skrivet av Svensktiger:

Antar att du bara behöver koppla in en mSATA disk i den.
Men den är ju odokumenterad så det finns ju en chans att den inte fungerar alls.
Fast då tycker man ju att dom kunde sparat ytterligare ett par kronor och inte monterat den alls.

Sparkar lite på liket av denna tråden.
Min AD04 kör nu med en 60GB mSATA disk monterad i den odokumenterade platsen.
En E450 är numera så långsam att den i princip är oanvändbar, men den fungerar banne mig fortfarande!