Verktyg Visningsval
2012-05-04, 17:13   #1

Spenat

Medlem

Plats: Linköping

Registrerad: aug 2010

XBMC och hårddiskstart

Jag har ett litet I-landsproblem med min dator, som jag använder som mediaspelare till tvn med XBMC. Det är alltså min huvuddator, som typ alltid är på när jag är hemma. Grejjen är att jag har två hårddiskar som jag bara använder till film och serier och resten av systemet ligger på en tredje. Följaktligen ligger mediadiskarna i vila för det mesta. Men när jag startar XBMC, då måste de igång (antar att metadatafiler läggs i samma mapp som filmfilerna, XBMC i sig ligger på systemdisken). Detta resulterar i 5 sekunders frysning i interfacet, vartefter jag hör det där bekanta klicket från datorn som signalerar att hårddiskarna snurrat igång. Detta sker alltså några sekunder efter att XBMC startat.

Nu är detta ingen big deal, men tydligen tillräckligt irriterande för att jag ska orka skriva detta. Vad jag skulle föredra, är någon av följande scenarior:

* När jag startar XBMC snurrar diskarna igång i bakgrunden, så de är klara för läsning när XBMC vill hämta data. Skulle väl vara nån slags script som väcker diskarna i samband med start av XBMC.
* När jag startar en film snurrar respektive hårddisk igång, inte dessförinnan. Skulle väl krävas att metadatafilerna skulle ligga på min systemdisk.

Skittacksam om nån kan bidra med ett sätt att realisera nån av dessa idéer, eller lösa mitt problem på nåt annat sätt.

EDIT: Ska väl lägga till att jag inte vill ha de snurrandes alltid. Det känns både dumt ur energisynpunkt (även om de nu kanske inte drar så himla mkt ström) och ur slitagesynpunkt.

Senast redigerad av Spenat 2012-05-04 klockan 17:18.
Spenat är inte uppkopplad
2012-05-04, 17:23   #2

Svensktiger

Medlem

Svensktigers avatar

Registrerad: okt 2011

Du kan ju slå på att den ska uppdatera biblioteket vid uppstart.
Då väcks ju diskarna.
Visserligen så kommer du ändå att få vänta vid start.
Svensktiger är uppkopplad nu
2012-05-04, 17:38   #3

Spenat

Medlem

Plats: Linköping

Registrerad: aug 2010

Det gör den ju ändå, typ? Det är ju det som gör att diskarna startar...
Spenat är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker