Permalänk
Medlem

Arctic MC101

Har sneglat lite på Arctic MC101 vilket verkar vara ett riktigt lovande alternativ som HTPC förutsagt att man klarar sig utan optisk läsare, visst A10 4600m är ingen raket men den är mer än tillräckligt snabb för HTPC tillämpningar och det finns tom krut nog för spel i lägre inställningar.
Men vad skiljer egentligen mellan barebone och den fulla varianten av MC101? Som jag ser det verkar det vara 4GB minne och 1 TB disk för systemet/lagring.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

EDIT: Läste fel.

Ser ut att vara mer RAM, en lagringsdisk och ett OS.

Permalänk
Medlem

Just det var windows 7 med också hade helt missat det, tackar.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Också sugen på en MC101. Frågan är om de verkligen börjat skeppas ut? Står 15 juni på deras hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Också sugen på en MC101. Frågan är om de verkligen börjat skeppas ut? Står 15 juni på deras hemsida

Jag placerade en beställning den 30'e maj, och min har inte skickats än, så jag misstänker att de inte börjat skicka några enheter alternativt inte hunnit ifatt alla beställningar än.

Permalänk
Medlem

Har AMD verkligen släppt CPU:erna officiellt än då?

Joshin: vilken frakt tod du? En var snabbare och dessutom några dollar billigare såg jag...

Permalänk
Medlem

Såg förresten att man på A10 barebone varianten kunde välja till 4GB minne utan att priset ändras.
Gissar att det dock handlar om ett misstag i webshoppen, men oavsett vilket så ser det ut att röra sig en mycket trevlig maskin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Mycket intressant produkt, har ett par frågor som jag hoppas någon kan svara på:

Ni som har eller funderar på satt skaffa en, hur ser ni på A8 VS A10.
Om man önskar en mediaspelare som enbart skall köra XBMC på sig, finns det någon anledning att inte ta A8?

Vilket företag låter ni skicka er produkt?

Tillkommer det några extra kostnader utöver det som listas på sidan? ex moms eller någon skatt eller liknande? Försöker luska ut slut priset.

Tror ni DVB-T (HD) kommer fungera bra med com-hem?

Tror ni denna produkt kommer att finnas hos återförsäljare i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Joshin: vilken frakt tod du? En var snabbare och dessutom några dollar billigare såg jag...

Jag valde FedEx, vill minnas att det kostade ungefär samma men att via FedEx skulle det gå fortare.

Permalänk
Medlem

Jag har varit väldigt intresserad till och från att byta ut min nuvarande setup med PS3Mediaserver + PS3 mot en HTPC. Tycker att den här ser riktigt intressant ut, både spec-mässigt och kanske framförallt med tanke på utseendet och det imho rätt vettiga priset. Har varit inne på att bygga en själv men har haft svårt att hitta vettiga chassin.

Är däremot lite osäker om jag vill slå till på gubben-i-lådan, så kommer nog att vänta med att köpa någon tills den har kommit ut på marknaden och någon recension har gjorts. Ljudnivån är något jag lätt brukar störa mig på, så jag hoppas på någon (närapå) passiv kylning.

Om någon av er får tag på en hyfsat snabbt när den kommit ut så skulle jag uppskatta eventuella åsikter/tankar kring Arctic MC101.

Permalänk
Medlem

Joshin:

Har du fått något mail angående leverans etc från Arctic än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Joshin:

Har du fått något mail angående leverans etc från Arctic än?

Jag har inte hört något än, och ordern står fortfarande som not processed. Lutar väl lite åt hållet att det blivit någon form av försening, men jag ska nog ge dem några dagar innan jag tar kontakt och hör vad som pågår.

EDIT: Jag gjorde tvärt emot vad jag sa och slängde iväg ett mail ändå. Får väl se vad de svarar.

Permalänk
Medlem

Jag fick svar på mitt mitt mail, tydligen har de haft leveransproblem av någon komponent men de kommer börja skicka enheter(inklusive min beställning) tidigt nästa vecka. Jag lägger kanske upp en liten mini-recension när jag får den, troligtvis slutet av nästa vecka eller veckan efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshin:

Jag fick svar på mitt mitt mail, tydligen har de haft leveransproblem av någon komponent men de kommer börja skicka enheter(inklusive min beställning) tidigt nästa vecka. Jag lägger kanske upp en liten mini-recension när jag får den, troligtvis slutet av nästa vecka eller veckan efter.

Nyfiken: Varifrån beställde du din?

//Calimero

Visa signatur

"ZFS - Practicing Safe Hex"

Permalänk
Medlem
Skrivet av calimero:

Nyfiken: Varifrån beställde du din?

Jag beställde direkt från Arctic Coolings hemsida, de har en egen webshop.

Permalänk
Medlem

Joshin:

Hört något nytt?

Jag funderade också på vad totalkostnaden blir, jag tänkte så här:

MC101 A10 (Barebone) 479USD + 25% moms = ca 4200SEK
50 USD i frakt = 350 SEK

Så ca 4500 för datorn sen behövs en SSD i Sverige för runt 700-1200SEK.

Hur räknade du på totalen?

Permalänk
Medlem

Nu har min beställning skickats, så förhoppningsvis anländer den tidigt nästa vecka.

Permalänk
Skrivet av Tino:

Tror ni DVB-T (HD) kommer fungera bra med com-hem?

Comhem distruberar ut sina TV-kanaler via DVB-C (Cable) och analogt. En DVB-T-mottagare kommer med andra ord inte hjälpa dig, förutom för Boxer.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshin:

Nu har min beställning skickats, så förhoppningsvis anländer den tidigt nästa vecka.

Nice, då får vi se en review på den snart då

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Min är också på väg, beställde i tisdags och den skickades igår, dvs 2 dagar senare. Ska dyka upp nästa fredag, återkommer då!

Blev en A8 med 8gb ram (då jag har en 64-bit Win 7 licens över)

Permalänk
Medlem

MC101/A10 på gång

Min nya HTPC är på väg den också, med Fedex, är i Paris nu enligt uppgift, framme 4 juli. Blev en A10 med 8GB för mig.
Ska bli spännande att sen pula in en OCZ Vertex och se hur pass mycket mer kick den får med denna

Permalänk
Medlem

Hmmm, kanske gjorde fel som snålade in och tog A8? Ska inte spela på den alls, bara köra som HTPC... Hittar ingen direkt jämförelse mellan grafiken i A8 vs A10.

Hur tror du det blir med momsen?

Min är också i Paris

Permalänk
Medlem

Förresten, var hittar man vettiga drivrutiner till moderkort, grafik mm? AMD:s hemsida är svårnavigerad och på Arctic har de ingenting alls...

Permalänk
Medlem

Idag anlände min MC101(A10 versionen) med FedEx från Hong Kong. Jag har inte använt den så värst mycket än, bara installerat windows och ställt in XBMC, men jag känner mig ganska nöjd än så länge. Hur som helst tänkte jag gå igenom några aspekter, något som självfallet är baserat på min begränsade tid hittills med enheten. Detta ska inte ses som någon recension utan snarare mina initiala tankar och upplevelser.

Själva enheten har någon form av mjukt vibrationsdämpande material på hela undersidan, något som bör fungera relativt bra om man använder en mekanisk hårddisk. Att öppna enheten och installera en SSD var inga problem, dock är jag inte säker på om det är möjligt att separera moderkortet från själva höljet för att t.ex. byta ramstickor(kan krävas att man tar bort fler skruvar, något jag inte undersökte).

ON/OFF knappen på enheten är inte övertydlig första gången, och efter en snabb koll i quickstart guiden insåg jag att den sitter ovanpå enheten i samma del som även lyser när enheten är igång. Jag får erkänna att det är en smidig lösning, dock är jag inte helt såld på själva utförandet. Knappen, eller vad man nu vill kalla det, sitter mer eller mindre helt fast. Det verkar inte som att man måste trycka ner den, utan snarare räcker det med att väldigt lätt röra vid den för att starta/stänga av enheten. Detta råkade jag, ofrivilligt, göra några gånger och den känns absolut som om den är åt det lite väl känsligaste hållet. Jag hade nog föredragit en riktig knapp istället för denna lösning. Lyset som knappen avger är inte speciellt starkt, utan lite mera dämpat och det känns som det ligger på en bra nivå. Denna knapp/lampa lyser konstant och skiftar inte i intensitet eller blinkar i takt med hårddiskaktivitet(och någon sådan lampa/indikation finns inte).

Det jag var mest intresserad av var ljudnivån, hur hög/låg den faktiskt skulle vara. En snabb koll i bios antydde att fläkten startar vid 60 grader och går på fullt vid 80 grader. Jag har ingen möjlighet att mäta ljudnivån, men rent subjektivt är den väldigt tyst. Det var några gånger jag kunde höra fläkten, under t.ex. windowsinstallationen eller installation utav windowsuppdateringar, men under min begränsade användning så ger den ifrån sig väldigt lite ljud under t.ex. uppspelning av 1080p i XBMC.

Kanske det mest överraskande, och då på ett negativt sätt, är den temperatur som hela chassit(framförallt ovansidan) uppnår. Jag har inga exakta siffror, men chassit har inte varit 'svalt' någon gång hittills, utan snarare gått från ljummet/varmt(idle i windows) till en nivå som jag inte annat kan beskriva än riktigt, RIKTIGT varmt. Placerar man handen ovanpå, t.ex. vid uppspelning utav 1080p i XBMC, så är ovansidan så varm att jag inte kan lägga handen på den mer än någon sekund innan det blir obehagligt. Intressant nog så var inte fläkten igång just då, alternativt så snurrade den väldigt sakta för enheten var väldigt tyst, så jag antar att det är avsiktligt och inte någon fara för komponenterna. Jag vet inte riktigt hur exakta temperaturövervakningsprogram är för trinity, realtemp vägrade starta och coretemp kunde enbart presentera data för en kärna(eller om det var någon form utav sammanslagning av samtliga). Coretemp visade i varje fall på 64 grader för processorn under uppspelning i XBMC, men hur exakt och om det stämmer kan jag dessvärre inte svara på.

Jag måste säga att trots den något höga temperaturen hos chassit så är jag nöjd. Det är en kraftfull enhet som än så länge är väldigt tyst, liten och prislappen inklusive frakt slutade för mig på ~380EUR(har inte fått något om tull/moms än, antar att det kommer senare från FedEx). Ska dock bli intressant att se om ni andra upplever samma höga temperatur på chassit, jag hoppas innerligt att det är avsiktligt och inte mitt exemplar som leker rövare.

Permalänk
Medlem

Chassit skall fungera som kylfläns så det är nog helt normalt att den blir varm, du kan kolla denna video som beskriver kylningen för Arctic MC101 http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=8EJlUq...!

Även jag undrar om Windows 7 hittar alla drivrutiner automatiskt eller om man själv måste ladda hem från någon Arctic sida? och hur fungerar BIOS på Arctic MC101? jag vet att det har varit problem på vissa datorer att gå in i BIOS när man kopplar via HDMI.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Chassit skall fungera som kylfläns så det är nog helt normalt att den blir varm, du kan kolla denna video som beskriver kylningen för Arctic MC101 http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=8EJlUq...!

Ah, då är det kanske ingen fara då. Nu när den legat idle en stund så är den relativt sval, jag räknade nog bara inte med att den skulle bli så varm som den faktiskt blir. Jag är inte erfaren med passiva lösningar direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshin:

Ah, då är det kanske ingen fara då. Nu när den legat idle en stund så är den relativt sval, jag räknade nog bara inte med att den skulle bli så varm som den faktiskt blir. Jag är inte erfaren med passiva lösningar direkt.

Jag glömde att tacka för ditt inlägg, tack för dina tankar om Arctic MC101.

Det fungerar lite konstigt på Sweclockers forum just nu, ditt inlägg har inte registrerats på Aktiva trådar trots att det har gått över 15 min efter ditt senaste inlägg.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Även jag undrar om Windows 7 hittar alla drivrutiner automatiskt eller om man själv måste ladda hem från någon Arctic sida? och hur fungerar BIOS på Arctic MC101? jag vet att det har varit problem på vissa datorer att gå in i BOIS när man kopplar via HDMI.

Missade detta i mitt tidigare inlägg. Jag laddade ner de drivrutiner jag behövde från Arctic's sida direkt, de har drivrutiner för alla delar i HTPC'n. Jag har inte upplevt några problem med Bios och HDMI, men eftersom HDMI är den enda utgången på MC101 så tar jag för givet att det fungerar felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshin:

Missade detta i mitt tidigare inlägg. Jag laddade ner de drivrutiner jag behövde från Arctic's sida direkt, de har drivrutiner för alla delar i HTPC'n. Jag har inte upplevt några problem med Bios och HDMI, men eftersom HDMI är den enda utgången på MC101 så tar jag för givet att det fungerar felfritt.

Ok då vet jag att det finns drivrutiner att ladda hem, och när det gäller BIOS via HDMI så vore det konstigt om det inte fungerade men jag vet att andra dator har krävt drivrutiner för grafikkretsen innan man kan använda HDMI utgången.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

http://www.arctic.ac/en/support/support/detail/question/335-d...[backpid]=77&cHash=22faf21c1cadf018bbb5381e551d8769

Där hittade jag drivtuinerna. Går man in direkt via Support-downloads så finns de inte där utan man får gå via produktsidan. Skumt

Joshin: levererades din till dörren direkt?