Verktyg Visningsval
2012-07-10, 21:20   #1

tobier

Medlem

Plats: Bromma

Registrerad: maj 2009

Köpråd till duglig HTPC

Hej alla Sweclockare,

Nu när jag äntligen har införskaffat mig en vettig HDTV, så är jag väldigt sugen på att bygga min första HTPC. Den ska endast användas för att spela upp video (med XBMC troligtvis ).

Följande länk är till min inköpslista på Komplett: http://www.komplett.se/k/shoplist.as...F-0F5D2F507BFE

Jag har ett gäng funderingar dock:

- Jag tänker mig att en i3-2100 med den inbyggda Intel HD 2000-grafikketsen klarar av att spela upp 1080p? Stämmer detta?
- Duger 430W som nätagg?
- Tror ni att maskinen kommer att gå tyst?

Något som jag bör tänka på? Kommentarer/råd?

Ni får gärna rekommendera alternativa komponenter som totalt går för ungefär samma pris (helst inte över 5000 kr). Jag känner mig ganska noobig för HTPC-byggande, har endast byggt feta gamingmaskiner.

Tack på förhand!

/T
tobier är inte uppkopplad
2012-07-11, 02:02   #2

Henke779

Medlem

Plats: Unknown

Registrerad: aug 2010

i3-2100 klarar av att spela upp 1080p filmer utan något som helst problem, du skulle t.o.m kunna köra på AMDs fusion plattform istället, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=805736

430W är lite overkill för komponenterna du valt, du skulle klara dig med ett PSU på 200w utan det minsta problem .

Om den ska gå tyst så gäller det att du har tysta fläktar jag har ingen aning om hur fläkten/fläktarna på chassi du valtt kommer vara men om den/de är högljudd så kan du ju alltid byta fläkt/fläktar

Om du vill att datorn ska gå tyst som möjligt borde du köra på fusion, då kan ju hela datorn bli passivt kyld ( med rätt val av chassi) Lycka till!

Mobil
Samsung Galaxy SII
Henke779 är inte uppkopplad
2012-07-11, 02:05   #3

drefk2000

Medlem

drefk2000s avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: maj 2012

Vill du inte spela och ha en maskin som bara funkar.. Boxee box FTW

Skickades från m.sweclockers.com
2 x Corsair SSD Force Series 3, 90GB i Raid 0 (Boot)/Corsair SSD Force Series 3, 240 Gb
Chieftec Nitro Series BPS-1200, BD-5300S, Cooler Master Centurion 5 II Midi Tower
drefk2000 är inte uppkopplad
2012-07-11, 02:17   #4

Henke779

Medlem

Plats: Unknown

Registrerad: aug 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av drefk2000 Visa inlägg
Vill du inte spela och ha en maskin som bara funkar.. Boxee box FTW

Skickades från m.sweclockers.com
eftersom har la en 2TB hårddisk i kundvagnen antog jag att han inte hade en NAS så han behöver nog ha en dator och inte en mediaspelare.

Mobil
Samsung Galaxy SII
Henke779 är inte uppkopplad
2012-07-11, 02:40   #5

Galarix

Medlem

Registrerad: jan 2012

http://www.inet.se/produkt/6305264/xtreamer-prodigy och släng i en 3tb hårddisk så har du hela paketet + utrymme
Galarix är inte uppkopplad
2012-07-11, 07:21   #6

tobier

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Henke779 Visa inlägg
eftersom har la en 2TB hårddisk i kundvagnen antog jag att han inte hade en NAS så han behöver nog ha en dator och inte en mediaspelare.
Well, jag har ett antal externa USB-diskar. Så en Boxee Box kanske skulle vara mer värt om jag bara ska spela video.

Klarar Boxee de allra flesta filformat?

Edit:

Dock har man ju läst en del att Boxee Boxen är rätt buggig osv.
2012-07-11, 07:43   #7

arboC

Medlem

arboCs avatar

Plats: Norrköping

Registrerad: sep 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tobier Visa inlägg
Well, jag har ett antal externa USB-diskar. Så en Boxee Box kanske skulle vara mer värt om jag bara ska spela video.

Klarar Boxee de allra flesta filformat?

Edit:

Dock har man ju läst en del att Boxee Boxen är rätt buggig osv.
Boxee som jag äger har hittills klarat alla filformat som jag slänger på den, behöver inte ens packa upp filmerna.
Buggigheten kan jag inte uttala mig om för att man skall komma ihåg att det inte är den mest kraftfulla "datorn" på marknaden.
Skall du bara ha den till att titta på film och playkanaler så duger den perfekt, älskar den lilla kontrollen/tangentbordet
Chassi: NZXT H2 | CPU: i5 2500K @ 4.6Ghz med nocta NH-U12P | GPU: XFX HD7970 3GB PCI-E Black Edition | MB: ASUS P8P67LE |PSU: Corsair TX850M | RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHzLowProfile | DISK: Corsair Force Series 3 SATA III 2,5" SSD 120GB |Skärm: BenQ XL2410T
Input: Razer Lycosa + Razer DeathAdder | Audio: Razer Megalodon
BF3 stats**citat så hittar jag***
arboC är inte uppkopplad
2012-07-11, 11:06   #8

tobier

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av arboC Visa inlägg
Boxee som jag äger har hittills klarat alla filformat som jag slänger på den, behöver inte ens packa upp filmerna.
Buggigheten kan jag inte uttala mig om för att man skall komma ihåg att det inte är den mest kraftfulla "datorn" på marknaden.
Skall du bara ha den till att titta på film och playkanaler så duger den perfekt, älskar den lilla kontrollen/tangentbordet
Jag kommer endast att köra video som jag har lokalt, dvs på USB-hårddiskar. Bara den kan spela upp 1080p utan lagg så är jag nöjd. Just nu så kopplar jag upp min gamingmaskin mot TVn när jag känner för att se på film, men det är ganska omständigt att behöva hålla på att fixa skärminställningar, ljud och sen starta upp XBMC.

Boxee Box verkar nog bli ett bra val. Ganska så mycket billigare än att bygga en HTPC, kanske i onödan då om Boxee Box kan spela upp samma filer
2012-07-11, 11:15   #9

arboC

Medlem

arboCs avatar

Plats: Norrköping

Registrerad: sep 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tobier Visa inlägg
Jag kommer endast att köra video som jag har lokalt, dvs på USB-hårddiskar. Bara den kan spela upp 1080p utan lagg så är jag nöjd. Just nu så kopplar jag upp min gamingmaskin mot TVn när jag känner för att se på film, men det är ganska omständigt att behöva hålla på att fixa skärminställningar, ljud och sen starta upp XBMC.

Boxee Box verkar nog bli ett bra val. Ganska så mycket billigare än att bygga en HTPC, kanske i onödan då om Boxee Box kan spela upp samma filer
Det gör den, streamade 1080p trådlöst först men kör nu via kabel
Chassi: NZXT H2 | CPU: i5 2500K @ 4.6Ghz med nocta NH-U12P | GPU: XFX HD7970 3GB PCI-E Black Edition | MB: ASUS P8P67LE |PSU: Corsair TX850M | RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHzLowProfile | DISK: Corsair Force Series 3 SATA III 2,5" SSD 120GB |Skärm: BenQ XL2410T
Input: Razer Lycosa + Razer DeathAdder | Audio: Razer Megalodon
BF3 stats**citat så hittar jag***
arboC är inte uppkopplad
Sök jobb