Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Oct0puz
Jag kan i princip bara gå på din spec då jag aldrig haft någon Mac. Å de är ju bara för dig att jämföra sakerna själv. Spec mot spec. Min absoluta uppfattning efter att jag har tittat över dem så ser jag inte att Mac:en har högre prestanda. Snarare sämre. 2,3ghz mot 3,3ghz (1000mhz mer!). Det finns situationer då man mjukvaruavkodar film, de är aldrig fel att ha en bra marginal i dom fallen. Fast jag har som sagt inte provat Mac:en så jag vet inte hur man uppfattar den irl.
Jag skulle aldrig själv köpa en Mac mini av flera orsaker men den huvudsakliga orsaken i detta sammanhang är att Mac:en har fläkt och mekanisk hårddisk. Dessutom så lär ju den kosta mer, närmare bestämt 1.000kr mer. 7065kr mot cirka 5900kr, och dessutom inte erbjuda några direkta uppgraderingsalternativ i framtiden. Du får ju sälja hela maskinen och köpa nytt när du vill ha en fetare processor i framtiden. I systemet här ovan så plockar du bara ut dom komponenter som du vill byta ut och vips är du igång igen.
Jag tror Mac Mini passar en viss typ av användare absolut men långt ifrån alla vill betala extra för mindre. Mac passar nog dom som gillar deras designspråk och deras enkelhets filosofi och då har man inga problem i att betala mer.
Sorry om någon känner sig förnärmad men jag försöker gå på fakta här. Har jag tagit upp något fel så får ni gärna rätta mig.