Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-08-07, 15:39   #1

Kilroy

Medlem

Kilroys avatar

Plats: Botkyrka, Stockholm

Registrerad: jul 2001

Apple TV, neggo rant...

Alltså, jag ber om ursäkt, men jag bara MÅSTE få avreagera mig lite.

Läste precis en recension i Aftonbladet, i samarbete med Ljud & Bild, på Apple TV och jag blir fan helt knäpp.
Med utlåtanden som det här:
Citat:
Det finns saker som Apple TV INTE kan. En del vanliga filmformat stöds inte – det handlar bland annat om MKV, AVI och DivX – och man kan inte heller komma åt sin NAS (nätverkshårddisk) trots att Apple TV just är en nätverks- och streaming-baserad mediespelare.
så kan ju iaf inte jag vänta mig ett särskilt högt betyg.

Men nej då, den får 4 plus och rekommendationer som det här:
Citat:
Kombinationen av hög bildkvalitet, enkel tillgång till både filmhyra och alla mediefiler på husets dator samt både de gamla och nya AirPlay-funktionerna gör Apple TV till en av marknadens mest intressanta mediecentraler.
Marknadens mest intressanta mediecentraler har alltså inte ens stöd för xvid eller mkv, JO TJENA!

Vad är det för fel på folk? Hur kan man hylla någonting så mycket som saknar så grundläggande funktioner?
Bara baserat på texten så hade jag gett den en tvåa och sagt att den fungerar utmärkt för dom som använder apples program till allting och inte bryr sig om andra saker.

Är jag för negativ eller är personen som skrev artikeln mindre begåvad?

Tyvärr behöver man vara medlem på Aftonbladet Plus för att läsa artikeln där men man kan läsa den hos Ljud och bild.
Kilroy är inte uppkopplad
2012-08-07, 16:00   #2

grizzly666

Medlem

grizzly666s avatar

Plats: Fjugesta

Registrerad: aug 2005

När det gäller apple produkter så är ju ungefär 50% av slut poängen att det är just en apple produkt (om inte testaren är en apple fanboy då är det ju allt från 80-99% som är för att det är en apple produkt).
Sen är resten för vad den faktiskt gör.

Sen är ju många tidningar som ljud&bild,M3,etc inte direkt bra på att recensera vissa typer av produkter tex mediaspelare och tv.
Tex så säger dom ju alltid i sina tester av LCD (och JA LED är en lcd) att det är sämmre bild på dom än vad plamsa ger MEN likförbannat så får dom högre betyg i bild än vad plasmorna får (och det ofta med 3-4 poäng på en tio skala). Hur nu det kan hänga ihop då säger att plasma är bättre i lcd recensionen?
Det enda jag kan få det till är två orsaker.
1, dom vet inte alls vad dom gör.
2, dom får betalt för att "belöna" lcd då butiker,tillverkare tjänar mer på dessa än plasma.
Nån annan som kan ge nån annan förklaring till detta otroligt märkliga beteende?
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."
grizzly666 är inte uppkopplad
2012-08-07, 16:17   #3

Kilroy

Medlem

Kilroys avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av grizzly666 Visa inlägg
Tex så säger dom ju alltid i sina tester av LCD (och JA LED är en lcd) att det är sämmre bild på dom än vad plamsa ger MEN likförbannat så får dom högre betyg i bild än vad plasmorna får (och det ofta med 3-4 poäng på en tio skala). Hur nu det kan hänga ihop då säger att plasma är bättre i lcd recensionen?
Är det inte så att då plasma har bättre bild på vissa sätt, LCD på andra så beror det ganska mycket på hur man ska använda den?
När dom ska göra ett slutbetyg på helheten mot en så generell köpare som möjligt så blir LCD totalt sett bättre även om Plasmorna har bättre bildkvalitet i flera fall?
2012-08-07, 16:20   #4

To33e

Moderator

To33es avatar

Plats: Kristianstad

Registrerad: jun 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kilroy Visa inlägg

Läste precis en recension i Aftonbladet, i samarbete med Ljud & Bild, på Apple TV och jag blir fan helt knäpp.

Marknadens mest intressanta mediecentraler har alltså inte ens stöd för xvid eller mkv, JO TJENA!

Vad är det för fel på folk? Hur kan man hylla någonting så mycket som saknar så grundläggande funktioner?
Bara baserat på texten så hade jag gett den en tvåa och sagt att den fungerar utmärkt för dom som använder apples program till allting och inte bryr sig om andra saker.

Tyvärr behöver man vara medlem på Aftonbladet Plus för att läsa artikeln där men man kan läsa den hos Ljud och bild.
Det är sjukt att dom rekommendera en produkt som inte klarar dom mest vanliga filmstöden dvs MKV, AVI eller Xvid..
har för mig att filmerna på Itunes inte heller är tillgängliga för svensk marknad om man inte använder en proxy från usa eller liknande..

och när man inte kan komma åt sin NAS i nätverket är avgörande för många exempelvis mig..
To33e är uppkopplad nu Folding
2012-08-07, 16:21   #5

Jockew1989

Medlem

Plats: Norrköping

Registrerad: sep 2011

Så här har det väl alltid varit med apple? kommer ihåg när iPhone kom och den "hade allt" vilket inkluderade grejjer som andra mobiler haft i flera år.

OBS! inann flamewar, jag inser att iPhone hade mycket bättre UI osv när den kom, men på grund av all konstig marknadsföring om dom "fantastiska" funktionerna så avstod jag då de känndes som att den inte var nåt mer än nån annan mobil till dubbla priset.

Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken
Jockew1989 är inte uppkopplad Folding
2012-08-07, 16:31   #6

AndreaX

Medlem

AndreaXs avatar

Plats: sektor 001

Registrerad: aug 2003

fast vad menas med NAS i det fallet?

många kan ju dela ut Apples protokoll, så att gnälla om att en förväntad inlåst produkt är inlåst för att man själv inte anpassat sitt användarmönster för vad man skaffat är ju bara fånigt i vilket fall.

samma sak med mkv osv, varför skulle den stödja det, för att folk inte ska handla hos Apple?
2012-08-07, 16:36   #7

bengt-re

Medlem

Registrerad: jan 2011

Citat:

Jo, men den har en bild på en halväten frukt och den är dyr så då måste den ju vara bra! folk som vet vad de skall använda produkten till köper ändå något annat som fungerar istället och accepterar att de inte är lika flashiga som fruktnisse på hörnet.
bengt-re är inte uppkopplad Folding
2012-08-07, 16:47   #8

To33e

Moderator

To33es avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av AndreaX Visa inlägg

många kan ju dela ut Apples protokoll, så att gnälla om att en förväntad inlåst produkt är inlåst för att man själv inte anpassat sitt användarmönster för vad man skaffat är ju bara fånigt i vilket fall.

samma sak med mkv osv, varför skulle den stödja det, för att folk inte ska handla hos Apple?
men varför, släppa en produkt i Sverige om den inte är gjord för den svenska marknaden?

en Mediacentral är gjord för att kunna spela upp sina filmer/videos och musik på sin tv utan att behöva koppla in en dator specifikt till TV:n eller hur?

men om man inte har möjlighet till att läsa upp sina filer så tycker man åtminstonde att man kan se filmer/TV-serier från exempelvis Itunes?

nej det kan man inte heller, såvida du inte använder en proxy.

vad skall man då med en mediacentral när den inte gör sin uppgift?

Jag, personligen bryr mig inte om det är Apple eller inte, men när den inte uppfyller sitt syfte så kan det väl inte vara en produkt man kan rekommendera?

visst jag förstår din argumentation, men om jag inte läst tråden fel så diskuterar vi hurvida Ljud & Bild kan rekommendera Apple TV.
2012-08-07, 16:47   #9

kaput

Medlem

kaputs avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: apr 2012

Men aspirerar verkligen ATV på att vara en mediaspelare i den meningen då? Jag inbillar mig i alla fall att det där med att spela lokalt lagrad media är precis vad Apple inte vill att man ska kunna göra, deras tanke är nog att man ska vara låst till streamingtjänster där Apple får en del av kakan varje gång du betalar för en film, låt, etc. De tjänar inte en spänn på att du glor på en divx-rulle du har lagrad på din NAS.

Hårdvarumässigt kan den väl närmast jämföras med någon av deras telefoner, eller kanske iPad, som säljs till mångdubbelt högre priser. Det känns som deras tanke är att de ska ta igen ATV:s ganska subventionerade pris på uthyrningar/försäljningar av digitalt distribuerat material.

ATV är väl rätt bra på det den gör, och i den meningen kan väl den där fyran i betyg vara motiverad. Det sticks ju inte heller direkt under stol med att den inte är någon fullfjädrad HTPC, utan bara är en enkel TV-box eller vad man ska kalla det.
2012-08-07, 16:48   #10

Kilroy

Medlem

Kilroys avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av bengt-re Visa inlägg
Jo, men den har en bild på en halväten frukt och den är dyr så då måste den ju vara bra! folk som vet vad de skall använda produkten till köper ändå något annat som fungerar istället och accepterar att de inte är lika flashiga som fruktnisse på hörnet.
Dock, Apple TV är relativt prisvärd och om man använder itunes, airplay osv så är den ganska bra.
Men om man har en blandad miljö så är den värdelös, även om den inte är så dyr.
2012-08-07, 16:49   #11

the_weird

Medlem

the_weirds avatar

Plats: Tomelilla

Registrerad: okt 2001

Att påstå att apple tv är ett "mycket bra" mediacenter är lite till att överdriva.
Jag äger själv en atv2 och utan jb samt nya appar för mediauppspelning så är man låst till itunes och apple store.
Att koda om sina filmer/tv-serier är inte hela världen då det finns föbaskat smidiga program som fixar detta.

Däremot, att hyra film från apple är ett skämt, att köpa film är ett ännu större skämt.
Vem fan betalar 160kr för en digital kopia av en film när man kan få den på fysiskt media för 199 bagis och sen själv rippa?

Lägg sen till det faktum att apple FORTFARANDE inte säljer tv-avsnitt gör det hela ännu värre.

Jag är absolut vad många skulle kalla en apple-fanboy men atv är verkligen inte full-poängsprodukt direkt från fabrik.
2012-08-07, 16:49   #12

Kilroy

Medlem

Kilroys avatar

Citat:

Jag gnäller inte om produkten i sig, jag gnäller om recensionen.
2012-08-07, 17:02   #13

Taloma

Medlem

Registrerad: jun 2012

Det går utmärkt att både köpa och hyra filmer från iTunes i Sverige. Däremot funkar varken Netflix eller Hulu+ om man inte använder proxy, men det gör det ju inte i annat fall heller.
Nej, filstödet är inte det bästa, men å andra sidan kommer väl det flesta att använda Apple TVn i samband med en iPad eller Mac. Det betyder att sålänge du har en spelare på iPaden/Macen som klarar av t. ex. .mkv och streamar det till din Apple TV, så klarar den ju indirekt av i princip alla filer. Den är helt enkelt prisvärd för vissa och värdelös för andra.
Taloma är inte uppkopplad
2012-08-07, 17:06   #14

Kilroy

Medlem

Kilroys avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Taloma Visa inlägg
Det går utmärkt att både köpa och hyra filmer från iTunes i Sverige. Däremot funkar varken Netflix eller Hulu+ om man inte använder proxy, men det gör det ju inte i annat fall heller.
Nej, filstödet är inte det bästa, men å andra sidan kommer väl det flesta att använda Apple TVn i samband med en iPad eller Mac. Det betyder att sålänge du har en spelare på iPaden/Macen som klarar av t. ex. .mkv och streamar det till din Apple TV, så klarar den ju indirekt av i princip alla filer. Den är helt enkelt prisvärd för vissa och värdelös för andra.
Precis, och att då säga att det är bland de intressantaste mediaspelarna på marknaden är helt enkelt galet.
Hade recensionen varit i MacWorld eller någonting hade jag kunnat acceptera det, men nu är det en generell och allmän recension och då är det oförsvarbart tycker jag.
2012-08-07, 17:12   #15

To33e

Moderator

To33es avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Taloma Visa inlägg
Ok, då har jag missuppfattat det lite grann hurvida det funkar med Apple TV.

Citat:
Precis, och att då säga att det är bland de intressantaste mediaspelarna på marknaden är helt enkelt galet.
Hade recensionen varit i MacWorld eller någonting hade jag kunnat acceptera det, men nu är det en generell och allmän recension och då är det oförsvarbart tycker jag.
Ja, Precis. det var min tanke efter jag läste vad Taloma skrev.

Man kan tydligen inte lita på vad dom skriver heller, förr så tyckte jag att dom var lite bättre på det.
2012-08-07, 17:15   #16

Adam901

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: maj 2011

Hur kan dem säga att man inte kommer åt en NAS men sen att man kommer åt alla mediafiler från huset dator, eh hur går det ihop?
Adam901 är inte uppkopplad
2012-08-07, 17:23   #17

Kilroy

Medlem

Kilroys avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Adam901 Visa inlägg
Hur kan dem säga att man inte kommer åt en NAS men sen att man kommer åt alla mediafiler från huset dator, eh hur går det ihop?
Ja, det är en dålig recension på många sätt.

Som jag fattar det måste man dela dom på ett speciellt sätt eller streama med airplay för att man ska kunna komma åt dom.
Vissa NAS har stöd för airplay, men de flesta har det inte.
2012-08-08, 02:27   #18

AndreaX

Medlem

AndreaXs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av To33e Visa inlägg
men varför, släppa en produkt i Sverige om den inte är gjord för den svenska marknaden?

en Mediacentral är gjord för att kunna spela upp sina filmer/videos och musik på sin tv utan att behöva koppla in en dator specifikt till TV:n eller hur?

men om man inte har möjlighet till att läsa upp sina filer så tycker man åtminstonde att man kan se filmer/TV-serier från exempelvis Itunes?

nej det kan man inte heller, såvida du inte använder en proxy.

vad skall man då med en mediacentral när den inte gör sin uppgift?

Jag, personligen bryr mig inte om det är Apple eller inte, men när den inte uppfyller sitt syfte så kan det väl inte vara en produkt man kan rekommendera?

visst jag förstår din argumentation, men om jag inte läst tråden fel så diskuterar vi hurvida Ljud & Bild kan rekommendera Apple TV.
de släppte den ju faktiskt inte heller här på väldigt länge för att utbudet inte var nog, nu finns utbud även om det är lite tunt kanske. sen om det är nog är ju upp till var och en att avgöra, vissa blir ju ändå inte nöjda förrän allt finns, är praktiskt att ladda ner och inget kostar, så..

jag skulle alltså inte kalla den en mediacentral alls, och om Apple eller Ljud & Bild gör det är de helt ut och cyklar. "mediacentralen" i det hela borde ju vara macen rimligen?

Ljud & Bild är kanske helt enkelt för bred för att vara detaljfokuserade på allt och alltid skriva rätt, jag har ingen aning om hur kvalitativa de är i övrigt. men de kan rimligen inte vara värre än nötterna Prylportalen tex.

men man får ändå tänka på att många av de här gamla A/V-tidskrifterna först nu med mediaintegrationen börjat testa även nätverk och datorer mm, det var enklare för dem förr. det är nog den enkla sanningen och förklaringen här.

Citat:
Jag gnäller inte om produkten i sig, jag gnäller om recensionen.
ja jag är med på det, jag bara både invänder och håller med lite mot själva basen för gnället. *

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Adam901 Visa inlägg
* en dator är inte en NAS. men jag tycker som sagt att det är felaktigt att likställa "Windowsutdelning" med NAS.
2012-08-08, 04:12   #19

Dr.Mabuse

Medlem

Dr.Mabuses avatar

Plats: STHLM

Registrerad: apr 2008

Citat:

NAS som central lagring för bilder, musik, video osv blir allt vanligare och naturligare. När då Apple håller hårt i Airplay-protokollet så NAS-tillverkarna enbart tillåts strömma musik har man en bit kvar till Steve Jobs "It just works", så en viss kritik tycker jag Apple ska ha för att de låser in sina användare. För mig är det omvänd logik att låta Apple diktera användarmönster. Att man sedan inte skall kunna spela upp egen material utan att behöva konvertera först är ju fånigt om något.

Trotts att ATV recenseras som smart-TV och inte som en ren mediaspelare så tycker även jag det är märkligt att artikeln, trots uppräknade brister, och att ATV inte klarar undertexter, ger den ett - för mig - för högt betyg gällande funktionaliteten. Det är inte man undrar om sakligheten har fått stå tillbaka för det subjektiva.

Senast redigerad av Dr.Mabuse 2012-08-08 klockan 04:18.
2012-08-08, 04:23   #20

SysGhost

Medlem

SysGhosts avatar

Registrerad: jul 2007

Det finns många andra mediacenters/spelare som är bra mycket bättre på samtliga punkter än Apple TV.
Det som får vanligt folk att gilla Apples produkter är oftast för att Apple riktar sig till konsumenter som inte känner till produkttypen från början. Det är i regel icke tekniska människor.

Tror inte man bör reta upp sig på detta. Sanningen är att Apple marknadsför sina produkter. Det gör inte dem andra mer okända tillverkarna.

Sedan skall vi inte glömma att folk i regel inte vet vad mkv, avi, mpeg och alla dem andra formaten är för något. Dem bryr sig inte. Dem vill bara kunna titta på film på ett enkelt och helt otekniskt sett. Använda fjärrkontrollem till att köpa/hyra film är vad folk vill göra. Inget mer.
2012-08-08, 04:56   #21

Grumbledock

Medlem

Grumbledocks avatar

Plats: Hemma

Registrerad: maj 2006

Så, Aftonbladet säljer sig igen och ger ut höga betyg och ologiska recensioner bara för ett känt märke?
Tyvärr är det lika förvånande som att IGN ger valfritt spel 10/10 om det heter CoD, Uncharted, Battlefield eller liknande oavsett om de är bra eller ej. Stora företag/märken = du har inte råd att vara ärlig, du måste ge "bra" betyg.
Grumbledock är inte uppkopplad
2012-08-08, 06:54   #22

MisterKlister

Avstängd

Registrerad: jul 2012

Alltså varför bryr du dig ens? Du ska ju ändå inte köpa produkten?

Förstår verkligen inte för mitt liv varför du blir lack? Gå vidare med livet eller be doktorn om tabletter för din besatthet...
MisterKlister är inte uppkopplad
2012-08-08, 07:15   #23

BasseBaba

Medlem

BasseBabas avatar

Registrerad: aug 2002

Okej, så den klarar inte att spela upp filformaten som används för olaglig distrubition?
Det är så festligt med mediaspelare, säljs helt 'öppet' utan skrupel trots att det är rätt självklart att 99% av köparna kommer använda dom till olagligheter.

Men du kan görna lönka till var man får tag på mkv-filer på laglig väg. Och kom nu inte och säg att folk konverterar sina egna bluraydiskar till mkv för det tror jag inte att ens den sista procenten har koll på och/eller orkar göra..

Så jag skulle nog säga att apple tv är ett av dom bästa _lagliga_ alternativen.
Man köper inte en atv för att kunna spela sin wärsch, utan för att få tillgång till integrationen med överiga appleprodukter och en laglig affär samt hulu och liknande (dom ju dock ej funkar i Sverige)..

Vill man sen spela sitt nerladdade wäääääääärsch så kan man jailbreaka och dra in XBMC, iaf atv2, vet inte om dom knäckt 3an ännu.
BasseBaba är inte uppkopplad
2012-08-08, 11:18   #24

Kilroy

Medlem

Kilroys avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MisterKlister Visa inlägg
Alltså varför bryr du dig ens? Du ska ju ändå inte köpa produkten?

Förstår verkligen inte för mitt liv varför du blir lack? Gå vidare med livet eller be doktorn om tabletter för din besatthet...
Alltså, varför bryr du dig ens om mig på det här sättet?

Jag bryr mig därför:
1. Jag tycker det är tråkigt att okunniga Svenssons som använder sånna här recensioner som hjälpmedel får så dålig information
2. Jag har vissa journalistiska aspirationer själv, jag reagerar om jag ser någonting som är väldigt dåligt gjort.
3. Vårt poltisk-ekonomiska system lägger mycket makt vid ekonomi och vid företag, när vissa maktinstitutioner särbehandlas av den tredje statsmakten så får det konsekvenser i förskjutna maktpositioner.
4. Jag betalar för en produkt, Aftonbladet Plus, om den produkten inte lever upp till mina förväntningar blir jag besviken.
5. Jag är intresserad av datorer och tekniska produkter av den typen och jag är relativt kunnig i hur saker och ting fungerar och jag tycker Apples inlåsta och splittrande av marknaden är väldigt destruktiv för en fortsatt utveckling av dom produkterna jag tycker om och har ett intresse av. Att skapa separata system som inte fungerar med varandra, röra sig ifrån standardiserade format och protokoll är saker jag tycker är problematiskt på många olika sätt.
6. Jag är fånig och emotionell.

Det är dom anledningarna jag kan sätta fingret på så här på en gång.
2012-08-08, 18:34   #25

Skrotis

Medlem

Registrerad: dec 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av BasseBaba Visa inlägg
Okej, så den klarar inte att spela upp filformaten som används för olaglig distrubition?
Det är så festligt med mediaspelare, säljs helt 'öppet' utan skrupel trots att det är rätt självklart att 99% av köparna kommer använda dom till olagligheter.

Men du kan görna lönka till var man får tag på mkv-filer på laglig väg. Och kom nu inte och säg att folk konverterar sina egna bluraydiskar till mkv för det tror jag inte att ens den sista procenten har koll på och/eller orkar göra..

Så jag skulle nog säga att apple tv är ett av dom bästa _lagliga_ alternativen.
Man köper inte en atv för att kunna spela sin wärsch, utan för att få tillgång till integrationen med överiga appleprodukter och en laglig affär samt hulu och liknande (dom ju dock ej funkar i Sverige)..

Vill man sen spela sitt nerladdade wäääääääärsch så kan man jailbreaka och dra in XBMC, iaf atv2, vet inte om dom knäckt 3an ännu.
Jag har rippat alla mina DVD:er och Bluray till mkv-filer, vet att jag inte är ensam om detta.
Matroska är en underbar container som gör allt till en fröjd av lätthanterlighet.
2012-08-08, 20:14   #26

Kilroy

Medlem

Kilroys avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Skrotis Visa inlägg
Jag har rippat alla mina DVD:er och Bluray till mkv-filer, vet att jag inte är ensam om detta.
Matroska är en underbar container som gör allt till en fröjd av lätthanterlighet.
För att inte tala om den uppsjö av lagliga .avi filer man kan få tag på.
2012-08-08, 22:33   #27

AndreaX

Medlem

AndreaXs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse Visa inlägg
NAS som central lagring för bilder, musik, video osv blir allt vanligare och naturligare. När då Apple håller hårt i Airplay-protokollet så NAS-tillverkarna enbart tillåts strömma musik har man en bit kvar till Steve Jobs "It just works", så en viss kritik tycker jag Apple ska ha för att de låser in sina användare. För mig är det omvänd logik att låta Apple diktera användarmönster. Att man sedan inte skall kunna spela upp egen material utan att behöva konvertera först är ju fånigt om något.

Trotts att ATV recenseras som smart-TV och inte som en ren mediaspelare så tycker även jag det är märkligt att artikeln, trots uppräknade brister, och att ATV inte klarar undertexter, ger den ett - för mig - för högt betyg gällande funktionaliteten.

Det är inte man undrar om sakligheten har fått stå tillbaka för det subjektiva.
visst, men Apples "just work" ska ju ses i kontexten av den unifierade värld de vill måla upp, eller måla in dig, i beroende på hur man ser det. har du äppelknyckarbyxor på dig så behöver du även hänslen från Äpple för att de ska funka optimalt, även om ett rep duger om man vill krångla själv. det är det jag menar med användarmönster.

inga undertexter på filmer i appstore heller alltså? isf lite märkligt, men men.

jo, men kanske användarkänslan eller ett tjusigt gränssnitt vägdes in i det ovägda, när slutbetyg sätts godtyckligt och inte efter delpoäng direkt så kan det ju lätt bli så om produkten i grunden upplevs positiv, men med brister.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Grumbledock Visa inlägg
Så, Aftonbladet säljer sig igen och ger ut höga betyg och ologiska recensioner bara för ett känt märke?
Tyvärr är det lika förvånande som att IGN ger valfritt spel 10/10 om det heter CoD, Uncharted, Battlefield eller liknande oavsett om de är bra eller ej. Stora företag/märken = du har inte råd att vara ärlig, du måste ge "bra" betyg.
menar du nu verkligen på fullt allvar att ganska stora IGN alltid ger alla kända titlar högsta betyg för att de är rädda för hundkojan? *

Citat:
1. Jag tycker det är tråkigt att okunniga Svenssons som använder sånna här recensioner som hjälpmedel får så dålig information
2. Jag har vissa journalistiska aspirationer själv, jag reagerar om jag ser någonting som är väldigt dåligt gjort.
3. Vårt poltisk-ekonomiska system lägger mycket makt vid ekonomi och vid företag, när vissa maktinstitutioner särbehandlas av den tredje statsmakten så får det konsekvenser i förskjutna maktpositioner.
4. Jag betalar för en produkt, Aftonbladet Plus, om den produkten inte lever upp till mina förväntningar blir jag besviken.
5. Jag är intresserad av datorer och tekniska produkter av den typen och jag är relativt kunnig i hur saker och ting fungerar och jag tycker Apples inlåsta och splittrande av marknaden är väldigt destruktiv för en fortsatt utveckling av dom produkterna jag tycker om och har ett intresse av. Att skapa separata system som inte fungerar med varandra, röra sig ifrån standardiserade format och protokoll är saker jag tycker är problematiskt på många olika sätt.
1. sant, men tänk på att det alltid finns en risk att blanda ihop vad man själv vill ha med vad man tror alla andra borde vilja ha. här spelar det ingen roll hur mycket man vet eller hur bra koll man har.

2. gott så, men kommer gnälla försvinnandes på ett forum avhjälpa det. starta en tidning/blogg/site/kanal/cast som gör bättre om du är utfryst ur journalistlogen. se bara upp så du inte med tiden ändå börjar tycka att den där 60% produkten kanske ändå är en 75% i ängslan över att inte få en annan från samma företag inskickad för test nästa gång.*

3. fast det handlar ju inte bara om att tidningar dikterar den större samhällsbilden, företagen dikterar lika mycket vad de skriver om med sitt infflytande samtidigt som dessa i sin tur glatt lånas alla hjälpande händer i alla fickor det går att komma åt från den verkliga statsmakten.

4. användarfel. köpa artiklar om elektronikprodukter från Aftonbladet och förvänta sig att den lever upp till ens standarder som självutnämnd tekniskt kunnig under punkt fem.

5. om man ska se krasst på det så är det ju bara de standardiserade protokollen som inte används. (här skulle man klistra in den där serierutan med streckgubbar alla kör med nu) Apple åas har ju standardiserat alla sina grejer, med sin egen standard förvisso, men vem ska säga att de har mer fel än alla andra som vill göra en standard?

6. ja vem är inte det..
2012-08-08, 22:56   #28

ozo64

Medlem

Registrerad: dec 2005

Enda den duger till är airplay och se på baseball
ozo64 är inte uppkopplad
2012-08-08, 23:12   #29

Yrch

Medlem

Registrerad: sep 2011

Citat:
Alltså, varför bryr du dig ens om mig på det här sättet?

Jag bryr mig därför:

Det är dom anledningarna jag kan sätta fingret på så här på en gång.
Felet du gör är att du läser teknikrecensioner i Aftonbladet Plus Du som hängt på Sweclockers sen 2001 är inte direkt "målgruppen" för de här recensionerna! Du har lite för bra koll Aftonbladet plus är inte direkt Anandtech om man säger så. Det är inte "Ljud och bild" heller.

Läser inte AB men blir lite irriterade varje gång jag läser "teknikrecensioner" i Göteborgs-Posten, den ena recensionen är dummare än den andra. Brukar undra om de som skriver de har nån koll överhuvudtaget. De jämför äpplen och päron (nu blev det nästan lite vitsigt med) och kommer alltid fram till de mest märkliga slutsatserna och rekommendationerna är alltid uppåt väggarna.
Yrch är inte uppkopplad
2012-08-08, 23:42   #30

Kilroy

Medlem

Kilroys avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Yrch Visa inlägg
Felet du gör är att du läser teknikrecensioner i Aftonbladet Plus Du som hängt på Sweclockers sen 2001 är inte direkt "målgruppen" för de här recensionerna! Du har lite för bra koll Aftonbladet plus är inte direkt Anandtech om man säger så. Det är inte "Ljud och bild" heller.
Nej, det är ju just därför jag blir sur.
Jag kan ju läsa recensionen och dra egna slutsatser utifrån den informationen jag får, men rekommendationerna och utlåtandet går helt emot det. Någon som inte är så insatt kan ju se rekommendationen och betyget och köpa den och sedan bli väldigt missnöjd då funktionaliteten är väldigt begränsad.
Dessutom är det ju en recension som är väldigt illa skriven och många saker förklaras inte osv.
Så även om recensionen inte riktar sig till mig, vilket jag är helt på det klara med, så vill jag att den iaf ska nå upp till någon slags miniminivå för den målgrupp den har, och det gör den inte!

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Yrch Visa inlägg
Läser inte AB men blir lite irriterade varje gång jag läser "teknikrecensioner" i Göteborgs-Posten, den ena recensionen är dummare än den andra. Brukar undra om de som skriver de har nån koll överhuvudtaget. De jämför äpplen och päron (nu blev det nästan lite vitsigt med) och kommer alltid fram till de mest märkliga slutsatserna och rekommendationerna är alltid uppåt väggarna.
Ja, ibland är det ju för att dom beställer in produkter från tillverkarna så konstigt. "Skicka oss er bästa produkt i prisklassen 10-15k" och sen får dom HELT olika produkter och kör ett jämförande test med det dom fick in.
Det är dåligt.
Sök jobb