Citat:
Ursprungligen inskrivet av mfm
Det är inte helt otänkbart att "vanliga människor" även vill surfa eller använda youtube på en HTPC. Tror de flesta stör sig på mer på att det går trögt att spola i filmer än om den skulle dra hela 50W vid full load.
Tror inte vanliga människor har en AMD-fetisch eller sitter med energimätare och kör Prime95...
Oj, från "helt överlägsen" till "marginellt bättre".
Säg till när du har ett argument och inte bara trollar. Det finns billigare Intel-CPUer än i3 också.
Tur jag inte lyssnade på någon av er när jag köpte en surfdator till mormor för fyra år sen, den håller fortfarande och är snabb (mycket snabbare än E-450). Det hade den inte varit om jag köpt det man skulle enligt Sweclockers-köpa-bililgaste-AMD-processorn-klubben, då hade den fått pensionerats redan.
Snälla du, har du läst vad jag skrivit tidigare i tråden? Det var jag som tog upp Pentium, Celeron och Atom som alternativ. Till min pappa byggde jag en Pentium med H67 (ville ha snabb SATA och USB 3.0) då den mer än väl uppfyllde alla krav han hade vilket var just surfa, se på bilder och lättare officearbete. Att jag valde något så kraftfullt (ja den är kraftfull) som en Pentium var för att framtidssäkra (gamla människor byter dator tidigast efter 10 år) och då han inte tittar med kritiska ögon på 24p så dög grafiken också (dessutom klockade jag upp GPUn lite lätt).
Och vad tusan har en surfdator med en HTPC att göra? Surfdatorn har som primära mål att visa det som är på nätet, dvs inte GPU-tungt medan HTPC är motsatsen. Till surfdator är något annat än Intel ur prestandasynpunkt (pris spelar ju in ibland) inte något jag skulle rekommendera.
För min del så gick inte E-450 från överlägsen till marginellt bättre, jag har haft den likvärdig ganska länge (CPU-mässigt, GPU ÄR den överlägsen på) men för din del så borde den ha gott från sämre till bättre iaf, kanske en lärdom att ta? Att trolla på folk kraftiga processorer känns onödigt och jag skulle vilja se dig ha en passivt kyld processor utanför Atom/Fusion-klassen i ett lika litet chassi som TS tänkt.
Och angående att mäta förbrukningen så är det inte många som gör det men i gengäld så finns det ganska många på det här forumet som mäter sina temperaturer och tro mig, det finns en ganska så stark koppling där.
Och varför envisas du med att säga till oss som sitter med fullt fungerande uppspelning i 1080p från Youtube att det inte fungerar? Hjälp TS på riktigt istället för att hänvisa till något som faktiskt motbevisats av oss. Min E-350 klarar det nedklockad 10% också (i ett försök att se hur låg strömförbrukning jag kunde få) och processor-belastningen är oftast mellan 10-30% vid uppspelning oavsett material.
Så vill du hjälpa i tråden kan du ju slänga ihop ett vettigt Intelalternativ till TS så vi kan bedöma det. Blir det bra så kanske till och med vi AMD-fånar (har du sett min signatur, ganska blandad om jag frågar mig själv) håller med.
Storburk: i7 2600K@4,4GHz, ASUS P8P67 Pro-M, FD Define Mini, CMH212+, ModXstream 500W, 4x4GB, Gigabyte GTX 460 OC 1GB, 240GB SSD, 2x2TB HDD, Benq VW2420H - HTPC: AMD E-350, ASUS E35mi deluxe, 4GB, 80GB SSD - Netbook: EEE 1000HE@1,9GHz, 2GB, 60GB SSD, pekskärm - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, 120GB SSD
|