Intel Bay Trail (Gigabyte GA-J1800N-D2H)

Permalänk
Medlem

Intel Bay Trail (Gigabyte GA-J1800N-D2H)

Bay Trail är en ny plattform från Intel med väldigt låg TDP, typ 10W som borde passa väldigt bra som HTPC.

Det kommer mini-itx kort med integrerad processor, grafik och (passiv) kylare från flera tillverkare till ett väldigt billigt pris.

Har själv fått hem ett Gigabyte GA-J1800N-D2H

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2481923

Länk med guide för att uppdatera bios:

http://www.gigabytenordic.com/wordpress/flash-update-bios-gig...

------------------------------------------

Jämförelse mot mina äldre passivt kylda HTPC-kort:

Testutrustning:

TV: Sony 55W905
Förstärkare: Denon 2113
Film: Avatar 3D Blu-ray
OS: Windows 8.1
Programvara: PowerDVD 13

-----------------------------------------

Zotac IONITX-A-E

År: 2009
Cpu: Intel Atom 330 1.6 Ghz
Gpu: GeForce 9400 (Nvidia ION)
Ram: 2Gb DDR2

Vid uppspelning:

Strömförbrukning: 35W
Cpu-användning 67%
Cpu-temp: 107 grader

HD-Ljud: (TrueHD/DTS-HD MA): Nej
3D: Nej
-------------------------------

Asus E45m1-i Deluxe

År: 2011
Cpu: AMD E-series E-450 1.65 Ghz
Gpu: Radeon HD 6320
Ram: 4Gb DDR3

Vid uppspelning:

Strömförbrukning: 35W
Cpu-användning 30%
Cpu-temp: 75 grader

HD-Ljud: (TrueHD/DTS-HD MA): Ja
3D: Nej
-------------------------------------

Gigabyte GA-J1800N-D2H

År: 2014
Cpu: Intel Celeron J1800 2.41 Ghz
Gpu: Intel HD Graphics 4000
Ram: 4Gb DDR3

Vid uppspelning:

Strömförbrukning: 19W
Cpu-användning 31%
Cpu-temp: 52 grader

HD-Ljud: (TrueHD/DTS-HD MA): Ja
3D: Ja

Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut, funderar på att byta ut mitt Asus E35M1 Deluxe mot något av dessa kort. Synd bara att det är SO-DIMM annars hade det blivit ett billigt byte.

Permalänk
Medlem

Hmm, trevligt att det har börjat dyka upp i butik. Bara HDMI:n fungerar så blir det nog ett köp senare i vår för att ersätta Raspberryn.

Sen har jag för mig att jag läst någonstans att det är 1,35V som gäller på minnena, inte 1,5V som det brukar vara.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Intressant, har själv kikat på en sådan. Berätta gärna vidare om din upplevelse.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Hmm, trevligt att det har börjat dyka upp i butik. Bara HDMI:n fungerar så blir det nog ett köp senare i vår för att ersätta Raspberryn.

Sen har jag för mig att jag läst någonstans att det är 1,35V som gäller på minnena, inte 1,5V som det brukar vara.

Plockade ur ett 4Gb so-dimm från ett annat kort jag hade och det fungerade - kan kolla vad det är när jag kommer hem.

(Det är väl knappast detta som orsakar mina HDMI-problem, eller ?)

Permalänk
Skäggig legend

Denna tråd ska jag följa. Har länge velat om en HTPC/filserver men det slutade med en Synology och min bärbara Asus instängd i media bänken + kylplatta... Men priset är ju extremt mumsigt! Det med en billig SSD, minne, chassi + nätdel för runda 2000:- (ungefär) Trevligt!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Plockade ur ett 4Gb so-dimm från ett annat kort jag hade och det fungerade - kan kolla vad det är när jag kommer hem.

(Det är väl knappast detta som orsakar mina HDMI-problem, eller ?)

Märkligt, det står olika på olika ställen. Anandtech skriver "two DDR3L SO-DIMM 1333 MHz slots (1.35V memory only)" medan det i Gigabytes QVL finns både 1,35V och 1,5V minnen.

Huruvida det är spänningen till minnena som spökar för dig vet jag inte, å ena sidan är det väl delat minne men åas borde den väl inte boota alls om minnena inte startar?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Detta är vilket fall minnet jag kör med och det verkar vara 1,5V:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532353

Permalänk
Medlem

Det står iaf i manualen (sida 7) för GA-J1800N-D2H att det är 1.35V minnen som gäller.

Permalänk
Medlem

Denna lilla maskin borde väll fungera som en htpc? Folk kör ju raspi som htpc?
Mina användningsområden för en htpc är i princip stoppa i kabeln och spela, inga speciella inställningar eller så, och inga monstruösa bluray filer... Den måste väll fungera för sånt?

Permalänk

Jäklitg sugen på detta kort också faktiskt... lämpligt nog dog mitt Asrock E350M1 igår. Det är ju samma princip, med allt i ett kort. Jag har varit helnöjd med det änsålänge, men det har varit lite trött inne i menyerna i XBMC. Frågan är om detta kort är lite snabbare och lite bättre? I så fall är jag riktigt sugen, för då kan jag använda samma chassi/pico/ssd samt förhoppningsvis minnen som jag har liggandes och ändå få en prestanda ökning. Annars tänkte jag bygga en ny med separat i3 istället, men då blir chassit för litet så då behöver jag hosta upp mer cash.

Vad tror ni? Är detta kort bättre än Asrock E350M1.... http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=809011

Mvh
A

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Denna lilla maskin borde väll fungera som en htpc? Folk kör ju raspi som htpc?
Mina användningsområden för en htpc är i princip stoppa i kabeln och spela, inga speciella inställningar eller så, och inga monstruösa bluray filer... Den måste väll fungera för sånt?

Med tanke på att en Raspberry klarar det mesta utom DTS-ljud och min saliga Atom D525 klarade även bluray-rippar med DTS så skall det inte vara några som helst problem, enligt CPUbenchmark har den här mer än dubbelt så mycket kräm som en D525.

Skrivet av anonymsomfan:

Jäklitg sugen på detta kort också faktiskt... lämpligt nog dog mitt Asrock E350M1 igår. Det är ju samma princip, med allt i ett kort. Jag har varit helnöjd med det änsålänge, men det har varit lite trött inne i menyerna i XBMC. Frågan är om detta kort är lite snabbare och lite bättre? I så fall är jag riktigt sugen, för då kan jag använda samma chassi/pico/ssd samt förhoppningsvis minnen som jag har liggandes och ändå få en prestanda ökning. Annars tänkte jag bygga en ny med separat i3 istället, men då blir chassit för litet så då behöver jag hosta upp mer cash.

Vad tror ni? Är detta kort bättre än Asrock E350M1.... http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=809011

Mvh
A

E350 har i princip identisk prestanda med D525 så ja, en J1800 kommer springa i cirklar runt ditt gamla (speciellt om det dött! ) Dessutom använder J1800 nästan 2/3 mindre el så du slipper fläkten.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Får bli ett sånt, tråkigt att det inte finns i lager förrns 16/3 typ...

Permalänk
Medlem

Det här är helt ok annars: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2335015
Snabbare processor, klarar snabbare minnen, HDMI 1.4, lägre TDP. Klarar utan vidare bluray på +45GB.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Det här är helt ok annars: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2335015
Snabbare processor, klarar snabbare minnen, HDMI 1.4, lägre TDP. Klarar utan vidare bluray på +45GB.

Snabbare än mitt Asrock eller? För inte är det väl snabbare än bay trailen som tråden handlar om? Vad jag kan se på specsen så är iaf bay trailen bättre, men jag kan såklart ha missat något. Oavsett så verkar kortet du rekommenderar bra ändå, speciellt bra med 2st nätverk. Men jag kommer nog köpa bay trailen istället.

Mvh
A

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymsomfan:

Snabbare än mitt Asrock eller? För inte är det väl snabbare än bay trailen som tråden handlar om? Vad jag kan se på specsen så är iaf bay trailen bättre, men jag kan såklart ha missat något. Oavsett så verkar kortet du rekommenderar bra ändå, speciellt bra med 2st nätverk. Men jag kommer nog köpa bay trailen istället.

Mvh
A

Menade det du länkade till.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Har någon lyckats boota något icke UEFI baserat på detta moderkort. Fick hem mitt igår och försöker jag boota något "legacy" (t.ex. OpenElec, Windows 8 i legacy mode) så bootar bara moderkortet om efter ett par sekunder. Däremot Windows 8.1 och Ubuntua 13.10 i UEFI läge funkar bra.
Då jag tyckte att detta känns som ett bios fel (det finns en setting i bios för legacy boot under "CSM settings") skickade jag ett ärende till Gigabytes support. Fick dock tillbaka av dem:

the only supported OS by this motherboard is Windows 8 and 8.1

There is however a note at the bottom of the downloads page:
"Due to different Linux support condition provided by chipset vendors, please download Linux driver from chipset vendors' website or 3rd party website."

We do not provide support for any other OS than what is stated as supported by the motherboard so unless you are having issues with Windows we cannot help you.

Jag kan väl säga att det svaret inte riktigt var det jag ville ha...
Det kan ju vara fel på mitt moderkort, men är det inte det och Gigabyte har denna attityden så är det nog tyvärr så att jag får returnera det och aldrig mer köpa någon produkt av Gigabyte

Permalänk
Medlem

Låter inte så lockande dock. Har funderat lite på detta, men man ska kanske vänta på Asus istället.

http://www.sweclockers.com/nyhet/18398-asus-lanserar-flaktlos...

Permalänk
Medlem

Hade ju tänkt att jag skulle posta en del jämförelsetester i denna tråd jämfört mot mina tidigare mini-itx HTPC-kort (Zotac ION-baserat och Asus E45M1-I DELUXE) men nu skickade jag tillbaka mitt kort eftersom det (antagligen) var fel på HDMI-porten på mitt exemplar.

Är själv nyfiken på att veta om det är version 1.4 av HDMI på kortet och om 3D Bluray fungerar via PowerDVD.

Nu verkar det tyvärr dröja innan jag får ett nytt exemplar.

Tror däremot inte att det skiljer något nämnvärt mellan de (Bay Trail) modeller som finns från Gigabyte, MSI och Asus - det är nog i princip samma kort med lite olika utseende.

Permalänk

Tråkigt nog så fungerar inte min hdmi port heller. Har skickat ett Pm till gigabyte_ted och frågat om han har någon idé.
Håller i nuläget på att dra över filerna från skivan till ett usb minne för att se om det är någon drivrutin dom missat på hemsidan

Edit: Det hjälpte inte

Min setup är i nuläget
Windows 8.1
2 x 4gb 1333mhz kingston ram
och en samsung 830 120gb ssd.

hur ser din ut?

Visa signatur

----

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenssson1:

Tråkigt nog så fungerar inte min hdmi port heller.

Märkligt, måste ju vara något allmänt fel ?

Letade i bios (när jag kom in i bios med vga) efter inställningar angånde vga/hdmi men hittade inga.

Skrivet av Svenssson1:

hur ser din ut?

Corsair Value Select SO-DIMM DDR3 PC10600/1333MHz CL9 4GB
Windows 8.1
Intel SSD 320 80Gb

(körde jag innan jag skickade tillbaka mitt kort)

Men med hdmi kom man ju inte ens i bios, så det kan ju knappast ha med SSD:n eller Windows att göra.

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Märkligt, måste ju vara något allmänt fel ?

Letade i bios (när jag kom in i bios med vga) efter inställningar angånde vga/hdmi men hittade inga.

Corsair Value Select SO-DIMM DDR3 PC10600/1333MHz CL9 4GB
Windows 8.1
Intel SSD 320 80Gb

(körde jag innan jag skickade tillbaka mitt kort)

Men med hdmi kom man ju inte ens i bios, så det kan ju knappast ha med SSD:n eller Windows att göra.

Ne, har letat överallt också men inte hittat någon lösning alls, irriterande som satan. beställde du också via dustin?

Visa signatur

----

Permalänk
Medlem

Nej, Inet.

Permalänk

Har provat HDMI också. Får inte en bild som är korrekt synkad (får lite bild i ena kanten av skärmen)
Kommer att försöka lämna tillbaka mitt kort till Inet där jag köpt det.

Permalänk
Medlem

Med tanke på dess låga TDP, ska väl ett 80W PicoPSU funka utan några problem, om man kör endast kortet med 4GB RAM, samt en SSD?

Har nyligen skaffat en raspberry för HTPC-bruk, men med dom här moderkorten så får det nog bli att byta upp hastigast. Skulle väl varit lite skönare om det funnits en PCIe kontakt för ett lågprofils grafikkort. Men den kommer nog ändå bara användas för filmuppspelning

Permalänk
Medlem

Inte mycket att ha till htpc om inte det funkar med HDMI.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phillarn:

Med tanke på dess låga TDP, ska väl ett 80W PicoPSU funka utan några problem, om man kör endast kortet med 4GB RAM, samt en SSD?

Borde inte vara några problem, skulle nog tom räcka med 40W

Skrivet av MatteN:

Inte mycket att ha till htpc om inte det funkar med HDMI.

Lite oroväckande att så många verkar ha problem men jag är ändå en optimist - när det fungerar är denna plattform antagligen riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Jag håller med, de har knappast lött dit en hdmi-port för att den är vacker.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Nån som har testat MSI's kort och haft bättre tur med hdmi porten?

Permalänk
Medlem

Tror inte att det är någon som har MSI-kortet ännu.

I nuläget verkar det som om det kommit en batch med kort från Gigabyte, typ 30-50st fördelade till Dustin och Inet som tog slut ganska snabbt.

Kortet från MSI har inte dykt upp i någon svensk butik ännu.

Nästa leverans verkar vara 13 Mars, då får komplett (förhoppningsvis) kort från både Gigabyte och MSI.