Permalänk
Medlem

HTPC, klar och igång.

Tänkte bara i all enkelhet berätta om en htpc jag satt ihop väldigt billigt så att de som är i köptagen kan få sig lite tips.

Den består av följande komponenter och delar:

Gigabyte GA-J1800-D2H http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2481923
NesteQ MS550S chassi http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=506399
2x4GB DDR3 SO-DIMM 1333MHz minne http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555059
60GB SSD http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1498571

1618:- inkl all frakt. Inte farligt

Oerhört billigt och den funkar riktigt bra med windows 8.1. Inga problem med full HD-uppspelning och den är riktigt kvick och responsiv i windows. Jag kör även systemet helt utan fläktar så den är knäpptyst. Temperaturerna är det inga problem alls med, har inte överstigit 50 grader någon gång.

Hoppas någon får sig nåt bra tips iom den här tråden. Speciellt chassit med inbyggd 60w nätdel är fantastiskt prisvärt idag.

Om det finns några frågor så shoot away.

Bild på härligheten

http://imageshack.com/a/img24/4717/fgu8q.jpg

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Skoj sitter och funderar på exakt samma komponenter.
Kör du xbmc?

/R

Permalänk
Medlem
Skrivet av robber:

Skoj sitter och funderar på exakt samma komponenter.
Kör du xbmc?

/R

Japp, i Windows 8.1. Funkar utmärkt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Blir eventuellt en beställning när jag kommit hem. Synd att operativsystem är så himla dyra bara.... Funderar på en OEM för win 8.1. Har redan en OEM 8.1 i min vanliga dator som jag är nöjd med.

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tänkte bara i all enkelhet berätta om en htpc jag satt ihop väldigt billigt så att de som är i köptagen kan få sig lite tips.

Den består av följande komponenter och delar:

Gigabyte GA-J1800-D2H http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2481923
NesteQ MS550S chassi http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=506399
2x4GB DDR3 SO-DIMM 1333MHz minne http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555059
60GB SSD http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1498571

1618:- inkl all frakt. Inte farligt

Oerhört billigt och den funkar riktigt bra med windows 8.1. Inga problem med full HD-uppspelning och den är riktigt kvick och responsiv i windows. Jag kör även systemet helt utan fläktar så den är knäpptyst. Temperaturerna är det inga problem alls med, har inte överstigit 50 grader någon gång.

Hoppas någon får sig nåt bra tips iom den här tråden. Speciellt chassit med inbyggd 60w nätdel är fantastiskt prisvärt idag.

Om det finns några frågor så shoot away.

Med dom grejerna du listat, kan man köra den helt fläktlöst?
Går det att ha den på dygnet runt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knarra:

Tack för tipset! Blir eventuellt en beställning när jag kommit hem. Synd att operativsystem är så himla dyra bara.... Funderar på en OEM för win 8.1. Har redan en OEM 8.1 i min vanliga dator som jag är nöjd med.

Finns ju Linux så slipper du den kostnaden, då spel inte är aktuellt så funkar ju Linux minst lika bra(förmodligen lite bättre)

Permalänk
Medlem

Hur pass väl fixar en sån där liten sak browser/flash-spel och spel som typ football manager? Klarar den mer komplexa spel på låga settings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Med dom grejerna du listat, kan man köra den helt fläktlöst?
Går det att ha den på dygnet runt?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, jag kör den helt fläktlöst och med energisaving inställning att den går ner i sleep efter ett tag så kan man väcka den med fjärren.

Den går dock väldigt svalt så vill du ha igång den dygnet runt är det säkert inga problem.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Hur pass väl fixar en sån där liten sak browser/flash-spel och spel som typ football manager? Klarar den mer komplexa spel på låga settings?

Inget jag direkt undersökt, men jag misstänker att det inte är några problem. Kan kika ikväll och meddela hur det funkar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knarra:

Tack för tipset! Blir eventuellt en beställning när jag kommit hem. Synd att operativsystem är så himla dyra bara.... Funderar på en OEM för win 8.1. Har redan en OEM 8.1 i min vanliga dator som jag är nöjd med.

Kul att du fick nytta av min tråd. Kan inget annat än att rekommendera denna setup för det priset

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Finns det bilder på bygget?

Vore skoj se lite referensmått på mobo i chassit osv.

Beställer nog samma rigg denna vecka.

Mvh

Permalänk
Medlem

hur har du löst det med fjärrkontroll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mekarawr:

hur har du löst det med fjärrkontroll?

Tänkte precis likadant och hittade denna!
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av robber:

Finns det bilder på bygget?

Vore skoj se lite referensmått på mobo i chassit osv.

Beställer nog samma rigg denna vecka.

Mvh

Så här ser den ut bredvid tv:n.

http://imageshack.com/a/img24/4717/fgu8q.jpg

Skrivet av Mekarawr:

hur har du löst det med fjärrkontroll?

Kör på den här fjärren.

http://www.inet.se/produkt/6101315/fjarrkontroll-for-mce-htpc

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Finns även plats för en slim variant av intern bluray spelare i chassit också. Blir nog min nästa komplettering, sen är det klart

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Verkar som en grym kombo. Blir nog en likadan för mig nör jag väl tar o köper en tv

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Verkar som en grym kombo. Blir nog en likadan för mig nör jag väl tar o köper en tv

Jo frågan är väl om man hittar ett vettigare system för dessa pengar

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barra85:

Finns ju Linux så slipper du den kostnaden, då spel inte är aktuellt så funkar ju Linux minst lika bra(förmodligen lite bättre)

mjo, har ev tänkt göra ett test med det. Det är bara att det finns så mycket som är så mycket smidigare med windows. T ex Netflix (silverligth) kräver fulhack för att få igång i Linux. Sedan finns det ingen support för Linux med just det här moderkortet vilket också är lite vanskligt. Har sett här att det finns dom som fått igång det men tror också det kan bli problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knarra:

mjo, har ev tänkt göra ett test med det. Det är bara att det finns så mycket som är så mycket smidigare med windows. T ex Netflix (silverligth) kräver fulhack för att få igång i Linux. Sedan finns det ingen support för Linux med just det här moderkortet vilket också är lite vanskligt. Har sett här att det finns dom som fått igång det men tror också det kan bli problem.

du är möjligtvis inte student då? då får du ju win8 och en satans massa annat helt gratis

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knarra:

mjo, har ev tänkt göra ett test med det. Det är bara att det finns så mycket som är så mycket smidigare med windows. T ex Netflix (silverligth) kräver fulhack för att få igång i Linux. Sedan finns det ingen support för Linux med just det här moderkortet vilket också är lite vanskligt. Har sett här att det finns dom som fått igång det men tror också det kan bli problem.

Kan tillägga att jag först installerade Elementary OS Luna, men det krånglade för mycket så blev Windows 8.1 till slut.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Ingen som kör win7?

/R

Permalänk
Avstängd

Fast valet av minne verkar galet.
Hur mycket använder OS:et och programmenav de där 8GB du har?
Dessutom har du ett väldigt långsamt minne 1333MHz, det kommer ge den lägsta betyget och sätta ribban i Windows prestandaklassificering för datorns prestanda.

4GB, det är max vad Windows 32bit klarar av att adressera och inte ens det om datorn har dedikerat grafikminne.
1600MHz är den lägsta klockhastigheten som matchar en 500 läs/450 skriv SSD i Windows prestandaklassificering.
Är arbetsminnet även delat grafikminne är det värt att skaffa ännu snabbare/högre klockade minnen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

du är möjligtvis inte student då? då får du ju win8 och en satans massa annat helt gratis

Det var några år sedan. Nu är jag bara snål

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Kan tillägga att jag först installerade Elementary OS Luna, men det krånglade för mycket så blev Windows 8.1 till slut.

Precis det jag pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Fast valet av minne verkar galet.
Hur mycket använder OS:et och programmenav de där 8GB du har?
Dessutom har du ett väldigt långsamt minne 1333MHz, det kommer ge den lägsta betyget och sätta ribban i Windows prestandaklassificering för datorns prestanda.

4GB, det är max vad Windows 32bit klarar av att adressera och inte ens det om datorn har dedikerat grafikminne.
1600MHz är den lägsta klockhastigheten som matchar en 500 läs/450 skriv SSD i Windows prestandaklassificering.
Är arbetsminnet även delat grafikminne är det värt att skaffa ännu snabbare/högre klockade minnen.

Står dock på specen på prisjakt

Citat:

"Minneshastigheter
Föreslå ändring
DDR3-1333, DDR3-1600, DDR3-1866 OBS. Minnen med hastigheter över 1333MHz kommer att nedgraderas."

Permalänk
Medlem

Beställt och betalt!

Moderkortet på Netonet 590kr + Gratis frakt
Ramminnet på Siba 149kr + Gratis frakt
Chassi på T1000 350kr + 50kr frakt.

Totalt 1139kr.

Hade en 120gb ssd disk som skräpar.

Tack för alla tips hoppas få allt till helgen.

/R

Permalänk
Medlem

Men nätagget är ju inte fläktlöst? Har du monterat bort fläkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xale89:

Men nätagget är ju inte fläktlöst? Har du monterat bort fläkten?

Nätagget är fläktlöst, chassit har dock en liten fläkt som man kan välja själv ifall man vill koppla in eller ej.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Fast valet av minne verkar galet.
Hur mycket använder OS:et och programmenav de där 8GB du har?
Dessutom har du ett väldigt långsamt minne 1333MHz, det kommer ge den lägsta betyget och sätta ribban i Windows prestandaklassificering för datorns prestanda.

4GB, det är max vad Windows 32bit klarar av att adressera och inte ens det om datorn har dedikerat grafikminne.
1600MHz är den lägsta klockhastigheten som matchar en 500 läs/450 skriv SSD i Windows prestandaklassificering.
Är arbetsminnet även delat grafikminne är det värt att skaffa ännu snabbare/högre klockade minnen.

Moderkortet stödjer inte snabbare än 1333MHz så det är ganska meninglöst att ta den diskussionen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av robber:

Beställt och betalt!

Moderkortet på Netonet 590kr + Gratis frakt
Ramminnet på Siba 149kr + Gratis frakt
Chassi på T1000 350kr + 50kr frakt.

Totalt 1139kr.

Hade en 120gb ssd disk som skräpar.

Tack för alla tips hoppas få allt till helgen.

/R

Kul! Skriv gärna och dela med dig av din upplevelse när det är klart.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Som fjärr kan jag rekommendera unified remote, har det på andoid. Styr allt på datan med den via blåtand eller wlan Kan komma åt filutforskare, styra VLC osv. Finns en gratis version, bara tanka och testa!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,0GHz RAM: corsair vengance 16gb 1600 MHz GPU: Gigabyte Geforce gtx 670 Mobo: Gigabyte G1 Sniper z87 PSU: EVGA supernova 750W Chassi: NZXT 440 Silence W HDD: x2 120 gb Corsair SSD Agility III CPU-kylare: Corsair Hydro H60 V2 Pushpull 30 /55°C