Permalänk
Medlem

Chromecast issue

Hej allesammans.

Det här får bli min första tråd så om jag har placerat ämnet i fel del av forumet ber jag om ursäkt.

Jag spenderar en hel del tid i mitt garage som jag planerar att göra lite hemtrevligare med hjälp av en datorskärm + chromecast.
Mitt wifi från lägenheten räcker inte ned till garaget så planen blev att sätta upp ett wifi hotspot med min Sony Z1 (4g) och samtidigt använda den som fjärrkontroll till CC.

Jag fick inte det hela att fungera med två enheter dvs mobil som hotspot och kontroll + skärm med CC.
Så jag tog upp skärmen med CC till lägenheten och konfigurerade den med wifi ifrån routern och använde mobilen som fjärrkontroll, hoppades på att efter konfiguration så skulle det gå att använda mobilen till båda tjänsterna men icke.

Nu ber jag om råd för att lösa detta på enklaste billigaste vis, jag äger ingen padda, bärbar, extra mobil eller liknande.
En tanke slog mig att köpa Devolo dlan för att få ned wifi till garaget via kopparnätet i huset men den kostar ca 1000riksdaler.

Hoppas någon har ett förslag på en lösning, annars får jag tacka för er uppmärksamhet och önska er en fortsatt bra dag.

Permalänk
Medlem

En wifi förlängare kanske hade hjälpt får ner wifi't i källaren?
Något sådant här t.ex: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=885680

Visa signatur
Permalänk

Är det inte så att enheten som du tänkt streama ifrån + Cromecast skall vara på samma nätverk? Blir väl konflikt om du då använder telefonen som hotspot då den inte ligger som en vanlig enhet på nätverket då den agerar hotspot. Vet ej om detta stämmer, bara en tanke.

Visa signatur

Wruuum!

Permalänk
Medlem

Jag förmodar att det är mobilen som sätter käppar i hjulet för mig.
Drömmen vore en mjukvara till mobilen som kan upprätthålla ett wifinät och samtidigt styra chromecast'en.

Tack Arazand.
Wifi förlängare ger mig inga garantier på att det kommer fungera, betongväggarna är tjocka så sträckan är nog inte problemet.
Men jag ska höra runt om någon jag känner har en som jag kan testa med.