Permalänk
Medlem

Minix Neo X8-H

Kör en ny diskussionstråd om nya Minix Neo X8-H.

http://www.geekbuying.com/item/MINIX-NEO-X8-H-Amlogic-S802-H-...

CPU: Amlogic S802-H Up to 2.0GHz (Cortex-A9)
GPU: 8 cores Mali450
2GB DDR3 RAM and 16GB emmc Storage
Build in external detachable SMA antenna, Great wifi signals;
Support Dual band wifi 2.4G & 5.8G (wifi module is Broadcom Ap6330)
Support Bluetooth 4.0 version
Android 4.4.2 Kitkat OS, Built in Google Play Store
Support 4K*2K UHD video playback
Build in XBMC Minix version, support dolby dts hardware decodiing, also can play 4K, RMVB, Blueray ISO, MKV file without any problem;

Kommer att göra fler videos när jag testat lite mer.

Vi börjar med vad som är i lådan.

http://youtu.be/Dv_LgBarv7g
.....................................................................................................................................................................

Översikt av Beta 002. Varning, den blev sinnesjukt lång.

http://youtu.be/c3zPOs2PbD8
.....................................................................................................................................................................

Permalänk
Medlem

Ser fram emot och få lite mer info om hur den nya lådan fungerar.

Har själv en x7 som funkar skit bra för min användning och var lite sugen att på att handla x8:an. Men AMlogic hade inte funkar med min hemma byggda Ambilight.

Kör hårt och uppdatera flitigt så kommer jag hålla ett extra öga på tråden!

Permalänk
Medlem

Om man vill spela 1080p/24hz med DTS HD-MA - hur bra funkar det på denna maskin?

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Kör en ny diskussionstråd om nya Minix Neo X8-H.

Har du fått din X8-H än? Jag är fortfarande nöjd med min Tronsmart Vega S89-H. Kör TVLauncher på den. Testade även Minix nya launcher men det är ganska tydligt att det är baserad på det generiska Launcher- och Settings-gränssnitt som alla dessa nya Amlogic-boxar har. Tyvärr har de inte haft ett öga för detaljer och Launchern är inte så välpolerad som man skulle önska. Är ju som sagt enkelt att åtgärda.

Den nya fjärrkontrollen som inkluderats för de som beställt nu i början ser ju riktigt trevlig ut förövrigt. Det vore intressant om någon kunde skriva lite mer om sitt intryck av den.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Bart:

Om man vill spela 1080p/24hz med DTS HD-MA - hur bra funkar det på denna maskin?

Skrivet av blunden:

Har du fått din X8-H än? Jag är fortfarande nöjd med min Tronsmart Vega S89-H. Kör TVLauncher på den. Testade även Minix nya launcher men det är ganska tydligt att det är baserad på det generiska Launcher- och Settings-gränssnitt som alla dessa nya Amlogic-boxar har. Tyvärr har de inte haft ett öga för detaljer och Launchern är inte så välpolerad som man skulle önska. Är ju som sagt enkelt att åtgärda.

Den nya fjärrkontrollen som inkluderats för de som beställt nu i början ser ju riktigt trevlig ut förövrigt. Det vore intressant om någon kunde skriva lite mer om sitt intryck av den.

Är intresserad av de nya Android-boxarna som kommer iom att Netflix, Viaplay mm förmodligen aldrig kommer att komma till Linux/Openelec. Men det som hindrat mig än så länge är att alla boxar jag sett (med undantag av Tizzbirds S20T) kör fasta 60hz vid uppspelning i XBMC istället för att synka till t.ex. 24hz. Så om dessa nya boxar gör det så är jag mycket intresserad. Så om någon med antingen X8-H:n eller Tronsmarten kan bekräfta hur det funkar så vore det toppen! Några snabba googlingar verkar göra gällande att det fortfarande är 60hz som gäller men vore ju intressant att höra från nån med hands-on experience så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keffosteffo:

Är intresserad av de nya Android-boxarna som kommer iom att Netflix, Viaplay mm förmodligen aldrig kommer att komma till Linux/Openelec. Men det som hindrat mig än så länge är att alla boxar jag sett (med undantag av Tizzbirds S20T) kör fasta 60hz vid uppspelning i XBMC istället för att synka till t.ex. 24hz. Så om dessa nya boxar gör det så är jag mycket intresserad. Så om någon med antingen X8-H:n eller Tronsmarten kan bekräfta hur det funkar så vore det toppen! Några snabba googlingar verkar göra gällande att det fortfarande är 60hz som gäller men vore ju intressant att höra från nån med hands-on experience så att säga.

Det går att ställa in 24hz i menyerna och det funkar så sett. Baksidan är att allt då i stället spelas upp i 24hz, finns alltså ingen "smart" funktion som känner av vilket material som spelas upp tyvärr. Dock tycker jag 60hz läget funkar riktigt bra till även 24p filmer.

Permalänk
Medlem

Hur är den jämfört med X7:an? märker man någon skillnad? Minix själva sa att ljudet i X7 är bättre stämmer det, har du märk av någon försämring? Funkar alla appar med AMlogic? läst lite om dålig support för just AMlogic.

Permalänk

Spelar ni spel nått på era minix? Hur är de som retrogaming maskiner?
Vore intressant om nån kör t.ex. retroarch emus med bra flyt.

Letar själv efter en android-ersättare till min rpi för runt tusenlappen och valet står mellan en ouya eller en minix neo x7/x8.
Kraven är utmärkt videouppspelning i xbmc samt tillräckligt snabb för att köra emulatorer (nes till psx).

Permalänk
Medlem

Gjorde en video över vad som funkar med senaste beta fw osv. Varning, den blev sinnesjukt lång.

http://youtu.be/c3zPOs2PbD8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Gjorde en video över vad som funkar med senaste beta fw osv. Varning, den blev sinnesjukt lång.

http://youtu.be/c3zPOs2PbD8

Så vad tycker du om den jämfört med X7:an? Kollade videon men svarade inte riktigt på den frågan.

Rörande Archos Video Player kan det kanske vara värt att kontakta dem om det. Jag har varit i kontakt med dem tidigare och de är trevliga och duktiga på att svara. Man verkade åtminstone då komma i kontakt mer eller mindre direkt med utvecklarna trots att det är ett större företag än de flesta apputvecklarna man pratar med. Har som jag nämnde i den andra tråden sett ett liknande streck i Archos app på en annan enhet tidigare innan de fixade det i en uppdatering så förhoppningsvis är det något de kan åtgärda.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Så vad tycker du om den jämfört med X7:an? Kollade videon men svarade inte riktigt på den frågan.

Archos fungerar ju bättre på X7:an. Måste jämföra mer för att säga säkert men X8:an verkar ge mycket bättre bild på TV3, TV6, TV8, TV10 apparna. XBMC verkar funka lika bra på båda. Netflix är skum för mig på båda boxarna nu, måste testa mera.

Har flashat om X8:an till beta 3 nu så får prova den ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Om man vill spela 1080p/24hz med DTS HD-MA - hur bra funkar det på denna maskin?

Jag har nu provat Rio 2 full blueray ISO med DTS HD-MA ljud på 45gb. Spelade upp den i XBMC och det fungerade perfekt med ljudet till min TV. Men jag tror inte det funkar med ljudet till en förstärkare (hdmi passtrough) vad jag har läst.

Permalänk
Medlem

Skruvade isär boxen och tog några bilder på innanmätet.

Permalänk
Medlem

En viktig sak för mig är en bra airmouse (gyromouse) när jag navigerar runt i alla appar på mina androidboxar. Så jag gjorde en video där jag jämför minix A2 och Minix M1, en del skillnader är omöjligt att veta på förhand ens om man försöker läsa på noga innan köp.
Skillnaden i XBMC var lite rolig.

http://youtu.be/n4qBy3LgPOw

Permalänk
Medlem

Boxen blir ganska varm och eftersom jag har en 3d printer så ritade jag upp en enkel ram med några hål i så att den varma luften har någon stans att ta vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

En viktig sak för mig är en bra airmouse (gyromouse) när jag navigerar runt i alla appar på mina androidboxar. Så jag gjorde en video där jag jämför minix A2 och Minix M1, en del skillnader är omöjligt att veta på förhand ens om man försöker läsa på noga innan köp.
Skillnaden i XBMC var lite rolig.

http://youtu.be/n4qBy3LgPOw

Vilket material är det på Minix M1? Är det plast som är tänkt att imitera metall på ovansidan eller är det verkligen metall? Tycker det är lite synd att de inte kunde klämma in ett tangentbord på undersidan av den också. Min Tronsmart TSM-01 är i princip i samma storlek och har ett helt ok tangentbord på undersidan. Har inte heller samma problem med hackig mus som din verkade ha. Har visserligen inte hört de klagomålen om M1:an innan så kanske rör sig om ett defekt exemplar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vilket material är det på Minix M1? Är det plast som är tänkt att imitera metall på ovansidan eller är det verkligen metall? Tycker det är lite synd att de inte kunde klämma in ett tangentbord på undersidan av den också. Min Tronsmart TSM-01 är i princip i samma storlek och har ett helt ok tangentbord på undersidan. Har inte heller samma problem med hackig mus som din verkade ha. Har visserligen inte hört de klagomålen om M1:an innan så kanske rör sig om ett defekt exemplar.

Det är plast på M1:an.

Permalänk
Medlem

Började rita på ett helt nytt skal som jag möjligen ska kunna 3d printa. Det gröna är bara för att texten och alla uttag ska synas bättre, vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Bestämde mig att testprinta ut denna på bilden, jag tog bort texten på ovansidan. Less is more? Av erfarenhet med 3d printing så kommer jag få göra om det här ett antal gånger innan det blir som man vill och saker och ting passar.

Permalänk
Medlem

Efter 8 timmars printning med vit ABS plast så blev den klar. Den blev mycket bättre än vad jag kunde tänka mig, behövs bara finjusteras lite sen så kommer den bli perfekt.

Den är 6mm högre än orginalet så att det finns plats för luft på undersidan av kretskortet att cirkulera för där var det varmast när jag mätte upp med en ir tempmätare. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Otroligt coolt! Att det ens är möjligt, galet!

Permalänk
Medlem

Beställde själv en Minix Neo X8-H idag. Ska använda de främst för play-kanalerna och Netfilx. Hoppas även att Headweb och Wimp funkar bra.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Ritade och printade ut en bottendel till chassit. Den blev kanske inte sådär superbra, sitter fast lite dåligt men det funkar. Framför allt så får vi nu in och ut bra med luft, och det kan behövas för den blir väldigt varm.

Tror det är en av anledningarna till att många som har X8:an har problem med att boxen startar om eller blir seg och laggig.

Permalänk
Medlem

Hur står den sig mot Boxee box? Är bara ute efter en mediaspelare som fixar att spela upp filmer från min NAS. Är det värt att skaffa en sån här eller lägga extra pengar på en HTPC för ändamålet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziwe:

Hur står den sig mot Boxee box? Är bara ute efter en mediaspelare som fixar att spela upp filmer från min NAS. Är det värt att skaffa en sån här eller lägga extra pengar på en HTPC för ändamålet?

Det beror på, fungerar väldigt bra med XBMC ihop med min synology nas i alla fall. Det enda är att 24hz läget inte funkar som det ska för tillfället, så varje 41.66 sec så blir det ett hack om man använder det läget.

Själv kör jag 60hz läget och tycker det flyter tillräckligt bra för mig i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Det beror på, fungerar väldigt bra med XBMC ihop med min synology nas i alla fall. Det enda är att 24hz läget inte funkar som det ska för tillfället, så varje 41.66 sec så blir det ett hack om man använder det läget.

Själv kör jag 60hz läget och tycker det flyter tillräckligt bra för mig i alla fall.

Toppen, får hoppas att den fungerar tillfredsställande (beställde en). I annat fall kommer en faktura på posten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziwe:

Toppen, får hoppas att den fungerar tillfredsställande (beställde en). I annat fall kommer en faktura på posten

Fi fan, då får jag hoppas Minix kommer ut med en ny beta asap för annars blir det dyrt för mig. För mig funkar det riktigt bra förutom Netflix.

Permalänk

tänkte kolla om någon beställt från china sidor som denna
http://www.chinabuye.com/minix-neo-x8-h-quad-core-android-4-4...
eller denna sida
http://www.aliexpress.com/wholesale?shipCountry=se&shipCompan...
är det kopior eller riktigta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

tänkte kolla om någon beställt från china sidor som denna
http://www.chinabuye.com/minix-neo-x8-h-quad-core-android-4-4...
eller denna sida
http://www.aliexpress.com/wholesale?shipCountry=se&shipCompan...
är det kopior eller riktigta?

Dem är säkert riktiga. Annars brukar många handla från geekbuying.com. Jag köpte min här: http://www.usellisell.com/pre-order-minix-neo-x8-h-amlogic-s8...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Dem är säkert riktiga. Annars brukar många handla från geekbuying.com. Jag köpte min här: http://www.usellisell.com/pre-order-minix-neo-x8-h-amlogic-s8...

Annars är ju Minix ett märke som kopierats förut just för att de har ett ganska bra rykte.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q