Varför mediaspelare istället för en liten dator vid tvn?

Permalänk
Medlem

Varför mediaspelare istället för en liten dator vid tvn?

Hej
Jag undrar varför man ska ha en mediaspelare vid tvn istället för en bärbar liten dator för att spela hdmi grejer och sånt?

Jag vet att endel som använder ps3 och mediaspelare klagar över cinavia, vad det nu är för nåt

Mediaspelare tycker jag verkar va lite krånglig att ställa in i jämförelse och man kan inte göra mer saker med dom än med datorer. Jag kan inte förstå varför dom har blivit så populära nu.

Vilka är fördelarna och nackdelarna med liten dator vid tvn?
Vilka är fördelarna och nackdelarna med en mediaspelare?
Vilka är argumenten?

med vänlig hälsning

Kim

Permalänk
Medlem

Mediaspelare är nog populära för att dom just ÄR enkla och okomplicerade, lätta att ställa in, och spelar i stort sett allt.

En dator (HTPC) har fördelen att man kan skräddarsy den på ett annat sätt.

Bärbara laptops använder jag bara enstaka gånger, vanliga datorer eller laptops använder iallafall inte jag direkt till en TV för mediabruk, sånt är lite av nödlösning.

Men en dedikerad HTPC som i sin tur hämtar det som ska spelas upp från en NAS eller internet, alternativt en mediaspelare extern eller inbyggd i TV, sånt fungerar bra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

En mediaspelare som spelar upp det mesta kostar under hälften av en enkel htpc.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Mediaspelare är nog populära för att dom just ÄR enkla och okomplicerade, lätta att ställa in, och spelar i stort sett allt.

En dator (HTPC) har fördelen att man kan skräddarsy den på ett annat sätt.

Bärbara laptops använder jag bara enstaka gånger, vanliga datorer eller laptops använder iallafall inte jag direkt till en TV för mediabruk, sånt är lite av nödlösning.

Men en dedikerad HTPC som i sin tur hämtar det som ska spelas upp från en NAS eller internet, alternativt en mediaspelare extern eller inbyggd i TV, sånt fungerar bra.

jag trodde att htpc och mediaspelare var samma sak. Jag är helt okunnig när det gäller sånt här.

Jag förstår dock inte hur mediaspelare OCH HTPC kan va smidigare än att med ett usb minne flytta media från stationär till en bärbar liten dator vid tvn. Eller bara knappa in youtube eller netflix på bärbara datorn för att se på tvn?

Skrivet av MatteN:

En mediaspelare som spelar upp det mesta kostar under hälften av en enkel htpc.

Men är mediaspelare att föredra framför dator vid tvn?
Laptops som duger för hdmi till tvn är ju inte så dyra idag.

Permalänk
Medlem

Har plöjt igenom ett antal mediaspelare (från Roxcore, Traxdata, WD, Raspberry Pi, mfl) och gått över till htpc (den i min signatur nedan kostar strax över 2000 kr). Htpc är nog att föredra om man vill kunna surfa, kolla Viaplay tex, annars duger mina båda Raspberry Pi fortfarande alldeles utmärkt som mediaspelare.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Har plöjt igenom ett antal mediaspelare (från Roxcore, Traxdata, WD, Raspberry Pi, mfl) och gått över till htpc (den i min signatur nedan kostar strax över 2000 kr). Htpc är nog att föredra om man vill kunna surfa, kolla Viaplay tex, annars duger mina båda Raspberry Pi fortfarande alldeles utmärkt som mediaspelare.

2000 kronor för HTPC mot 300 kronor (?) för en RPi alltså. Och det enda som skiljer är surf och Viaplay etc.
Kanske inte så konstigt att folk väljer enkla och billiga mediaspelare då. Själv kör jag Chromecast, men jag har tidigare haft HTPC. Bytte för att CC är betydligt enklare, det är så meckigt att starta dator och pilla bara för att se en film på Youtube tex.

Permalänk
Entusiast

Jag gick på en aningen dyrare version av HTPC. Vill inte att den ska kännas slö i nåt scenario och att den ska vara tyst... Egentligen krävs det långt från nån värstingburk, så länge man släger in en SSD så känns den slöaste datorn ganska så rapp

Permalänk
Skrivet av Sprawler:

2000 kronor för HTPC mot 300 kronor (?) för en RPi alltså. Och det enda som skiljer är surf och Viaplay etc.
Kanske inte så konstigt att folk väljer enkla och billiga mediaspelare då. Själv kör jag Chromecast, men jag har tidigare haft HTPC. Bytte för att CC är betydligt enklare, det är så meckigt att starta dator och pilla bara för att se en film på Youtube tex.

Är inte ChromeCast endast 720p?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Betydligt billigare, men sen finns det ingen annan anledning.
Kör en Mac mini med 16GB RAM och SSD som HTPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Betydligt billigare, men sen finns det ingen annan anledning.
Kör en Mac mini med 16GB RAM och SSD som HTPC.

Hehe, lite väl overkill kanske med 16gb?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av TheRedSantaClaus:

Jag förstår dock inte hur mediaspelare OCH HTPC kan va smidigare än att med ett usb minne flytta media från stationär till en bärbar liten dator vid tvn. Eller bara knappa in youtube eller netflix på bärbara datorn för att se på tvn?

Min WD-spelare kostade runt 700 tror jag. Den kommunicerar med en NAS i garderoben där all media finns. Gränssnittet är inte jättesnabbt, men det är en billig och krångelfri lösning. Det fungerar utmärkt för videofiler och Netflix, bra för Spotify och i praktiken inte alls för Youtube eller surf. För det använder jag tv:n istället.

Hade tidigare en Macbook Air kopplad till tv:n, men den höll ju på att dö varje gång jag skulle se något högupplöst

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Är inte ChromeCast endast 720p?

Kan jag faktiskt inte svara på, men min TV är bara HD-ready så den är också 720p. Ska köpa ny tv i fullhd, men 720 i Chromecast räcker för det jag använder den till just nu.

Permalänk
Medlem

Alla vill inte behöva installera uppdateringar och fippla med sin TV, det ska bara funka.

Själv har jag dock en Mac Mini till tvn. Skitbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedSantaClaus:

jag trodde att htpc och mediaspelare var samma sak. Jag är helt okunnig när det gäller sånt här.

Jag förstår dock inte hur mediaspelare OCH HTPC kan va smidigare än att med ett usb minne flytta media från stationär till en bärbar liten dator vid tvn. Eller bara knappa in youtube eller netflix på bärbara datorn för att se på tvn?

En HTPC är en vanlig dator men oftast i mindre format.
HTPC = Home Theatre Personal Computer.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Den största anledningen till mediaspelare istället för HTPC är som flera skrivit i tråden givetvis priset och kanske en enklare setup.

Skaffade mig min första HTPC när Win XP Media Center släpptes typ runt 2003 och körde med den (med TV-kort och hela köret) i många år. Sedan blev det svårare att få in TV-sändningarna i och med krypterad HD och annat skit. Då kastade jag ut PC:n och skaffade en Boxee Box som funkade bra i flera år (klarade alla typer av filformat jag någonsin testade på den). Fick givetvis även skaffa en digitalbox och köra TV den vägen istället.

Förra året tröttnade jag på Boxee Boxen som blev allt segare och buggigare och gick all-in och skaffade en ny HTPC som även klarar nya spel ypperligt. Visserligen overkill men med ett GTX 780, i7 4770K, 16GB RAM och en 512GB SSD så flyter allt på så jäkla bra.

Det min nya HTPC används för är filmer och TV-serier från min NAS (kör Plex), streaming av Netflix och SVT Play, musik via Spotify och från min NAS, spel via Steam (alla spel kan köras lokalt givetvis inget behov av In-Home Streaming).

Som bonus så kan den göra allt annat som en ordentlig PC klarar av. Du ser den på bilden nedan.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

Är inte ChromeCast endast 720p?

Nej, 1080p

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Den största anledningen till mediaspelare istället för HTPC är som flera skrivit i tråden givetvis priset och kanske en enklare setup.

Skaffade mig min första HTPC när Win XP Media Center släpptes typ runt 2003 och körde med den (med TV-kort och hela köret) i många år. Sedan blev det svårare att få in TV-sändningarna i och med krypterad HD och annat skit. Då kastade jag ut PC:n och skaffade en Boxee Box som funkade bra i flera år (klarade alla typer av filformat jag någonsin testade på den). Fick givetvis även skaffa en digitalbox och köra TV den vägen istället.

Förra året tröttnade jag på Boxee Boxen som blev allt segare och buggigare och gick all-in och skaffade en ny HTPC som även klarar nya spel ypperligt. Visserligen overkill men med ett GTX 780, i7 4770K, 16GB RAM och en 512GB SSD så flyter allt på så jäkla bra.

Det min nya HTPC används för är filmer och TV-serier från min NAS (kör Plex), streaming av Netflix och SVT Play, musik via Spotify och från min NAS, spel via Steam (alla spel kan köras lokalt givetvis inget behov av In-Home Streaming).

Som bonus så kan den göra allt annat som en ordentlig PC klarar av. Du ser den på bilden nedan.

http://imgi.se/image.php?di=WUC9

Hur är ljudnivån när du spelar på den? Och när du kör film?
Funderar på när det är dags för nästa HTPC att slå till att göra en HTPC/ok spelPC...

Permalänk
Medlem

Jag låter laptopen agera HTPC som jag sen streamar filmer från min NAS.
Smidigt med laptop då jag brukar flytta den mellan sovrummet och vardagsrummet.

Har provat både rasb pi, och NUC samt kombinerat htpc/nas.
Men kommit fram till att inte passade mina behov av olika anledningar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

jag kör min RaspPI RevB jag, funkar skit bra ju.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Har man ont om plats eller inte har några särskilda krav så duger en mediaspelare i 9 fall av 10.

Är man däremot entusiast och vill ha lite mer kräm för spel/emulatorer å dyl så är en htpc att föredra då de går att bygga relativt billigt idag i litet format.

Vill du komma billigt undan så bygg nå atx/matx aktigt (m-itx är dyrare) baserat på amd's billigaste fm2 cpu ... billigare än nuc å kraftfullare än vilken färdig mediaspelare somhelst.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Avstängd

Jag kör en fläktlös Nuc med en i5:a i, bästa htpc:n man kan tänka sig. Helt knäpptyst också.
Enda nackdelen är att priset drar iväg till många tusenlappar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedSantaClaus:

Jag vet att endel som använder ps3 och mediaspelare klagar över cinavia, vad det nu är för nåt

Cinavia är ett kopieringsskydd som finns på en del filmer. Om du vill spela upp sådana filmer genom t.ex ditt nätverk kan du få problem om din mediaspelare har stöd för Cinavia.

http://www.cinavia.com/languages/swedish/pages/technology.html

Bygger du en HTPC slipper du det bekymret.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Cinavia är ett kopieringsskydd som finns på en del filmer. Om du vill spela upp sådana filmer genom t.ex ditt nätverk kan du få problem om din mediaspelare har stöd för Cinavia.

http://www.cinavia.com/languages/swedish/pages/technology.html

Bygger du en HTPC slipper du det bekymret.

Ja. det var därför jag byter ut min ps3. Av principsjäl alltså.

Finns det HTPC färdigmonterade att köpa nån stans?
Jag är inte den vassaste kniven i lådan när det gäller att skruva och mecka själv.
Finns det några tips på HTPC? Och fjärrkontroller till?

Jag testade en bärbar dator som mediaspelare, men lämnade tillbaka den nyss. Bärbara laptops är ju sega som sirap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedSantaClaus:

Ja. det var därför jag byter ut min ps3. Av principsjäl alltså.

Finns det HTPC färdigmonterade att köpa nån stans?
Jag är inte den vassaste kniven i lådan när det gäller att skruva och mecka själv.
Finns det några tips på HTPC? Och fjärrkontroller till?

Jag testade en bärbar dator som mediaspelare, men lämnade tillbaka den nyss. Bärbara laptops är ju sega som sirap.

Det finns en del trådar om HTPC här i forumet och hittar du inget du tycker passar kan du bara starta en ny om köpråd.
Bl.a. Inet monterar datorer på beställning så slipper du skruva själv. Vilka komponenter du ska köpa har jag ingen jättekoll på eftersom det var ett bra tag sen jag byggde min egen HTPC.

http://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dator-med-valfria-komponenter

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hur är ljudnivån när du spelar på den? Och när du kör film?
Funderar på när det är dags för nästa HTPC att slå till att göra en HTPC/ok spelPC...

Ljudnivån är helt ok. För film använder jag lägsta inställningen på fläktkontrollen som medföljer Node 304 och grafikkortet (Gigabyte GeForce GTX 780 3GB OC Windforce) håller sig helt tyst. Kör jag tyngre spel brukar jag ha fläktkontrollen på medium och då kan man även höra grafikkortet om man stänger av ljudet. Kan tillägga att jag även kör med en tyst CPU-kylare, en Noctua NH-U9B SE2.

Sitter nästan 4 meter från datorn och med tanke på att jag oftast kör rätt hög volym på mitt hemmabiosystem (5.1) så är ljudet från HTPC:n försumbart för min del.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedSantaClaus:

Ja. det var därför jag byter ut min ps3. Av principsjäl alltså.

Finns det HTPC färdigmonterade att köpa nån stans?
Jag är inte den vassaste kniven i lådan när det gäller att skruva och mecka själv.
Finns det några tips på HTPC? Och fjärrkontroller till?

Jag testade en bärbar dator som mediaspelare, men lämnade tillbaka den nyss. Bärbara laptops är ju sega som sirap.

HTPC'n i min signatur är lättmonterad då processor och grafik är integrerad, det enda som monteras är minnen, ssd, dvd och chassikontakterna. Kostar omkring 2000 kr utan operativsystem (vilket går att hitta "billigt")

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedSantaClaus:

Finns det HTPC färdigmonterade att köpa nån stans?

Köp en Mac Mini, så är det klart sen. Kompettera med Apples fjärrkontroll, den ingår inte längre.

Tyst, liten, smidig och snygg. Och stabil. Grundkonfig räcker bra, möjligtvis är 4GB lite väl lite. Med SSD räcker 4GB bra. Men Minin hör till de macar där både SSD och disk är enkla att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Köp en Mac Mini, så är det klart sen. Kompettera med Apples fjärrkontroll, den ingår inte längre.

Tyst, liten, smidig och snygg. Och stabil. Grundkonfig räcker bra, möjligtvis är 4GB lite väl lite. Med SSD räcker 4GB bra. Men Minin hör till de macar där både SSD och disk är enkla att uppgradera.

Apple är helt främmande för mig. Jag har fått uppfattningen av att dom är helt olika vanliga datorer.
Men vilka prisklasser är det som gäller om den ska klara full hd och allt utan att hacka?

edit: har kollat runt på många olika alternativ utan att hittat nåt som är passande ännu
mina krav är:
full hd utan att hacka
windows 8 tycker jag är jobbigt så det är uteslutet.

finns det några tips?

Jag har gått på endel nitar för att jag inte är så kunnig om just detta med att koppla dator till tv och sånt och börjar bli frusterad över tiden jag lagt på att allt ska bli bra.

saxar från komplett nu..

Skulle detta funka bra tex`? om någon fanatiker orkar läsa

Cooler Master Elite 120 Mini-ITX Svart
Cooler Master B500, 500W PSU
Intel Pentium G3240 3.1 Gigahertz
ASUS H81I-PLUS, Socket-1150
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
Gainward GeForce GT 640 1GB PhysX CUDA
Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM
Samsung DVD Writer, SH-224DB
ASUS USB-N14 USB Adapter
Windows 7

Eller typ Intel Nuc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedSantaClaus:

Apple är helt främmande för mig. Jag har fått uppfattningen av att dom är helt olika vanliga datorer.
Men vilka prisklasser är det som gäller om den ska klara full hd och allt utan att hacka?

edit: har kollat runt på många olika alternativ utan att hittat nåt som är passande ännu
mina krav är:
full hd utan att hacka
windows 8 tycker jag är jobbigt så det är uteslutet.

finns det några tips?

Jag har gått på endel nitar för att jag inte är så kunnig om just detta med att koppla dator till tv och sånt och börjar bli frusterad över tiden jag lagt på att allt ska bli bra.

saxar från komplett nu..

Skulle detta funka bra tex`? om någon fanatiker orkar läsa

Cooler Master Elite 120 Mini-ITX Svart
Cooler Master B500, 500W PSU
Intel Pentium G3240 3.1 Gigahertz
ASUS H81I-PLUS, Socket-1150
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
Gainward GeForce GT 640 1GB PhysX CUDA
Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM
Samsung DVD Writer, SH-224DB
ASUS USB-N14 USB Adapter
Windows 7

Eller typ Intel Nuc?

Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM får riktigt dåligt betyg i de flesta tester.
Datorn i min signatur nedan klarar fulla blurayrippar i storlekar uppåt 50 GB utan problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepelopones:

Min WD-spelare kostade runt 700 tror jag. Den kommunicerar med en NAS i garderoben där all media finns. Gränssnittet är inte jättesnabbt, men det är en billig och krångelfri lösning. Det fungerar utmärkt för videofiler och Netflix, bra för Spotify och i praktiken inte alls för Youtube eller surf. För det använder jag tv:n istället.

Hade tidigare en Macbook Air kopplad till tv:n, men den höll ju på att dö varje gång jag skulle se något högupplöst

Skrivet av Sprawler:

2000 kronor för HTPC mot 300 kronor (?) för en RPi alltså. Och det enda som skiljer är surf och Viaplay etc.
Kanske inte så konstigt att folk väljer enkla och billiga mediaspelare då. Själv kör jag Chromecast, men jag har tidigare haft HTPC. Bytte för att CC är betydligt enklare, det är så meckigt att starta dator och pilla bara för att se en film på Youtube tex.

Rätta mig om jag har fel, men skillnaden mellan dessa 2 lösningar (ena en PC med mjukvara, andra en special enhet med mjukvara) är att PC är enklare att uppgradera, enklare att få att fungera med alla typer av filmer och har nog med kraft att göra rubbet, 2x om.
Fördelen med den lilla lådan, är inköpspriset. Men om något går snett, eller inte vill fungera, eller sega menyer mm, så i bästa fall får du spendera timmar med att försöka tweka och pilla för att få det att fungera nåttsånär.

Själv har jag tittat på en hel del av dessa media lådor, och det är alltid något som inte fungerar...
Är verkligen filmkvällen inte värd så pass att du kan offra en gammal vettig PC till detta?

Skrivet av MatteN:

Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM får riktigt dåligt betyg i de flesta tester.
Datorn i min signatur nedan klarar fulla blurayrippar i storlekar uppåt 50 GB utan problem.

Den disken är hemsk, och jag hoppas Kingstons rykte går i graven för alltid för det möget de lurar på folk. MEN även den startar en mediaspelare hyfsat snabbt. Men jag litar mer på en 200kr 32GB Ebay "kinakopia" SSD än den.