Gigabyte Brix paket, bra eller anus?

Permalänk

Gigabyte Brix paket, bra eller anus?

Tjo!

Tänkte införskaffa mig en HTPC eftersom min gamla Popcorn Hour a-300 börjat ledsna (audiosync problem, flashminnet resettas varannan gång jag sätter på den och jag måste gå igenom alla inställningar från början).. Så jag grävde fram det här paketet. Skulle uppskatta lite feedback, om jag har valt något knas/kunde byta ut något till de bättre? Mitt i princip enda krav är att den måste ha en optisk SPDIF ut och vara (mkt!) bättre än min A-300. Resten är jag nog rätt flexibel med!

totalt: 4.497,00kr

På detta tänkte jag köra någon XBMC variant och det lutar åt Openelec.

Vad tycks? Ser det OK ut?

Permalänk
Medlem

Ser riktigt najs ut nästan så man själv blev sugen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsdapocnma:

Tjo!

Tänkte införskaffa mig en HTPC eftersom min gamla Popcorn Hour a-300 börjat ledsna (audiosync problem, flashminnet resettas varannan gång jag sätter på den och jag måste gå igenom alla inställningar från början).. Så jag grävde fram det här paketet. Skulle uppskatta lite feedback, om jag har valt något knas/kunde byta ut något till de bättre? Mitt i princip enda krav är att den måste ha en optisk SPDIF ut. Resten är jag nog rätt flexibel med!

totalt: 4.676,00kr

På detta tänkte jag köra någon XBMC variant och det lutar åt Openelec.

Vad tycks? Ser det OK ut?

Allt ser fint ut, men skall du installera windows på den lilla SSD´n? Eller halvledarenhet som dom verkar kalla den.
Om inte annat så har du samma prestanda, fast till ett mycket bättre pris här.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

OpenELEC behöver ca 142MB för x86. 30GB räcker gott och väl för de flesta linux distrubutioner.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Allt ser fint ut, men skall du installera windows på den lilla SSD´n? Eller halvledarenhet som dom verkar kalla den.
Om inte annat så har du samma prestanda, fast till ett mycket bättre pris här.

Stämmer bra det, tänkte installera OS på ssdn! Bytte till ditt förslag i listan. Tackar

Permalänk
Medlem

Ta en titt i den stora NUC-tråden.
Det jag tänker på är att den där ser onödigt dyr ut för att ratta OpenELEC.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Ta en titt i den stora NUC-tråden.
Det jag tänker på är att den där ser onödigt dyr ut för att ratta OpenELEC.

På vad jag lyckats förstå så har inte intels NUC:ar optisk spdif support och det är tyvärr en dealbreaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsdapocnma:

På vad jag lyckats förstå så har inte intels NUC:ar optisk spdif support och det är tyvärr en dealbreaker.

Aha, just ja. Optisk ut var det ja. Ber om ursäkt för det.
Kör själv med USB-kabel till min DAC, dock är det väl alltid trevligt med flera alternativ ifall något inte passar en själv.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsdapocnma:

Stämmer bra det, tänkte installera OS på ssdn! Bytte till ditt förslag i listan. Tackar

Perfekt,;) har själv en likadan. fast skall köpa 60GB verisionen också för lite mer utrymme till OS-et.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Perfekt,;) har själv en likadan. fast skall köpa 60GB verisionen också för lite mer utrymme till OS-et.

Trodde 30Gb va väl tilltaget för att kunna köra en HTPCs OS.. borde väl tom vara tilllräckligt för att köra win 7 och 8 eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsdapocnma:

Trodde 30Gb va väl tilltaget för att kunna köra en HTPCs OS.. borde väl tom vara tilllräckligt för att köra win 7 och 8 eller?

Ja, ska du ratta OpenELEC som du skriver i ditt första inlägg räcker det med ett USB-minne på 128MB
"A full install is only 80-125MB"

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv

Jag tänkte köra helt passivt med en N2807 Brix för typ 1000 kr. Jag håller tummarna av Netflix och lite webbsurf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsdapocnma:

Tjo!

Tänkte införskaffa mig en HTPC eftersom min gamla Popcorn Hour a-300 börjat ledsna (audiosync problem, flashminnet resettas varannan gång jag sätter på den och jag måste gå igenom alla inställningar från början).. Så jag grävde fram det här paketet. Skulle uppskatta lite feedback, om jag har valt något knas/kunde byta ut något till de bättre? Mitt i princip enda krav är att den måste ha en optisk SPDIF ut och vara (mkt!) bättre än min A-300. Resten är jag nog rätt flexibel med!

totalt: 4.497,00kr

På detta tänkte jag köra någon XBMC variant och det lutar åt Openelec.

Vad tycks? Ser det OK ut?

Har Brixversionen utan HDD plats och jag måste säga att fläkten är ganska högljud om du ska ha den som HTPC.
Jag är iofs ganska petig på ljud, men om man sitter och kollar på en spännande film så vill man inte höra en flåsande fläkt.
Det är enligt mig ok när man tittar på ex. fotboll, med ett "jämt" ljud, men en spännande scen i en film, då är det störande.
Och iaf. på min så är det ännu värre i de senare biosversionerna, så illa att det inte ens gick att använda skiten.

Vad jag vet så finns inga "fanless"-lådor till den här modellen av brix, tyvärr... så hade jag varit du, hade jag tittat på andra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsdapocnma:

Trodde 30Gb va väl tilltaget för att kunna köra en HTPCs OS.. borde väl tom vara tilllräckligt för att köra win 7 och 8 eller?

Windows 7 och 8 vill du helst ha 40GB eller mer. Detta för att operativsystemet tar 30-32GB och man vill ha litegrann över, så att inte SSD´n slöas ner pga att den är proppfull.

Min W8.1 installation ligger på 31.2GB och med tiden kommer det ännu fler uppdateringar. Det är just uppdateringarna som gör att det flyger iväg.
Fast skall du inte ha din HTPC ansluten till nätet, så kan du strunta i uppdateringarna och köra ändå.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Blk:

Har Brixversionen utan HDD plats och jag måste säga att fläkten är ganska högljud om du ska ha den som HTPC.
Jag är iofs ganska petig på ljud, men om man sitter och kollar på en spännande film så vill man inte höra en flåsande fläkt.
Det är enligt mig ok när man tittar på ex. fotboll, med ett "jämt" ljud, men en spännande scen i en film, då är det störande.
Och iaf. på min så är det ännu värre i de senare biosversionerna, så illa att det inte ens gick att använda skiten.

Vad jag vet så finns inga "fanless"-lådor till den här modellen av brix, tyvärr... så hade jag varit du, hade jag tittat på andra alternativ.

Aj då, jag vill nog tro att jag också är rätt kräsen när det gäller ljud. Vissa typer av ljud kan jag iofs leva med (tex min popcorn har en gammal mekanisk hårddisk som surrar ganska högt och det överlever jag). Vilken Brix modell är det exakt du har, din kanske är äldre än denna jag tänkte slå till på och låter mer? Kan man förresten inte ställa in fläktarna i bios på Brixen som jag läst att det skall gå att göra i tex Intels NUC?

Permalänk

Är det verkligen så här högljutt??

https://www.youtube.com/watch?v=cYCSe5MMgyQ

edit: och här står det att den inte låter så farligt: http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=67112p=5...

Citat:

When left to idle, the Brix operated at just 39 degrees, which isn't bad given how thin its heatsink is and more importantly, how quiet the whole system is. However, its temperature quickly soared to 78 degrees when under load via Prime95.

hmmmmmmmmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsdapocnma:

Är det verkligen så här högljutt??

https://www.youtube.com/watch?v=cYCSe5MMgyQ

Ljudnivå är ett så otroligt subjektivt område så din fråga är tyvärr ganska meningslös. =/

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Ljudnivå är ett så otroligt subjektivt område så din fråga är tyvärr ganska meningslös. =/

Sant men klickar du in dig på det klippet och tycker att den nivån är OK så är vi inte av samma åsikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsdapocnma:

Aj då, jag vill nog tro att jag också är rätt kräsen när det gäller ljud. Vissa typer av ljud kan jag iofs leva med (tex min popcorn har en gammal mekanisk hårddisk som surrar ganska högt och det överlever jag). Vilken Brix modell är det exakt du har, din kanske är äldre än denna jag tänkte slå till på och låter mer? Kan man förresten inte ställa in fläktarna i bios på Brixen som jag läst att det skall gå att göra i tex Intels NUC?

Har exakt samma som du tittar på fast utan HDD plats, ta bort H:et i modellnamnet på den du tittar på, så hittar du den.
Har inte hittat något sätt att styra fläkten, finns inget i bios, inga program jag testat funkar heller.
Om du klarar en mekanisk hårddisk, beror det nog mer på typen av ljud snarare än ljudnivån. (gillar inte det skarpa ljudet, nivån är inga problem)

Min levererades med BIOS F2, F3-F5 var betydligt med högljudda, med en väldigt skarp fläktkurva. Har svårt att tro att någon skulle stå ut med det ljudet som de versionerna skapade, var som en hårtork.
Sitter ju samma typ av kylning som en laptop, så det är ju inte de största fläktarna och då behövs ju massa varv trots (relativt) lite värme.

Ljud är ju subjektivt, jag gillar inte det högfrekventa ljudet som min skapar, (har en luftrenare bredvid som låter mer, men inte alls lika "högt/skarpt" och den har jag inga problem med) men jag hade idag inte köpt en brix eller nuc som inte var passivt kyld som htpc.

Permalänk
Skrivet av Blk:

Har exakt samma som du tittar på fast utan HDD plats, ta bort H:et i modellnamnet på den du tittar på, så hittar du den.
Har inte hittat något sätt att styra fläkten, finns inget i bios, inga program jag testat funkar heller.
Om du klarar en mekanisk hårddisk, beror det nog mer på typen av ljud snarare än ljudnivån. (gillar inte det skarpa ljudet, nivån är inga problem)

Min levererades med BIOS F2, F3-F5 var betydligt med högljudda, med en väldigt skarp fläktkurva. Har svårt att tror att någon skulle stå ut med det ljudet som de versionerna skapade, var som en hårtork.
Sitter ju samma typ av kylning som en laptop, så det är ju inte de största fläktarna och då behövs ju massa varv trots (relativt) lite värme.

Ljud är ju subjektivt, jag gillar inte det högfrekventa ljudet som min skapar, (har en luftrenare bredvid som låter mer, men inte alls lika "högt" och den har jag inga problem med) men jag hade idag inte köpt en brix eller nuc som inte var passivt kyld som htpc.

Detta låter ju jäkligt trist! Har iofs läst på ett par olika ställen att den skall vara väldigt tyst och inte göra mkt väsen av sig så jag tror nog jag vill pröva och se själv. Som tur är det ju 14dagars ångerrätt och är det som du säger så åker den tbx diiiiirekt!

Jag uppdaterar när jag fått hem och provat

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsdapocnma:

Är det verkligen så här högljutt??

https://www.youtube.com/watch?v=cYCSe5MMgyQ

edit: och här står det att den inte låter så farligt: http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=67112p=5...

hmmmmmmmmm

Ja, i idle är den tyst...
Så länge den inte varit igång ett par timmar redan, för då låter den lite i idle.
Men i lite halv load, ex. ett par timmars stream från viaplay. går fläkten på ganska bra.

Permalänk
Skrivet av Blk:

Ja, i idle är den tyst...
Så länge den inte varit igång ett par timmar redan, för då låter den lite i idle.
Men i lite halv load, ex. ett par timmars stream från viaplay. går fläkten på ganska bra.

Förresten.. Vad kör du för OS? Vad har du installerat för skoj hård/mjuk-vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsdapocnma:

Förresten.. Vad kör du för OS? Vad har du installerat för skoj hård/mjuk-vara?

Använder den i princip bara till playtjänster, så det är inte så mycket skoj.
Körde tidigare Mint(Linux) med pipelight, vilket fungerade finfint, bara några småproblem med uppdateringar här och där.

Sen så la enheten av en dag, RMA och fick en ny. Fick aldrig reda på vad som var felet var..
Men det "sägs" att det är värmeproblem och därför att fläktkurvan är aggressivare på den senare bios, men då får man en hårtork istället för en dator.

Sen så fick jag en win7-licens över och för att slippa ev. pipelight problem, så la jag in det istället.
Bra länk om du tänker lägga in win7 hp via usb, http://forums.anandtech.com/showpost.php?p=34187066&postcount...
Tog mig ett par timmar innan jag fattade att det var grejen (du kan ju iofs köra en sata enhet istället)

Det som är positivt är att man kan sätta den på vesa fäste, min sitter bakom tv:n, smidigt som fan, inga kablar som syns.
Köpte en Mele F10 på ebay, klockren, fungerar hur bra som helst. Rekommenderas!

Permalänk
Skrivet av Blk:

Har exakt samma som du tittar på fast utan HDD plats, ta bort H:et i modellnamnet på den du tittar på, så hittar du den.
Har inte hittat något sätt att styra fläkten, finns inget i bios, inga program jag testat funkar heller.
Om du klarar en mekanisk hårddisk, beror det nog mer på typen av ljud snarare än ljudnivån. (gillar inte det skarpa ljudet, nivån är inga problem)

Min levererades med BIOS F2, F3-F5 var betydligt med högljudda, med en väldigt skarp fläktkurva. Har svårt att tro att någon skulle stå ut med det ljudet som de versionerna skapade, var som en hårtork.
Sitter ju samma typ av kylning som en laptop, så det är ju inte de största fläktarna och då behövs ju massa varv trots (relativt) lite värme.

Ljud är ju subjektivt, jag gillar inte det högfrekventa ljudet som min skapar, (har en luftrenare bredvid som låter mer, men inte alls lika "högt/skarpt" och den har jag inga problem med) men jag hade idag inte köpt en brix eller nuc som inte var passivt kyld som htpc.

Gör ont att behöva säga att du hade rätt! När datorn idlar är den helt OK men så fort den får tugga lite så drar fläkten igång och japp det är ett jäkligt trist ljud och hände oftare än vad jag trodde. Så det blir till att gå igenom ångerrätten och hoppas att det går smärtfritt! Och sist men inte minst jaga rätt på en ny burk! Denna gången så skall jag försöka hitta något fläktlöst tror jag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsdapocnma:

Gör ont att behöva säga att du hade rätt! När datorn idlar är den helt OK men så fort den får tugga lite så drar fläkten igång och japp det är ett jäkligt trist ljud och hände oftare än vad jag trodde. Så det blir till att gå igenom ångerrätten och hoppas att det går smärtfritt! Och sist men inte minst jaga rätt på en ny burk! Denna gången så skall jag försöka hitta något fläktlöst tror jag..

Det är synd, den har ju potential.
Tur att du har ångerrätt, jag har letat kyllösningar på detta i flera månader, utan resultat.
Men det verkar inte komma några "fläktlösa chassin" som till nuc, blir att gettomodda skiten snart elller sälja den och köpa j1900 kort.

Permalänk
Skrivet av Blk:

Det är synd, den har ju potential.
Tur att du har ångerrätt, jag har letat kyllösningar på detta i flera månader, utan resultat.
Men det verkar inte komma några "fläktlösa chassin" som till nuc, blir att gettomodda skiten snart elller sälja den och köpa j1900 kort.

Jag hade lite strul med overscan antagligen berodde det på mina bristfälliga xbmc/openelec kunskaper. Jag gick igenom kalibreringen och allt såg ok ut men efter ett tag så resettade sig overscan inställningarna och jag fick inte nån direkt super ordning på det innan jag tröttnade totalt pga ljudet från cpu fläkten. Jäkligt trist och som du säger den har helt klart potential!

Har kollar runt lite lätt på olika chassin och det finns NUC chassin som man kan flytta över moderkorten till att köpa tex Akasa Tesla H http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2511449, vet inte om det är samma som Brixens?! Annars har Streacom (och Akasa) riktigt trevliga (vanliga?) chassin om man vill bygga själv.. får se hur detta slutar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsdapocnma:

Jag hade lite strul med overscan antagligen berodde det på mina bristfälliga xbmc/openelec kunskaper. Jag gick igenom kalibreringen och allt såg ok ut men efter ett tag så resettade sig overscan inställningarna och jag fick inte nån direkt super ordning på det innan jag tröttnade totalt pga ljudet från cpu fläkten. Jäkligt trist och som du säger den har helt klart potential!

Har kollar runt lite lätt på olika chassin och det finns NUC chassin som man kan flytta över moderkorten till att köpa tex Akasa Tesla H http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2511449, vet inte om det är samma som Brixens?! Annars har Streacom (och Akasa) riktigt trevliga (vanliga?) chassin om man vill bygga själv.. får se hur detta slutar.

Har tittat på det där innan, kom fram till att det skiljer en hel del mellan moderkorten.
Så mycket att det inte var aktuellt att modda en akasa, var helt enkelt för stora skillnader.

Impatics var det något snack om att det skulle fixat nått till Brix, men jag hittar bara nuc grejer på deras sida.

Permalänk

hittade det perfekta chassit (för mig) blev lite mer än vad jag hade tänkt mig

HDPLEX http://www.hd-plex.com/hdplex-h1.s-fanless-computer-case.html och Internal IR inkl MCE fjärr - $280.50 / strax under 2000SEK
Lägg till MOBO ca: 1000SEK, CPU ca: 1000SEK, RAM ca: 700SEK, HDDs (sdd (os) och mech (lagring)) ca: 1200SEK (osäker på om man får in 2 hårddiskar men jag tror det..)

Så slutar kalaset på ca 6000 riksdaler. Lite mer än vad jag hade tänkt lägga men men.. får nog fundera lite mer på saken tror jag. suck!

uppdatering: det blev ett hdplex chassi! knäpp tyst och jag kör med endast en 2tb mekanisk hårddisk, bootar Openelec på ett par sekunder och är knäpptyst ändå (går att höra hddn om man lägger örat bredvid chassit men inte annars). Idle temp 35-37C med intel i3-4130T och efter ett par timmars film/serier 38-39C - Rekommenderas starkt!!