Permalänk
Medlem

Windows 8.1 vs Ubuntu

Hejsan allesammans.

Jag har mig en del funderingar att ta ställning till. Det är nämligen så att jag funderar på att nyttja ett gammalt moderkort med inbyggd processor av extremt enkel variant till föräldrarnas hem.
Moderkortet är denna.
http://www.asus.com/Motherboards/E45M1I_DELUXE/

Så till min fundering;
Vilket är det mest lättdrivna operativsystemet?
Från att vara Windows samt IOS användare. Kommer Ubuntu el liknande vara enkelt att förstå sig på?

Användningsområdena som de kommer nyttja är egentligen bara att betala räkningar och en del surfande.
Av egen erfarenhet så vet jag dock att det är ett djäkla slött moderkort men det är iaf bättre än ingenting samt att det blir gratis för dem

(Hittade inte något riktigt bra forum för frågor om operativsystem)

Tack på förhand
Med vänlig hälsning
Daniel Åström

Permalänk
Hedersmedlem

http://lubuntu.net/ är nog ett väldigt bra val. Windows XP-likt gränsnitt och optimerat för äldre system. Varken Windows 8 eller vanilla Ubuntu lär ge en bra upplevelse.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på om dom ska betala räkningar. Hur är det med bankID på Ubuntu?

Jag kör själv Win 7 med XBMC på en AMD E-350, tycker inte det är slött alls, räddningen är kanske SSD:n.

/Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pete_79:

Värt att tänka på om dom ska betala räkningar. Hur är det med bankID på Ubuntu?

Jag kör själv Win 7 med XBMC på en AMD E-350, tycker inte det är slött alls, räddningen är kanske SSD:n.

/Peter

BankID är ganska krångligt att gå igång i Ubuntu för en normal användare som mig t ex.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pete_79:

Värt att tänka på om dom ska betala räkningar. Hur är det med bankID på Ubuntu?

Jag kör själv Win 7 med XBMC på en AMD E-350, tycker inte det är slött alls, räddningen är kanske SSD:n.

/Peter

BankID på datorn är dött, länge leve Mobilt BankID! (seriöst, så mycket smidigare...)

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

BankID på datorn är dött, länge leve Mobilt BankID! (seriöst, så mycket smidigare...)

Kanske det, jag använder också bara Mobilt BankID, men det är fortfarande värt att tänka på eftersom det gäller föräldrar!

/Peter

Permalänk
Medlem

Det var ju SYND(red: Mod), haha.
BankID är ganska gött att nyttja då det blir en väldans mycket större skärm som det kommer att handla om, vilket dem vill nyttja till ärenden som deklaration, men dem kanske får vara så pass krångliga att använda sin fina dosa som dem fått av Swedbank istället.

Är det något annat strul som man bör tänka på vid användande av Ubuntu?

Onödigt ovårdat språk
Permalänk

lubuntu & xubuntu är rätt simpelt, enda jag skulle föreslå är köp en 60gb ssd för några hundra, det kommer göra skillnad på gamal hårdvara...

bankid är struligt med ubuntu det går att lösa, men räkna tyvärr med att det kan bli några timmar strul imellanåt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av teggaren:

Det var ju SYND(red: Mod), haha.
BankID är ganska gött att nyttja då det blir en väldans mycket större skärm som det kommer att handla om, vilket dem vill nyttja till ärenden som deklaration, men dem kanske får vara så pass krångliga att använda sin fina dosa som dem fått av Swedbank istället.

Är det något annat strul som man bör tänka på vid användande av Ubuntu?

Fast du kan ju använda ditt Mobila BankID för att logga in även via datorn...? Det som är hela grejen

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Fast du kan ju använda ditt Mobila BankID för att logga in även via datorn...? Det som är hela grejen

Precis. Jag har dock stött på en sajt som kräver BankID på dator för inloggning, Mobilt fungerade ej. Det var på Skolverkets hemsida. Tur att inte alla har ärenden där

Permalänk

De ska slopa stödet för BankId på linux helt, och hänvisar till Mobilt bankId och det funkar så underbart bra!

Permalänk
Medlem

Som jag förstod det var inte problemet att Mobilt BankID inte fungerar, utan att OP's föräldrar möjligen kan ha svårt att använda det. (?)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

bankid är jobbigt få igång på x64 system
på x86 ska det inte vara problem, och det skulle ju passa hans dator.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Fast du kan ju använda ditt Mobila BankID för att logga in även via datorn...? Det som är hela grejen

Min bank tillåter inte Mobilt BankID

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Min bank tillåter inte Mobilt BankID

Måste få veta vad bank heter, för isåfall ska jag ALDRIG bli kund där.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Måste få veta vad bank heter, för isåfall ska jag ALDRIG bli kund där.

Handelsbanken

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Måste få veta vad bank heter, för isåfall ska jag ALDRIG bli kund där.

Skrivet av jnsson:

Handelsbanken

http://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv.nsf/FrameSet?Op...

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Min bank tillåter inte Mobilt BankID

Skrivet av jnsson:

Handelsbanken

Detta hade jag ingen aning om, GALET!

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder