Hack vid streaming till htpc.

Permalänk
Medlem

Hack vid streaming till htpc.

Köpte en Respberry Pi B+ nyligen för att använda som htpc då chromecast inte fungerar för mig och ville ha en extremt liten enhet. Har installerat Rasplex på den då jag har Plex server på datorn. Detta fungerar kalas så länge filmen inte är högupplöst. Då buffrar filmen hela tiden och hackar så det är omöjligt att kolla på den. Kör trådlöst och antar (hoppas) detta är grundproblemet. Har en 54 mbit router jag fick med mitt bbb-abonemang. Om man streamar 1080p-filmer, är det då för liten bandbredd? Kör inget annat över trådlösa nätverket så det borde inte finnas något som stör. Nätverkskortet (usb) i Raspberryn är om jag inte minns fel 108 mbit. Skulle en snabbare router kunna fixa detta eller kan det vara något annat som strular. Bilden skickas via hdmi till en projektor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fungerar garanterat om du kör med kabel.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Fungerar garanterat om du kör med kabel.

Jo det kan jag tänka mig. Men nu vill inte jag ha mer kablar än jag redan har.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då får du nog ställa in dig på att det funkar så där.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Då får du nog ställa in dig på att det funkar så där.

Men med en bättre router typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738 och ett passande nätverkskort borde det väl gå bättre eller är det just att jag kör trådlöst som är problemet? Kollar jag genom datorn där serven ligger flyter filmerna på fint så känns inte som Plex skulle vara boven i dramat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trådlöst kan vara knepigt när det gäller streaming, speciellt på Pi.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Trådlöst kan vara knepigt när det gäller streaming, speciellt på Pi.

På så vis. Då får jag prova mig fram. Har ingen kabel som är lång nog. Får prova med en snabbare router. Vill helst köra allt trådlöst. Bor en minimalist i mig I värsta fall får jag köpa en lång sladd till Pi:n.

Vet du varför Pi:n inte gillar trådlös uppkoppling?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det beror lite på hur hög bitrate det är på filmen du ska se och vad du får ut för hastighet av din router, kom ihåg att det är half-duplex så man får ju oftast inte ut 54mbit/s up och down. I vilket fall som helst skulle jag säga att du bör öka cache-buffern i XMBC så att du cachear mer och därav har mer tolerans mot svajjigt nät. Kolla denna länk http://wiki.xbmc.org/index.php?title=HOW-TO:Modify_the_video_... och så fixar du med <cachemembuffersize>-delen, det kan vara värt att sätta den till 0 precis som dom rekomenderar för RPi. Du måste göra detta via ssh dock, tror dom plockade bort dessa avancerade val från menyn för ett par versioner sedan.

Jag snubblade över denna när jag ändå googlade fram en länk för buffer inställningen, http://www.htpcbeginner.com/10-tweaks-to-improve-xbmc-perform...

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

På så vis. Då får jag prova mig fram. Har ingen kabel som är lång nog. Får prova med en snabbare router. Vill helst köra allt trådlöst. Bor en minimalist i mig I värsta fall får jag köpa en lång sladd till Pi:n.

Vet du varför Pi:n inte gillar trådlös uppkoppling?

Prövat hur bra nätverk via elnätet fungerar hos dej? Kan vara ett alternativ ifall du inte ville ha mycket kablar men måste få fart på Pi:n.

Kategori hos Prisjakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Det beror lite på hur hög bitrate det är på filmen du ska se och vad du får ut för hastighet av din router, kom ihåg att det är half-duplex så man får ju oftast inte ut 54mbit/s up och down. I vilket fall som helst skulle jag säga att du bör öka cache-buffern i XMBC så att du cachear mer och därav har mer tolerans mot svajjigt nät. Kolla denna länk http://wiki.xbmc.org/index.php?title=HOW-TO:Modify_the_video_... och så fixar du med <cachemembuffersize>-delen, det kan vara värt att sätta den till 0 precis som dom rekomenderar för RPi. Du måste göra detta via ssh dock, tror dom plockade bort dessa avancerade val från menyn för ett par versioner sedan.

Jag snubblade över denna när jag ändå googlade fram en länk för buffer inställningen, http://www.htpcbeginner.com/10-tweaks-to-improve-xbmc-perform...

Nu kör jag inte xbmc utan ResPlex. Men kanske finns någon inställning där som kan hjälpa. Får ta mig en titt.

Skrivet av Sp0de:

Prövat hur bra nätverk via elnätet fungerar hos dej? Kan vara ett alternativ ifall du inte ville ha mycket kablar men måste få fart på Pi:n.

Kategori hos Prisjakt

Elnätet är precis utbytt i hela huset (bor i lägenhet) så det skulle nog kunna vara ett allternativ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Har tyvärr ingen uppfattning, Förslagsvis köper du från en butik där du kan returnera om det inte fungerar önskvärt typ Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Har tyvärr ingen uppfattning, Förslagsvis köper du från en butik där du kan returnera om det inte fungerar önskvärt typ Elgiganten.

Kollade runt lite och får dessvärre bli kabel ändå. Homeplug är oftast inte ens hälften så snabba som de utlovar sig att vara (de på 500mbit/s ger i bästa fall ca 150-200 vilket är i underkant för mig). Får köpa kabellister och försöka göra det så snyggt och diskret som det går.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Kollade runt lite och får dessvärre bli kabel ändå. Homeplug är oftast inte ens hälften så snabba som de utlovar sig att vara (de på 500mbit/s ger i bästa fall ca 150-200 vilket är i underkant för mig). Får köpa kabellister och försöka göra det så snyggt och diskret som det går.

Hur kan det vara i underkant för dig om du inte kan använda mer än 100Mbit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Hur kan det vara i underkant för dig om du inte kan använda mer än 100Mbit?

Var har jag skrivit att jag inte kör mer än 100mbit utöver min bbb-lina? Har en nas och lite annat godis och vill helst inte gå ner i hastighet till dem. Skulle jag köra homeplug vill jag kunna ta bort alla kablar vilket jag nu inte kan. Då känns det bara dumt. Får helt enkelt vänta tills tekniken gått fram några steg till. Dessutom är denna lösning billigare. En 10 meters kabel för ca 50 kronor och en swich för dryga hundringen. Det kitt jag var intresserad av gick på drygt 900. Känns lite väl mycket då blir det lite grisen i säcken. Detta känns tryggare (men tråkigare ).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Kollade runt lite och får dessvärre bli kabel ändå. Homeplug är oftast inte ens hälften så snabba som de utlovar sig att vara (de på 500mbit/s ger i bästa fall ca 150-200 vilket är i underkant för mig). Får köpa kabellister och försöka göra det så snyggt och diskret som det går.

Synd:( är inte den optimala lösningen men ifall man inte är beroende av maxhastighet och det funkar ok i hemmets elnnät såt ger den ju det goda av två sidor och är dessutom enkelt att köra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Synd:( är inte den optimala lösningen men ifall man inte är beroende av maxhastighet och det funkar ok i hemmets elnnät såt ger den ju det goda av två sidor och är dessutom enkelt att köra

Ja det hade varit kul att testa. Har kört det för ca 10 år sedan och då var det extramt dåligt. På en 100/100-lina fick jag ut 5/1 i bästa fall. Nu har ju tekniken gått frammåt ett gäng steg men som jag förstod det är det fortfarande en bit kvar innan det fungerar halt stabilt.

Visa signatur