Intel NUC, eller annan lämplig mediaspelare...

Permalänk
Medlem

Intel NUC, eller annan lämplig mediaspelare...

Hej,
Jag har kört XBMC på original XBOX (har funkat bra i vad det nu kan bli 10 år jag kört med det men sen ett tag är det inte hållbart). Bytte till en RaspberryPi, men mina begränsade linuxkunskaper och HW begränsning gjorde att det inte kändes som ett bra alternativ, för mekigt. Bytte sedan till en android-TV-sticka Rockchip, funkar bra till Netflix, men mediaspelare känns bökigt och som den inte riktigt orkar med.

Nu funderar jag på att krypa till korset och köpa en NUC och köra windows.

Detta för att jag vill ha ett GUI som resten av familjen förstår, att kunna både spela mediafiler (mpg, avi, ISO-DVD mm) samt kunna köra alla "play" tjänster "fullt ut", plus netflix mm. Min känsla är att man inte kommer hela vägen genom linux, android mm.

Frågan är hur billigt man kan komma undan. En NUC som räcker för att spela HD verkar man kunna bygga för strax under 2000kr. Vill inte betala 1000kr för en windows 8 licens, ev kan jag hitta nån gammal dator med XP/Vista/Win7 att plocka över licensen från (om det nu går, på XP var det ju bara att göra så).

Finns säkert massa trådar om detta, jag har hittat vissa, men många är gamla och kanske inte relevanta.

Kan jag satsa på att bygga en NUC kring windows XP, eller är det hopplöst iom supporten upphört? Kommer sannolikt det jag vill spela funka under XP ett tag till?
Finns nån "budget" alternativ på windows8 licens? Jag ska inte påstå att jag heller älskar windows 8, men samtidigt vill jag att jag inte ska behöva meka för mycket med mediaspelaren utan att den ska funka några år.

Finns nån bra setup som är fjärrkontrollsvänlig? Idag kör jag mele flymouse som min fyraåriga dotter hanterar själv (starta netflix och sen välja filmer) sen innan hon fyllde fyra på android och netflix. Tyvärr är inte XBMC speciellt barnvänlig. Misstänker att även i windows kan man förirra sig, om det inte finns nåt skin man lägger på för mediaspelare...

Tyvärr räcker inte tiden längre till att undersöka för mycket lösningar själv, därav letar jag en genväg till ett bra koncept att satsa på...

Tacksam för tips, länkar till bra trådar funkar bra!

Permalänk

Har inget bra svar mer än att jag tycker du bör köra w8.1 för att få tillgång till HD-material hos netflix-appen.

Permalänk
Medlem

Microsoft har lanserat en "gratis"-variant av Windows 8.1. Den är tillgänglig för OEM-tillverkare och det är väl kopplat till krav på att det ska vara blygsam hårdvara. Det gör i alla fall att det börjar poppa upp modernare Intel Baytrail modeller med hyfsad prislapp. Här är ett exempel, vet inte om det är det bästa...
http://www.computeruniverse.net/products/90566519/zotac-zbox-...

Edit - en bättre länk. Från Sweclockers till och med:
http://www.sweclockers.com/nyhet/19230-zotac-avtacker-fickdat...

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem

Jag har själv en NUC med win7 installerat och min 5 åring har kunnat hantera den sedan dag ett. Har ett Logitech K400 till den och han har inga problem att surfa runt i XBMC eller youtube. Play kanaler fungerar felfritt och Frugan är nöjd när hon och styvmor ska surfa runt på Ellos. Köpte min beg för 2500 här på Swec och antar att det finns liknande nu för samma pris

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Sorry för offtopic... men kan ni köra Netflix på tex nån konsoll så är det mycket bättre än w8 appen... finns inte lika mycket HD på den appen, eller i web browsern... medans på tex ps4 så blir det super HD med 5.1...
Nu senast jag kollade så va Gravity inte ens i HD på w8/webläsaren, medans på playstation appen va det super HD 1080p och 5.1... :/
Ärt så på många serier, filmer... tyvärr...