mediaspelare, 1080p och Viaplay utan problem, billigast möjliga.

Permalänk
Medlem

mediaspelare, 1080p och Viaplay utan problem, billigast möjliga.

Hej!
Som rubriken lyder så är det mest avancerade jag vill göra med datorn att spela upp filmer i 1080p samt streama från Viaplay i HD utan lagg och hack.
Vet ej hur pass bra processor som behövs för att detta ska gå helt smärtfritt?
Wifi är ett plus!

Tänkte mig något barebone liknande, kanske nuc eller brix?

Vill helst inte lägga mer än 2500kr då den bara ska vara till Tv:n.

Permalänk
Medlem

Du vill ha viaplay felfritt enkelt och så billigt som möjligt? Chromecast cirka 300sek. Koppla in den i TVns hdmi på baksidan. Konfiguera på 4min. Klart

edit: läste fel först. Du vill även streama filmer. Om du har möjlighet att ha filmer utdelat på nätverket skulle nog chromecast klara det med men det hsr jag personligen inte testat på väldigt länge.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Du vill ha viaplay felfritt enkelt och så billigt som möjligt? Chromecast cirka 300sek. Koppla in den i TVns hdmi på baksidan. Konfiguera på 4min. Klart

edit: läste fel först. Du vill även streama filmer. Om du har möjlighet att ha filmer utdelat på nätverket skulle nog chromecast klara det med men det hsr jag personligen inte testat på väldigt länge.

Tack för snabbt svar. Glömde själv skriva att jag även vill kunna surfa på den. Har sålt speldatorn och tänkte bara ha någon liten barebone/ htpc stå bredvid Tv:n som uppfyller de önskemålen jag skrev

Om det hjälper så har jag en 120Gb msata ssd samt 4gb sodimm ram ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mabjo10:

Om det hjälper så har jag en 120Gb msata ssd samt 4gb sodimm ram ligger.

Slå till på en nuc i3, då du redan har hårddisk och ram minne.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2241116

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Slå till på en nuc i3, då du redan har hårddisk och ram minne.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2241116

Ser ju riktigt bra ut, kommer det flyta med en i3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mabjo10:

Ser ju riktigt bra ut, kommer det flyta med en i3?

I3an i sig bör inte ha några som helst problem med de, det är nog snarare internet uppkoppling som avgör det skulle jag gissa på.
Vad har du för internet leverantör?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

I3an i sig bör inte ha några som helst problem med de, det är nog snarare internet uppkoppling som avgör det skulle jag gissa på.
Vad har du för internet leverantör?

Isåfall låter det ju riktigt bra, lutar åt en nuc i3.
Mitt Internet är Telia fiber 100/10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mabjo10:

Ser ju riktigt bra ut, kommer det flyta med en i3?

Det kommer flyta bra. Kör en IB i3 3225 i min htpc och den klarar att jag slängt på den utan att svettas.
Kör du istället på en nyare Haswell i3 t.ex 4330 så får du dessutom starkare grafikdel i och med Intel HD Graphics 4600 istället för HD4000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Det kommer flyta bra. Kör en IB i3 3225 i min htpc och den klarar att jag slängt på den utan att svettas.
Kör du istället på en nyare Haswell i3 t.ex 4330 så får du dessutom starkare grafikdel i och med Intel HD Graphics 4600 istället för HD4000.

Ska kolla vad det kan skilja i pris. Men tror du man kan spela football manager 15 eller måste jag gå upp i prisklass eller funkar det på i3 med 4Gb ram?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mabjo10:

Ska kolla vad det kan skilja i pris. Men tror du man kan spela football manager 15 eller måste jag gå upp i prisklass eller funkar det på i3 med 4Gb ram?

Det borde gå utan problem om man tittar på systemkraven för FM 15:
PC System Requirements
OS: Windows XP, Vista, 7, 8
Processor: Intel Pentium 4, Intel Core, AMD Athlon XP: 1.6GHz+ V/7/8: 2.2GHz+
Memory: 1 GB RAM
Graphics: NVidia GeForce FX 5900 Ultra, ATI Radeon 9800, Intel GMA X3100 - 128MB VRAM
DirectX: Version 9.0c
Hard Drive: 3 GB available space

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Det borde gå utan problem om man tittar på systemkraven för FM 15:
PC System Requirements
OS: Windows XP, Vista, 7, 8
Processor: Intel Pentium 4, Intel Core, AMD Athlon XP: 1.6GHz+ V/7/8: 2.2GHz+
Memory: 1 GB RAM
Graphics: NVidia GeForce FX 5900 Ultra, ATI Radeon 9800, Intel GMA X3100 - 128MB VRAM
DirectX: Version 9.0c
Hard Drive: 3 GB available space

Härligt! Kollade lite i prisskillnaden på i3 och i5 och det skiljde c.a 400kr .2300kr respektive 2700kr. Vad ska jag välja för att känna mig nöjd? Eller vad hade du valt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mabjo10:

Härligt! Kollade lite i prisskillnaden på i3 och i5 och det skiljde c.a 400kr .2300kr respektive 2700kr. Vad ska jag välja för att känna mig nöjd? Eller vad hade du valt?

Grafikdelen är förmodligen densamma i de båda processorerna så där spelar det ingen roll. Båda kommer klara jobbet galant. Har du råd med en i5 så kör på den. Jag har som sagt en tidigare generation av i3 (3225) och den klarar sig som HTPC utan några som helst problem. Streamar 1080p filmer utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Grafikdelen är förmodligen densamma i de båda processorerna så där spelar det ingen roll. Båda kommer klara jobbet galant. Har du råd med en i5 så kör på den. Jag har som sagt en tidigare generation av i3 (3225) och den klarar sig som HTPC utan några som helst problem. Streamar 1080p filmer utan problem.

Ah Ok! Då ser jag ingen anledning till att köpa i5an. Vad kostade din knuc? Och hur gammal är den?

Dessutom stort tack för alla kanonbra svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mabjo10:

Ah Ok! Då ser jag ingen anledning till att köpa i5an. Vad kostade din knuc? Och hur gammal är den?

Dessutom stort tack för alla kanonbra svar.

Har ingen nuc utan jag byggde en egen utifrån ett antec isk 300 chassi i mITX format. Allt som allt gick min HTPC på 3500:- då jag köpte den för ca 1 år sedan. Men då var det med allt dvs CPU, moderkort, SSD, 8Gb minne, chassi. Tänk på att nuc använder sig CPUer man har i laptops vilka inte har lika bra prestanda som en "vanlig" i3/i5

Eftersom du redan har ram och SSD kan du ju få ner kostnaden en bit. Hade jag skippat SSD och minne hade jag landat på 2570:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Har ingen nuc utan jag byggde en egen utifrån ett antec isk 300 chassi i mITX format. Allt som allt gick min HTPC på 3500:- då jag köpte den för ca 1 år sedan. Men då var det med allt dvs CPU, moderkort, SSD, 8Gb minne, chassi. Tänk på att nuc använder sig CPUer man har i laptops vilka inte har lika bra prestanda som en "vanlig" i3/i5

Eftersom du redan har ram och SSD kan du ju få ner kostnaden en bit. Hade jag skippat SSD och minne hade jag landat på 2570:-

Jaha det förklarar ju en del! Kan du hjälpa mig lägga ihop lite delar i samma klass som dina fast med det som finns idag? Vet knappt vart man ska börja, att bygga är inga problem men aldrig valt delar till ett m-itx bygge. Vore extremt uppskattat!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mabjo10:

Jaha det förklarar ju en del! Kan du hjälpa mig lägga ihop lite delar i samma klass som dina fast med det som finns idag? Vet knappt vart man ska börja, att bygga är inga problem men aldrig valt delar till ett m-itx bygge. Vore extremt uppskattat!

För moderkort kan du välja t.ex: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2651057
Processor: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2106950
Chassi är ju lite av en smaksak. Vissa chassin kommer med nätaggregat och vissa utan. Ta en titt på prisjakt på mITX chassin och se om du hittar något du och plånboken gillar Resten har du ju redan hemma

Man kan givetvis spara in lite på processorn med om man vill.

Permalänk
Medlem

Eller nåt av J1900-korten; mini-itx, quadcore bra inbyggd grafik, mm för runt 700 kr.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Eller nåt av J1900-korten; mini-itx, quadcore bra inbyggd grafik, mm för runt 700 kr.

Skrivet av anon172162:

För moderkort kan du välja t.ex: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2651057
Processor: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2106950
Chassi är ju lite av en smaksak. Vissa chassin kommer med nätaggregat och vissa utan. Ta en titt på prisjakt på mITX chassin och se om du hittar något du och plånboken gillar Resten har du ju redan hemma

Man kan givetvis spara in lite på processorn med om man vill.

har suttit och kollat lite på pris och prestanda. Skulle jag köpa en i3a med moderkort samt ram skulle det bli alldeles för dyrt. Så satt och kollade på j1900 korten och kom fram till detta

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7381673/2014-11-22

Kan det vara något eller ska jag ta en nuc med i3 istället?
Och isåfall funkar det med w7 på den?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mabjo10:

har suttit och kollat lite på pris och prestanda. Skulle jag köpa en i3a med moderkort samt ram skulle det bli alldeles för dyrt. Så satt och kollade på j1900 korten och kom fram till detta

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7381673/2014-11-22

Kan det vara något eller ska jag ta en nuc med i3 istället?
Och isåfall funkar det med w7 på den?

Aha trodde du hade ram hemma. Ang din kundvagn så passar inte PSU i det chassit. Chassit tar bara PSU på max 142mm och det du har valt är 160mm.
Klart win7 funkar på¨en NUC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Aha trodde du hade ram hemma. Ang din kundvagn så passar inte PSU i det chassit. Chassit tar bara PSU på max 142mm och det du har valt är 160mm.
Klart win7 funkar på¨en NUC.

Lutar åt det här.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7381837/2014-11-22
Om jag köper detta, kommer det funka bra ihop med w7 samt att kolla film och streama viaplay på 1080p?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mabjo10:

Lutar åt det här.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7381837/2014-11-22
Om jag köper detta, kommer det funka bra ihop med w7 samt att kolla film och streama viaplay på 1080p?

Tror inte det kommer vara några problem att spela upp 1080p då den inbyggda grafiken stöder h.264 hårdvaruaccelleration. Till och med min surfplatta (Nexus 7) klara att streama 1080p.
Viaplay kan jag inte svara på då jag aldrig använt det.

Permalänk
Medlem

Viaplay kommer inte att flyta från en PC. För att det ska kännas som TV så behöver du en viaplay box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Viaplay kommer inte att flyta från en PC. För att det ska kännas som TV så behöver du en viaplay box.

Skrivet av anon172162:

Tror inte det kommer vara några problem att spela upp 1080p då den inbyggda grafiken stöder h.264 hårdvaruaccelleration. Till och med min surfplatta (Nexus 7) klara att streama 1080p.
Viaplay kan jag inte svara på då jag aldrig använt det.

Skrivet av MatteN:

Eller nåt av J1900-korten; mini-itx, quadcore bra inbyggd grafik, mm för runt 700 kr.

Får tacka alla för all hjälp och information som ni bidragit med! Blev tillslut det här http://www.inet.se/kundvagn/visa/7382017/2014-11-22

Kommer nog bli kanon då jag redan har en msata-ssd 120Gb samt 4Gb sodimm ram liggandes.

Permalänk
Medlem

Varför blev det inte en i3 NUC? Hade blivit både billigare och mindre.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”