Minix Neo X8-H PLUS. Bra köp, eller annat rekommenderas?

Permalänk
Medlem

Minix Neo X8-H PLUS. Bra köp, eller annat rekommenderas?

Som titeln lyder vill jag köpa en ny mediaspelare, eftersom min Boxee börjar ge vika efter ett antal års frekvent användning.

Såg att nya "PLUS"-varianten med Amlogic S812-H, AC-WiFi och 1000mb ethernet nyss kommit, och jag är väldigt sugen på att köpa en!

Jag kommer använda den framförallt till filmvisning, och för att lyssna på musik via Spotify och radiostationer på nätet.

Folk rekommenderar även "The Little Black Box" och tydligen ska Google släppa en "Nexus Player" också?

Hör av er med era synpunkter och förslag!

Permalänk
Medlem

Tror ärligt talat inte att nån rekommenderar The Little Black Box, Nexus Player funkar"så där" än så länge (kanske blir bättre...).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Med andra ord finns det bara ett alternativ?

Läste någonstans att filmer laggar med jämna intervaller, på Minix, i 23.976 fps? Detta kanske är fixat med nyare firmware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Tror ärligt talat inte att nån rekommenderar The Little Black Box, Nexus Player funkar"så där" än så länge (kanske blir bättre...).

Håller helt med, jag hoppas dock att Nexus Play kan rycka upp sig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av spec:

Med andra ord finns det bara ett alternativ?

Läste någonstans att filmer laggar med jämna intervaller, på Minix, i 23.976 fps? Detta kanske är fixat med nyare firmware?

Ett problem alla androidspelare lider av.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Fixade den äldre Minix-varianten åt föräldrarna och den funkar helt ok.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Ett problem alla androidspelare lider av.

Det går altså inte att fixa? Påverkar det märkbart och mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spec:

Det går altså inte att fixa? Påverkar det märkbart och mycket?

Minix X8 är faktiskt en av de få (den enda android-spelaren ?) som detta är fixat på.

Gäller bara att uppdatera till senaste versionen.

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Minix X8 är faktiskt en av de få (den enda android-spelaren ?) som detta är fixat på.

Gäller bara att uppdatera till senaste versionen.

Exakt. Lägg in senaste firmware (som är en beta just nu men ska släppas "på riktigt" denna vecka) så är det och många andra större och mindre problem lösta.

Rekommenderar starkt X8:an.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Google Nexus Player har ingen dedikerad Spotify app än tyvärr, men det går att cast:a webspotify OK tror jag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man kan få tag på Plusmodellen? Jag kan bara hitta den på Inet och där verkar den inte komma förrän 2014-12-18.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tossie:

Någon som vet vart man kan få tag på Plusmodellen? Jag kan bara hitta den på Inet och där verkar den inte komma förrän 2014-12-18.

Kanske beror på att den är ny...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Plus modellen är inte släppt, dock har den stöd för HEVC (H265, x265) i HW, vilket är en av de första spelarna som har det. Jag väntar på plusen, finns ingen anledning att köpa den äldre för ungefär samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tossie:

Någon som vet vart man kan få tag på Plusmodellen? Jag kan bara hitta den på Inet och där verkar den inte komma förrän 2014-12-18.

Finns några på eBay för runt 1200kr dock får man köp till svensk nätadapter misstänker jag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

finns på Geekbuying med..
http://promotion.geekbuying.com/promotion/minix_neo_x8-h_plus...

jag valde frakt med DHL för en kostnad av 5,4 USD men när jag skulle betala så hade det lagts på 37USD för en "remote fee" men valde jag fri frakt(tog längre tid) så kostade det inget extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av binnie:

finns på Geekbuying med..
http://promotion.geekbuying.com/promotion/minix_neo_x8-h_plus...

jag valde frakt med DHL för en kostnad av 5,4 USD men när jag skulle betala så hade det lagts på 37USD för en "remote fee" men valde jag fri frakt(tog längre tid) så kostade det inget extra.

Får hoppas den är hel och välbehållen när så får hem så du kan ge en liten recension.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Får hoppas den är hel och välbehållen när så får hem så du kan ge en liten recension.

Det är i princip exakt samma enhet som X8-H.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Det är i princip exakt samma enhet som X8-H.

Så man skulle lika gärna kunna nöja sig med att köpa X8-H?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

skillnaden mot x8-h är..
-wifi 802,11 ac istället för 802,11n
-10/100/1000 mbps ethernet lan istället för 10/100 mbps
-H.265 hardware decoding

Permalänk
Medlem
Skrivet av binnie:

skillnaden mot x8-h är..
-wifi 802,11 ac istället för 802,11n
-10/100/1000 mbps ethernet lan istället för 10/100 mbps
-H.265 hardware decoding

Med andra ord inget som spelar nån roll för normalanvändaren.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Med andra ord inget som spelar nån roll för normalanvändaren.

Exakt. Det är bara köpa "vanliga".

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Det där är ett jubelidiotiskt svar. H265 decoding är viktigt även för normalanvändare om du ska vara något framtidssäker. Vad jag vet så kommer de flesta köra det på 4K material. Ger ungefär 50 % bättre komprimering gentemot h264 med likvärdig kvalitet. Och det finns inte en chans att den gamla boxen klarar av att decoda det. Kanske inte är världens viktigaste funktion idag men skulle chansa på att många online leverantörer börjar köra på det inom något år för högre kvalitet. Netflix har redan börjat för sitt 4K material.

I och med att prisskillnaden är så liten så finns det ingen som helst anledning att köpa den äldre.

Permalänk
Medlem

Men 4K standarden är inte satt ännu - säkrast är att vänta tills det faktiskt finns 4K filmer ute i handeln innan man kan börja titta på utrustning för att spela upp den.

Med största sannolikhet kommer inte någon av dagens mediaspelare klara av de 4K filmer som ska lanseras lagom till julen 2015

Exempelvis så kan det komma att krävas HDMI 2.0 som varken Minix X8 eller X8 plus har...

Netflix 4K kommer aldrig att fungera med dessa Minix heller (inte ens 1080p från Netflix fungerar på Minix idag) - det är endast på ett fåtal utvalda 4K TV-apparater som Netflix 4K fungerar.

Permalänk
Medlem

Det är en sanning med modifikation, det finns två godkända versioner av HEVC, den senaste från oktober 2014 om jag inte minns fel. Hade det varit fråga om en prisskillnad på 1000kr hade jag avrått från det, men det rör sig om 100kr och även om standarden inte är i fullt bruk eller färdigutvecklad så är det troligare att denna spelare kommer klara av HEVC filer än den förra som helt saknar stöd för det.

Om du ska vänta på att de olika formaten blir färdigutvecklade behöver du aldrig köpa något (senaste uppdatering av H264 kom 2013). För de extra 100 kronorna får du dessutom trådlöst AC kort och gbit nätverk. Med andra ord finns det ingen anledning att köpa den äldre spelaren om de inte sänker priset på den. Avsaknaden av stöd för 1080p i netflix är väl för övrigt netflixs fel om jag inte minns fel, det beror väl inte på att minixen inte kan spela strömmen?

Ute i handeln? Om du ska vänta på nästa bluray format så är det här inte den spelaren du ska välja, den är tänkt för strömmat material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aker:

Avsaknaden av stöd för 1080p i netflix är väl för övrigt netflixs fel om jag inte minns fel, det beror väl inte på att minixen inte kan spela strömmen?

Fel och fel - De "godkänner" endast vissa spelare och TV-apparater och Minix kommer med största sannolikhet aldrig spela upp Netflix 4K - så du behöver inte H265 för det ändamålet.

Skrivet av aker:

Ute i handeln? Om du ska vänta på nästa bluray format så är det här inte den spelaren du ska välja, den är tänkt för strömmat material.

Frågan är - vad är det för H265-material du hade tänkt spela upp ?

Förutom "Big Buck Bunny" har jag svårt att hitta något att använda H265 till idag och det lär dröja till julen 2015 innan det blir aktuellt.

Permalänk
Medlem

fel och fel? Om netflix inte godkänner spelare så är det minixens fel? Det har inte med HW att göra utan med netflixs val av "godkänd" hårdvara.

Vad det är för h265 material? Vilket man vill skulle jag säga, så länge det avkodas i GPU.

Det här är en korkad diskussion som jag lämnar, vill du betala 100kr mindre och slippa HEVC stöd, gbit och AC kort, be my guest. Personligen tycker jag bara att det är korkad snålhet som ni inte tjänar något på, men det är upp till er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aker:

Personligen tycker jag bara att det är korkad snålhet som ni inte tjänar något på, men det är upp till er.

Jag har redan X8-H (och förövrigt en OpenHour Chameleon med H265 och HDMI 2.0) men svarar egentligen på denna fråga:

Skrivet av bärplockaren:

Så man skulle lika gärna kunna nöja sig med att köpa X8-H?

Mitt svar är ja.

Det dröjer fortfarande ett tag innan X8 plus kommer ut i handeln och X8 såldes för 999:- idag på Conrad - alla gör sitt eget val

Permalänk
Medlem

Jag köpte en X8-H PLUS och fick den levererad till dörren idag.

Gillar den änsålänge!

Dock har jag problem att dela ut mina filer från datorn till XBMC. Finns det någon enkel guide för att lösa detta? Har testat i timmar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av spec:

Dock har jag problem att dela ut mina filer från datorn till XBMC. Finns det någon enkel guide för att lösa detta? Har testat i timmar..

Avinstallera XBMC på din Minix och Installera denna:

http://minixforum.com/threads/v13-3-3-beta-minix-xbmc-for-eva...

Misstänker att du fått versionen där utdelningen via Samba inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Avinstallera XBMC på din Minix och Installera denna:

http://minixforum.com/threads/v13-3-3-beta-minix-xbmc-for-eva...

Misstänker att du fått versionen där utdelningen via Samba inte fungerar.

Det kan vara så. Fick min PLUS idag, så den borde ju ha senaste, tycker man..

Men å andra sidan så funkade SMB perfekt med min Boxee tidigare.