Permalänk
Medlem

Plex laggar med Chromecast

Har en Chromecast och Plex installerat på mobilen, plattan och Plex medioa server på datorn som är en gammal Acer Timeline med en SSD och 8gb ram, filmer ligger på en extern hårddisk.

Ibland när jag streamar film till CC så laggar det till och efter liten stund och vid nästa lagg fryser bilden och jag måste stänga av. Vad är det som gör att det blir så? Händer ju inte varje gång.

Gillar Plex och det är bekvämt att inte behöva sitta vid datorn, vill gärna använda det men har börjat streama via Videostream istället.

Permalänk
Medlem

Prova med en film som inte ligger på en extern hårddisk.

Permalänk
Medlem

CC är tyvärr lite klen. Antar att du har problem med 1080p, men inte 720?
Så, kör bara filmer i 720.

Tips (efter en del pillande =P ) att koda om till 720 med handbrake (Opensource)

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lmoberg:

Har en Chromecast och Plex installerat på mobilen, plattan och Plex medioa server på datorn som är en gammal Acer Timeline med en SSD och 8gb ram, filmer ligger på en extern hårddisk.

Ibland när jag streamar film till CC så laggar det till och efter liten stund och vid nästa lagg fryser bilden och jag måste stänga av. Vad är det som gör att det blir så? Händer ju inte varje gång.

Gillar Plex och det är bekvämt att inte behöva sitta vid datorn, vill gärna använda det men har börjat streama via Videostream istället.

OnT: ändra inställningarna på CC till 720p. Jag hade samma fel och gjorde detta och då försvann problemet. Det är tydligt nog inte lika bra bild men det fungerar väl.

OffT: Kan du i PM eller här förklara hur jag kommer åt min plex server från någon annan enhet både i och utanför mitt hemnätverk.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Prova med en film som inte ligger på en extern hårddisk.

Har gjort så men det laggar och fryser ändå...

Skrivet av grynnan:

CC är tyvärr lite klen. Antar att du har problem med 1080p, men inte 720?
Så, kör bara filmer i 720.

Tips (efter en del pillande =P ) att koda om till 720 med handbrake (Opensource)

Har problem med både 720p och 1080p...

Permalänk
Medlem

Är laptopen inkopplad till nätverket med kabel? Krävs det transcoding så är kanske datorn för klen. Chromecasten i sig har inga problem med 1080p material och relativt höga bitrates. Den svaga länken är någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Är laptopen inkopplad till nätverket med kabel? Krävs det transcoding så är kanske datorn för klen. Chromecasten i sig har inga problem med 1080p material och relativt höga bitrates. Den svaga länken är någon annanstans.

Datorn kör wifi..
Har googlat runt lite och sett att det verkar vara problem med transcoding, så det är väl datorn om inte orkar med...
Dock fungerar Netflix och Youtube utan lagg..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lmoberg:

Datorn kör wifi..
Har googlat runt lite och sett att det verkar vara problem med transcoding, så det är väl datorn om inte orkar med...
Dock fungerar Netflix och Youtube utan lagg..

Jag har ungefär samma problem, förutom att jag slipper starta om min CC(även ifall jag har gjort det några gånger).

Jag trodde att det skulle vara något problem med transkodningen också, men min g3258 borde fixa det utan problem, och jag har även kollat loggen där och enligt Plex själva så :

What the values mean:
Exactly 1.0 - the Server is transcoding exactly in real-time
Greater than 1.0 - the Server is able to transcode fast enough
Less than 1.0 - the Server is unable to transcode fast enough

Och mina values låg på 15-17, så där ligger inte problemet. Det kan vara värt att kolla hur det ser ut för dig.

Hur ser WiFi ut för dig? "droppar" det emellanåt? Jag misstänker att det är där problemet ligger för mig, eftersom Wifit har varit lite knasigt på min server. Har dock inte orkat dra fram datorn och sätta i en kabel i den

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Låter som wifi problem... vad för router har du? Har du många grannar med wifi?

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk

Oftast är det wifi problem, jag har inga problem att köra high bitrates 1080p filmer. I början körde jag CC direkt i tv, det visade sig att det hängde sig då och då så jag köpte en liten längre kabel och satt CC så den hade en mycket bättre mottagning då försvann problemet för mig.

Har man CC direkt bakom vägghängd tv så får man garanterat problem med störningar, jag har min i en Pioneer KRP-500A och den kör en mediabox men även där visade det sig att lite kablar och ett skåp av enkel spånskiva fixade störningar.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med WIFI med plex i 1080p t.e.x

Kör bara kabel nu så funkar det utan problem

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med att köra STORA filmer på Chromecasten via Plex. Antingen så står datorn och transcodar(men orkar inte med!) eller så är det väl nätverket.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Kör 4K ibland genom Chromecasten. Inga problem. MEN filerna måste ligga på datorns egna disk och man bör ha en rätt biffig processor i datorn som hinner komprimera filen som skickas till Chromecasten.

Nätverket spelar också stor roll. En dålig trådlös router kan gör att det blir besvär.

EDIT: Grovräknat ska nätverket trådlöst klara av att skicka 132 MB per/sek (1056Mbit/s) om du ska skicka en 10bit 1080 fil i 25 FPS okomprimerat. Men räkna att du vill kunna skicka 500 Mbit/s över trådlöst för att 1080p ska vara lagfritt när det väl blivit komprimerat av din dator.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har bara två grannar med wifi, bor i en liten by.
Använder Telias lösning med Technicolor 799 v2, där jag har bredband, tv och telefoni...

Känns som att det är datorn som inte orkar med...

Vad heter och var hittar man Plex loggfil?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lmoberg:

Har bara två grannar med wifi, bor i en liten by.
Använder Telias lösning med Technicolor 799 v2, där jag har bredband, tv och telefoni...

Känns som att det är datorn som inte orkar med...

Vad heter och var hittar man Plex loggfil?

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste aktivera Debugg mode under inställningar i plex servern.
How to Länk: https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201643703-Reporting...

Jag testade att koppla in min server med kabel istället för Wifi, och det löste mina problem. 3 filmer igår med 1080 utan ett enda lagg/buffering.

Så börja testa där.

Edit, jag googlade din laptop snabbt utan att veta modellebetäckning, men det verkar som att din CPU är för svag för det.

Enligt Plex egna rekommendationer:
If you want very basic minimum suggestions:
No transcoding: Core 2 Duo 1.6GHz
Single 720p transcode: Core 2 Duo 2.0 GHz
Single 1080p transcode: Core 2 Duo 2.4GHz

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Transcode'ar 1080p på min 1.83GHz Core 2 Duo med vissa problem men det funkar oftast. 720p är inga problem alls.