Permalänk
Medlem

xbmc vlc och boxee box

Jag har läst otaliga trådar och testa mängder med inställningar i xbmc men problemet kvarstår med lagg vid uppspelning. Det kvittar om det är SD eller HD (MKV). Spelar jag exakt samma film i VLC och på samma HTPC så flyter det fint också i panoreringar. Samma film på en gammal Boxee Box flyter också.

För något år sedan hade jag samma problem med versionen innan Gotham och detta löstes efter googlande med att ändra ljudinställningar. Men jag kan inte för mitt liv komma ihåg exakt hur jag gjorde. Efter ominstallation av HTPCn har jag inte fått rätt på det.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig?

XBMC, operativ win7, Intel grafik
HDMI
Samsung HD TV

/Peter

Permalänk
Medlem

Har du provat senaste KODI RC (nyaste XBMC Beta). MYCKET har blivit fixat med KODI.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Proffsmoddare

Kör du TVn i 24Hz? Om inte, prova. Det löste mina laggproblem iaf. Nästan allt material spelas ju in i 23,976fps.

Permalänk
Medlem

Kanske det löser problemen jag provar 24hz först och sedan tittar jag på senaste RC
Tack /Peter

Permalänk
Medlem

Å andra sidan vad skiljer VLC från XBMC? Det är väl just PC och TV som är problemet med 24hz och då borde inte VLC kunna spela upp filmen prickfritt?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Lyckades ställa om grafikkortet till 24p och efter omstart av HTPC så visade källan PC på Tvn också 24p och heureka!! nu flyter filmen ifråga.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av pidda99:

Lyckades ställa om grafikkortet till 24p och efter omstart av HTPC så visade källan PC på Tvn också 24p och heureka!! nu flyter filmen ifråga.

Skönt att det löste sig:)