Chromecast utan koppling till WLAN?

Permalänk

Chromecast utan koppling till WLAN?

Hej!
Någon som vet om det är möjligt att använda en Chromecast enhet utan att koppla den till WLAN?
Tänkte ge bort den men de som ev. blir mottagare har inget trådlöst nätverk. Själv tycker jag man borde kunna koppla den enhet man vill casta ifrån direkt till chromecasten ungefär som vid setupen...?

Permalänk

Jag testade just. Verkar inte funka utan WLAN-anslutning, vilket gör julklappen lite dyrare: antingen en accesspunkt till ett trådat nät eller en tocken därna 3/4G-till-802.11-brygga.

Permalänk

Trist! och konstigt?

Någon som har tips på liknande enheter i rimlig prisklass (3-500) som fungerar utan wlan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Jag testade just. Verkar inte funka utan WLAN-anslutning, vilket gör julklappen lite dyrare: antingen en accesspunkt till ett trådat nät eller en tocken därna 3/4G-till-802.11-brygga.

Testade som i att du gjorde en hotspot på telefonen och försökte t.ex. streama film på så vis?
Av det jag läst så är det tveksamt att ovanstående fungerar iaf. Däremot om du kör en telefon som hotspot och ansluter chromecasten samt en andra telefon till den förstas hotspot så borde det gå bra att streama från den andra telefonen.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Skrivet av suzaku:

Testade som i att du gjorde en hotspot på telefonen och försökte t.ex. streama film på så vis?

Nej, jag tog bort nätverksnamn+lösenord fron Chromecasten och bootade om den. När den inte kunde ansluta till något trådlöst nät startade den sin inbyggda accesspunkt. Jag anslöt klienten till den accesspunkten och försökta casta en flik i Chome. No dice.

Citat:

Av det jag läst så är det tveksamt att ovanstående fungerar iaf. Däremot om du kör en telefon som hotspot och ansluter chromecasten samt en andra telefon till den förstas hotspot så borde det gå bra att streama från den andra telefonen.

Låter rimligt.

Permalänk

En miracastdongle från Asus fixar detta utan WLAN. Den skapar sitt eget. Använder både chromecast och miracast för olika ändamål. Miracasten speglar dock hela plattan och din enhet behöver stödja detta. Många lowendtelefoner/plattor fixar inte detta något vidare.

Permalänk
Medlem

Hade gärna också haft en lösning på detta.
Går ju att connecta till den när man ansluter första gången så ser inte varför det inte går att casta till den då.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Det går inte av den anledning att Google använder informationen om vad du tittar på för att tjäna pengar. Det är därför som Chromecasten är så billig.

Informationen är såklart avidentifierad.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."