Permalänk
Medlem

Medialösning, hjälp!

Tjena, har ett litet problem. Har köpt en ny tv och skulle på nått sätt vilja koppla en hårddisk till den men även lätt kunna fylla på disken med film och liknande utan att behöva koppla loss den från tvn och ta till datorn. Använder tvns inbyggda mediaspelare. Finns det nått bra sätt att lösa detta på? Kanske nån trådlös lösning? Nätverksdisk? Vet inte riktigt hur jag ska göra. Vill enkelt kunna sätta på tvn och ha ett bibliotek av film. Har även en Ps4 om det kan underlätta någon möjlig lösning.

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk
Medlem

Det är väl någon form utav nas som gäller

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Nätverk på tvn? Annars kan du göra det på ps4an. Sätt igång en dlna-server på din dator eller köp en nas med dlna-server. Sedan söker du upp denå tv/ps4

Permalänk
Medlem

Ja tvn har nätverk. Nas alltså, hur funkar det? Pris är oväsentligt då det inte är jag som betalar.

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ok blir nog en NAS. Men vad behöver jag tänka på? Alla dessa begrepp, har ingen koll.. DLNA, PLEX, transcoding..

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sture123:

Ok blir nog en NAS. Men vad behöver jag tänka på? Alla dessa begrepp, har ingen koll.. DLNA, PLEX, transcoding..

En nas med dlna stöd är det viktigaste. Vad har du för budget? Köper du en budget nas blir du ofta besviken eftersom den inte matchar prestandan på en intern hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

En nas med dlna stöd är det viktigaste. Vad har du för budget? Köper du en budget nas blir du ofta besviken eftersom den inte matchar prestandan på en intern hårddisk.

Skrev i ett tidigare inlägg att jag inte har nån budget, företaget betalar. Men vi säger 10k som max (vet att det inte kommer kosta så mycket).

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk
Medlem

Skulle inte en HD med ethernetuttag funka annars? Kanske inte finns så många sådana?

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk
Inaktiv

Stöder din TV DLNA kan du ju alltid streama direkt från datorn. Det gör jag med min TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Stöder din TV DLNA kan du ju alltid streama direkt från datorn. Det gör jag med min TV

Streama hur? via nätverkskabel eller wifi eller hur?

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sture123:

Streama hur? via nätverkskabel eller wifi eller hur?

Vad du nu har för möjlighet. Min TV har både WiFi samt vanligt trådat. Över 720p rekommenderar jag att du kör trådat. Sedan delar du bara ut media via ditt bibliotek i windows media player på datorn. Du måste även aktivera media streaming vilket du finner i menyn i WMP. Samt tillåta din TV att streama där. Har du win 7 kan du behöva ladda ner lite codecs för att windows media player ska känna igen/spela upp mkv filer (om det nu är det formatet du använder). Win 8.1 stöder mkv från början

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Vad du nu har för möjlighet. Min TV har både WiFi samt vanligt trådat. Över 720p rekommenderar jag att du kör trådat. Sedan delar du bara ut media via ditt bibliotek i windows media player på datorn. Du måste även aktivera media streaming vilket du finner i menyn i WMP. Samt tillåta din TV att streama där. Har du win 7 kan du behöva ladda ner lite codecs för att windows media player ska känna igen/spela upp mkv filer (om det nu är det formatet du använder). Win 8.1 stöder mkv från början

Tack, kanske testar det!

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sture123:

Skrev i ett tidigare inlägg att jag inte har nån budget, företaget betalar. Men vi säger 10k som max (vet att det inte kommer kosta så mycket).

Synology gör bra grejor typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2249056 och sedan disk i valfri storlek. Men kolla kompabilitetslistan på deras hemsida för säkerhets skull.