HTPC för Film & Emulation: Komplett Gamer Mini i10?

Permalänk

HTPC för Film & Emulation: Komplett Gamer Mini i10?

Hej!

Till "spelrummet" tänkte jag köpa en HTPC för att dels via XBMC kunna spela upp film från vår NAS, samt kunna främst emulera äldre konsoller. Om den även kan spela moderna PC-spel hyggligt är det ett stort plus, men inte ett krav. Jag betalar hellre lite mer och får något färdigmonterat än beställer i delar, om det går.

Vad tror ni om denna som jag hittade på Komplett
Komplett Gamer Mini i10
https://www.komplett.se/komplett-gamer-mini-i10/10912

Att spela filmer via XBMC är jag inte orolig för, har en betydligt äldre HTPC i TV-rummet som gör detta galant. Men emulation i är i regel extremt CPU-intensivt, vad tror ni om det?

Kommer emulera alla äldre kassettbaserade konsoller tom N64, och skulle gärna se att även disk-baserade fungerade hyfsat bra: PSX, PS2, Wii, Dreamcast mfl.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur Intel Pentium G3240 är jämfört med min gamla Intel Core i5 3210M på 2,5GHz men min duger till emulatorer.
Väntar på nya Intel Nuc Broadwell, får se om jag fixar en ren htpc för film och emulatorer.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk

Tittade lite på benchmarks och G3240 verkar inte vara jättehet faktiskt. Kanske fungerar, men troligen inte för senare konsoller. Behöver nog uppgradera till någonting biffigare helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Wii blir nog svårt med den processorn och helt oanvändbart om du vill dra upp upplösningen och AA.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."